Aku fucked up. Aku dilempang sekuatnya oleh Haikal Iskandar pada malam itu ketika aku kembali ke studio apartment Haikal. And reason kenapa dia melempang aku pun valid. Aku tak ada counterback untuknya.
"I am disgusted by what you did. You can just admit you are taken, Putera but you didn't and you made me feel guilty on it. I would have just back off if you say you are taken."
Sekarang ni, aku rasa satu dunia takkan mempercayai apa yang akan aku katakan. Walaupun kepada sesiapa aku cerita ini, memang tak ada siapa akan percaya. Leeann yang aku kejikan dulu kerana curang di sebalik aku, rupanya aku yang kini menjadi seperti dia.
Sins we mocked today we shall commit tomorrow.
Aku cuba hubungi Haikal tapi langsung tidak berjawab. Kunci rumahnya aku tinggalkan pada security guard dan apabila aku berjumpa dengan security guard dua hari selepas itu, dia kata ayah Haikal sudah mengambilnya. Haikal, masih tidak dapat dihubungi.
Aku cuba hubungi Ari dan dia berkata yang Haikal kini memerlukan masa. Even Ari dah tak mahu mendengar side aku dalam cerita ini. Tapi let's be real, no one would ever siding on a cheater. Let's be real about it.
Sehinggalah suatu hari, aku berjumpa dengan sepucuk surat di atas meja kerja aku.
'Jumpa pukul dua kat Taman Tasik INSEMAS...'
Seperti yang dijanjikan, aku pun pergi ke Taman Tasik INSEMAS pada jam dua petang. Aku yakin dan pasti nota itu adalah daripada Haikal. Tak ada orang lain lagilah.
Dan ya, dia datang kemudiannya dengan memakai cermin mata hitam bagai. Aku tahu mengapa. Pasti ianya untuk menutup kesembapan matanya menangis kerana aku. Abang minta maaf, Sayang...
"Sayang..."
"Fuck, stop calling me that, please. If I am really your 'Sayang', you wouldn't have fucked somebody else, isn't it?"
He is right.
"And it wouldn't be fair if Haikal tak bagi Abang cerita side Abang. Go on, you have five minutes."
Aku menarik nafas dan mula mengatur ayat. "Sayang, pertama sekali, Abang nak minta maaf untuk apa yang dah jadi. He called me that night claiming he was having a breakdown so I invited him to your house..."
"Kenapa rumah Haikal?" Dia menyalakan rokok dan menghembuskan kepulan asapnya ke udara.
"Sebab..."
"Whatever. Proceed."
"Dia confess kat Abang yang dia sukakan Abang. The way Haikal sukakan Abang. Abang overwhelmed. I don't know how to react."
"So you jumped on his body. Sure, Putera. That's a goddamn way to react."
"Sayang, please..."
"Stop calling me Sayang!" Suaranya naik satu eh bukan dua oktaf. "Stop giving me hopes."
"So yeah, but I swear kitorang tak buat apa-apapun. Percayalah Abang, Haikal."
Dia mengetuk-ngetuk batang rokok tersebut di sisi pinggangnya sebelum mengambil tempat di salah satu bench tersedia di situ. Aku masih berdiri terpacak, don't know what to do.
"You know what's your major problem, Putera? Your insecurity. Your constant needs of approval even you know I'm always there."
Aku diam. Takut hendak melawan apa-apa.
"And then you found someone who idolizes you. You overwhelmed by it. All the morality and logical sense you have hilang entah ke mana. Sebab tu, Abang hilang benda yang Abang dah ada."
YOU ARE READING
Haikal
Teen FictionKalau cinta itu boleh diumpamakan dengan makanan, pastinya ia merupakan custard cream puff yang baru dikeluarkan dari oven - Putera Sejak kali pertama Putera bertemu Haikal, dia tahu ada sesuatu yang istimewa tentang si misteri itu. Seorang yang bic...