I WILL ALWAYS FIND YOU

4.9K 89 2
                                    

Seminggu tamatnya dunia belajarku. 5 bulan lagi menuju hari graduasiku. jujur aku tak pernah berhenti memikirkan qaisara aisyah. bagaimana keadaan dia?. baik ke?. huh! baru aku tahu bertapa terseksanya aku menahan rindu.

***************************************************************

seminggu lalu....

qaisara aisyah melangkah keluar daripada kampus. oleh kerana ujian semester akhirnya telah tamat dia akan berpindah jauh. sayu+sedih+marah apabila zairel nafri masih tidak memberi jawapan. aku tunggu dia tapi dia langsung tak pandang aku dasar hati batu! jerit suara yang berada di mindanya, 

di sepanjang perjalanan pulang ke rumah orang tuanya. qaisara aisyah tidah berhenti menitiskan airmatanya. perit. makan tahun aku menanti jawapan, makan tahun aku memendam rasa. hati aku yakin dia jodohku tapi takdir mungkin tidak bisik hatinya yang semakin rapuh.

qaisara aisyah langsung tidak menghiraukan orang disekelilingnya. earpod disumbat ke telinga dan memainkan lagu sedih.manusia yang memandang qaisarah aisyah tidak di hiraukan.

bukan mudah untuk qaisara aisyah jatuh cinta namun ini kali pertama hatinya yakin yang zairel adalah jodohnya namun sayang cinta tak dibalas.

*****************************************************

qaisarah aisyah menjalankan rutinnya seperti biasa di rumah orang tuanya. kemas rumah, basuh baju lipat baju. dan segala benda dia lakukan. setelah selesai mengemas rumah qaisara aisyah masuk kedalam bilik dan membuka telefon pintarnya. gambar yang dia sempat ambil sewaktu zairel sedang membaca di kerusi berdekatan padang kampusnya. haish baca buku pon hensem. apasallah malang sangat aku terjatuh cinta pada orang macam kau. hati batu ngomel qaisara aisyah seorang diri.

di tatap lama gambar tersebut. qaisarah aisyah mengeluh pasrah. nombor telefon zairel ada sahaja di telefonnya namun jarinya tidak mampu menaip apa apa untuk dihantar pada zairel nafri. satu kerna qaisarah aisyah takut seperti perigi mencari timba. dua maknya selalu menasihati untuk , mencintai orang yang mencintai aku. dan yang ketiga papa kata jangan terhegeh hegeh kejar lelaki sebab nanti dia naik minyak. dan of course mostly kerana egonya sendiri. 

seusai solat isyak berjemaah bersama keluarganya. qaisarah aisya dengan tekad cuba untuk menghantar chat ringkas melalui aplikasi whatsapp kepada zairel. pada mulanya di taip

'zairelllllll eh hati batu aku rindu kau!!!' namun di padam kembali dan qaisarah aisyah menaip pula 'assalamualaikum' dan dihantar. double tick bermakna zairel nafri masih belum baca. jantung qaisarah berdegup pantas egonya mula meguasai minda pantas didelete semula sebelum sempat zairel membaca. huh selamat!

dicampak telefon pintarnya jauh kerana qaisarah aisyah takut akan melakukan perkara bodoh lagi. di pukul dahinya kerana malu dengan apa yang baru sahaja dilakukannya tadi.

qaisarah aisyah mengguling dirinya dengan selimut seperti sushi roll dan menutup lampu tidak mahu dipikirkan lagi apa yang dilalkukannya sebentar tadi.


***********************************

notifikasi telefon pintarku berbunyi. aku melihat nama gerangan si pehantar qaisarah aisyah. aku membuka namun belum sempat dibaca sudah dipadamnya. aku tersenyum herot. jual mahal juga qaisara aisya ni getus hatiku.

aku menghantar chat kepada wilson untuk wilson mencari tempat tinggal qaisara aisyah.

keesokan harinya di meja makan aku meluahkan niat ku kepada mama dan zaridt.

"ermm ma pa zairel ade bende nak cakap"

"apa dia?" liana bertanya sambil dituang air fresh orange kedalam cawan.

"zairel nak kahwen"

tersedak liana yang sedang meneguk air. zaridt tertawa melihat bininya seakan bermandikan air orange.

"dengan siapa? qaisara?" soal zaridt

aku mengangguk.

"hehehehhehe papa dah agak dah...papa dulu fortune teller malas je nak bagitahu"

zairel menaikkan anak matanya seakan menyampah.

"oh yang.. yang haritu you cerita tu eh? budak perempuan tu?"

"haah.. manis orangnya macam you waktu muda muda."

"amboi lebih lebih eh?"

"tak tak dia tak boleh kalahkan awak dahlah garang takut saya.." zaridt menjawab dengan intonasi manja.

"okay ma..pa serius ni zairel nak masuk minang dia..minggu depan boleh"

"ermm boleh je rumah dia kat mana?"soal liana.

" nanti zairel bagitahu."

"minggu depan hari apa? senang papa nak kosongkan jadual"

"hari sabtu minggu depan. jadi papa dengan mama setuju"

"kenapa tidak?" serentak liana dan zaridt menjawab

"kamu dah 23 eloklah zairel kahwen. bukan budak lagi dah." sambung zaridt

"jangan jadi macam mama dah tua baru nak kahwin"

"takpe yang saya subur lagi.." zaridt mengenyit matanya pada liana memberi isyarat rahsia.

liana tersenyum penuh makna.

zairel menggelengkan kepalanya melihat telatah zaridt dan liana. dah macam orang muda muda bercinta.




5 PENDOSAWhere stories live. Discover now