Bab 7

2.5K 97 7
                                    

"I'm sorry tapi you remember my friend, Farisha hari tu, she asked me to teman her at her house tonight. So, sorry eh? Next time kita keluar."

Cancel keluar ni biasanya the least of my concern tapi cancel keluar last minute ni biasanya menimbulkan kemarahan ya. Aku pun ambillah handphone semula dan cuba untuk telefon CC.

"Since when she has a friend named Farisha? Dude, do you even checked dengan siapa she went out with? Boleh tak jangan husnudzhon sangat?"

"CC, aku call kau bukan nak kena bebel eh. This is serious. Are you available now?"

"Look, I wanted to. I really wanted to go out but aku kena edit video for my vlog and just so you know, my vlog got almost 1M views each entry so..."

"Ya, CC! Lupa aku ni kawan dengan influencer."

"Whatever. But by all means, kau kena control sikit girlfriend kau. Janganlah percaya sangat sampai tak ambik port langsung dengan siapa dia kawan."

"Aku tahu tu..."

"Bear in mind that aku tak pernah jealous nor I wanted something bad happens to you. I always pray to God to grant my stupid friend ni with all the happiness. So takkanlah kawan kau ni nak buat benda sekejam persis menyakitkan hatimu wahai sahabatku?"

"Yelah, CC."

"Okey, bye!"

Selepas CC mematikan panggilan, aku tersandar di kepala katil bingung. Dahlah aku memang dah dalam mood nak keluar ni. Rehearsal malam ni aku batalkan kononnya nak keluar berjalan dengan Leeann tapi dia boleh buat perangai pulak. Mujurlah sayang.

Entah kenapa, ya, betul. Aku dail nombornya sebelum dia menjawabnya beberapa saat kemudian. Dengar saja suaranya, aku tersenyum nipis.

"Yes, Haikal Herman speaking."

"Hai, Haikal..."

"Putera?"

"You didn't save my number?"

"Sorry but yeah, I didn't. Anyway, what's the fuss? Ada anything aku boleh tolong?"

"Well, yes ada. Are you available tonight?"

"It's already nine. How night is your 'tonight'?"

"Like, right now?" Kenapa aku menggigil ni?

"Sure yes. Why?"

"I was thinking to ajak kau keluar. Well, Leeann bailed last minute..."

"So you made me the second option?"

Fuck! Dia mencydukkan aku sepantas itu. Babilah!

"But well, aku free je. When and where?"

"I'll pick you up. Kau duduk blok mana?"

"First thing first, aku tak duduk kat INSEMAS. Aku send kau location."

Dan 20 minit kemudian ya, aku sudah tiba di bawah apartmennya. Dia sudah siap menunggu di situ dengan memakai t-shirt kosong hitam dan seluar jeans biru. Nampak kasual sahaja.

"Kau duduk sini?"

"A studio apartment on the forth floor. I reside here since habis SPM."

"Tak duduk dengan ayah kau?"

"He has wife and kids to take care of and me is the least of his priorities. Now, drive." Aku pun memulakan pemanduan. Bodohlah kau ni, Putera. Apa ke bangang sangat tanya soalan macam tu?!

Plan malam ni pun sejujurnya just a small date antara aku dengan Leeann. Just kitorang berdua lepak kat memana food truck je. Budget date is what I do.

HaikalWhere stories live. Discover now