So, not much happens between two of us. But as if something would even happened anyway. So far, it's a blessing in disguise. I mean, aku masih sayangkan Leeann kut. Dah dekat tiga tahun kut relationship kitorang.
So far, aku boleh kata yang aku just infatuated dengan Haikal. I mean, well, you do feel like that sometimes right? Tapi masalahnya dia tu lelaki, Putera!
Infatuation aku ni dapat dikesan awal oleh Mama. Sungguh cekap ya mata Mama sehinggakan semasa breakfast, dia bertanyakan kepada aku isu ni.
"If I'm still on the right track, you are still with Liyana right?" Mama kenal Leeann as Liyana.
"Yes and why would you ask in that tone?"
"You look like you have universe in your head, Putera. Is that Liyana?"
"Hisy, Mama ni! Sejak bila pulak pandai berfalsafah cinta ni?"
"I'm just asking. Janganlah triggered sangat. Dahlah it's hard to even see you. My schedule, oh my God, is killing me, sayang."
"Bukan Mama cakap Mama nak pencen dah ke?"
"The contract ends next year so yeah Mama plan tak nak sambung. Biarlah. Mama penat dah."
"Good for you. Like, genuinely good. But what's your plan though after that?"
"Balik Sarawak maybe. Aunty Mimi ajak Mama collabs untuk meniaga kek lapis dengan di. What say you?"
Sejak dua menjak ni, Mama sering menyuarakan keinginannya pulang ke Kuching. Aku tak salahkan dia. Dia dilahirkan dan dibesarkan di sana sebelum berhijrah ke Semenanjung ketika usianya 19 tahun.
"It's your life. Lagipun, Putera tak rasa yang Papa kisah pun about that."
"Don't say like that. Mommy sakit kan?"
"Then what about you? As if Mama doesn't need him whatsoever?"
"Putera..."
Aku senyap sahaja selepas itu. Mama memang degil sedikit when it comes to Papa. Tapi aku tak nafikan yang sayangnya pada Papa memang kuat. Dan aku cukup menyampah bila orang kata yang Mama kahwin dengan Papa sebab Papa kaya sebab if it's true, dah lama dah Mama tinggal Papa.
Baru sahaja aku hendak melawan lagi, aku dengar bunyi loceng rumah dibunyikan. Memandangkan aku sudah tahu siapa yang datang itu, aku terus berlari menyambutnya.
"Setan, asal lambat sangat kau nak bukak?"
"Sorrylah, perempuan! Masuklah nak cepat sangat tadi."
"Aunty Zahira! How are you?!" Dia terus berlari mendapatkan Mama. Mama aku pun dah macam Mama dia.
"Hi CC! Aunty sihat je. And how are you, dear?"
"Never better, Aunty. Aunty takde flight ke hari ni?"
"Malam nanti pergi Beijing. So siang ni Aunty ingat Aunty nak recharge je. Ni korang nak keluar ke ni?"
"Ha'ah, Mama. Mama nak kirim apa-apa ke?"
"So far not yet. Nanti if apa-apa, Mama call. Take care you two."
Kami pun terus turun dari apartmen aku dan Mama menuju ke kereta CC. By the way, introducing Christina Clara binti Muhammad Amin. Jangan tanya kenapa nama dia macam tu. Aku sendiri tak tahu kenapa. By the way, dia seorang influencer yang berkiblatkan Instagram dan YouTube. Followers IG dia 2 juta ya waima dia bukan artis pun. Gila punya famous! Satu Malaysia kenal CeCe Amin.
"So, how so far dah jadi Niko Jr.?"
"Apa lancau kau ni jadikan aku Niko Jr.?"
"Of course. Kau gantikan tempat dia kut. So far, takde ke mimpikan dia apa-apa? Mana tahu kut dia datang mimpi kau cekik kau ke apa semua."
"Bodoh kau ni takde kuota eh, CC? Mana adalah bangang!"
"Tapi kan wey, I have to admit. The murder was tragic. I was invited to the funeral tau and seeing Maya Marissa Marzukee screaming beside his son's corpse was heart-wrenching."
Siapa tak tahu tentang tragedi itu? Pembunuh Niko, Shahkurnia Setiawan tu memang student Niko sendiri. Ditembak pula kat rumah Maya Marissa Marzukee tu sendiri pulak. Kadang-kadang bila ingat balik, memang seram jugalah. Jangan percaya sesiapapun sekarang ni.
Destinasi pertama kami adalah untuk brunch di sebuah bistro yang diusahakan oleh rakan kami, Hanna yang namanya well, Hannah's Diner. Tapi hari itu, ternyata Hanna tidak ada di situ menyambut kedatangan kami berdua.
"Anyway, tell me what's good about being a Koordinator Divisyen?"
"Not much. Just I told you that I'm directing Niko's abandoned project kan? The main actor well, he's quite..."
"Handsome? Oh well, darling you know what to do right?!"
"No... wait he is handsome. That one I guarantee. But that's not what I want to say."
"Then what?" Dia nampak kurang berminat tiba-tiba dengan topik aku.
"He's quite arrogant tau. Like well I know he is an established actor but diva dia tu kan wey..."
"Wait, who is this guy?"
"Haikal Herman. Kenal?"
CC ketawa besar. Punya besar sampai boba kat dalam mulut dia tu boleh terkeluar balik. Tak semenggah punya perangai.
"How could I not know him? First of all, he is hot!" Kenapa aku yang kembang bila Haikal kena puji? "But yeah, I heard it somewhere yang dia tu kinda diva sikit. But look at his talent bro. He is awesome. He is the reason I watch theatre."
"Habis member kau ni direct teater kau tak nak tengok ke?"
"Aku hempuk kau ni kang pernah ke aku tak support kau apa benda yang kau buat?!" Dia menghirup bobanya. "Anyway, what's the tea about him? Kau crush kat dia ke?"
Aku dapat rasa mukaku memanas dan memerah. CC aku tahu yang kita dah kenal lama but you don't have to attack me that waylah sial!
"Oh my God, Putera!"
"What?"
"You don't say..."
"CC, aku straight okey! You know that!"
"Well, to be honest, aku lebih rela yang kau gay daripada kau dengan Leeann tu."
"You really hate her, don't you?"
"I vibe-checked her and to say, there is no reason for me to like her. Been telling you for years but..."
"Fine! I will never breaking up with Leeann. Please noted that."
"Whatever! Back to this Haikal, why are you blushing just now? Jangan cakap yang kau blushing sebab uwu kau insecure whatsoever."
Aku menghirup teh ais cincau aku sebelum memandang tepat wajah CC. Dia ni sajalah manusia yang aku boleh jadi sangat jujur. Like sangat-sangat jujur.
"You won't judge me, right?"
"Dude, if I were to judge you, I would judge you already because why the fuck are you wearing hoodie when it's 34 degrees outside?!"
"CC, aku serius."
"Fine!"
"If I say that I am, actually, in love with Haikal, would you think that I'm a bad person."
CC ketawa.
__________Betullah kan selama mana kita boleh merahsiakan sesuatu kan? What say yalls?
YOU ARE READING
Haikal
Teen FictionKalau cinta itu boleh diumpamakan dengan makanan, pastinya ia merupakan custard cream puff yang baru dikeluarkan dari oven - Putera Sejak kali pertama Putera bertemu Haikal, dia tahu ada sesuatu yang istimewa tentang si misteri itu. Seorang yang bic...