"Tuan-tuan dan Puan-puan, selamat datang ke pementasan teater Cermin hasil karya Ari Niddurzan dan diarahkan oleh Koordinator Divisyen Lakonan INSEMAS, Putera Inderashah Darul Megawani..."
It's the night! The night where all sweats and tears will be worth it.
Memandangkan teater ni partially musical, maka haruslah akan ada scene di mana kedua-dua watak utama aku ni menyanyi. Suara Harraz memang undeniably sedap dah and Haikal pula bukanlah tak sedap tapi well, memang bakat dia hanya pada berlakon sahaja.
Cuma, masa scene dia nyanyi lagu Aku Dan Dirimu tu, aku admit aku melting. Dahlah masa tu dia pandang direct kat aku di kerusi pengarah.
Untuk tiga malam berturut-turut ya dia melakukan perkara yang sama. Pakwe mana yang tak cair kalau dia buat benda macam tu?! Dahlah malam kedua tu Mama ada sebelah aku lagilah aku tak tentu arah.
Keesokkan hari selepas malam pementasan ketiga, semua pelakon dan krew diberikan bayaran masing-masing. Berkat promosi CC, memang tiga-tiga malam habis sold out ticket. Dia siap buat vlog ya selepas malam pertama tu membuatkan sambutan memang lagi gila-gila. Dengan populariti Harraz lagi. Aku boleh katakan nama INSEMAS meletup-letup kebaboom ya masa tu.
"I guess I didn't make a wrong decision letting you pursuing your dream, am I?" Dan ketika Papa berkata demikian, aku tahu aku tak buat keputusan yang salah.
"Boy, you are such a visionary director. A bright future is waiting for you." Mantan KD sebelum Niko, Kak Alini turut memuji.
"If you aren't nominated for Tony Awards this year, I'm suing."
Regardless, respons Haikal is what I live by. "Working with you is the greatest honour one could ever experience. And I could never be any luckier. I love you, Sayang." Dia cakap benda tu masa kami bertembung seketika di backstage.
Ketiga-tiga malam itu, Harraz dengan Haikal mendapat tepukan dan juga sambutan peminat yang menyeluruh. Gila punya penonton malam-malam itu sampaikan ada peminat Harraz daripada Brunei dan Singapura turut datang.
But semuanya takkan dapat top aku punya keseronokan. Habis sahaja staging malam ketiga, aku memutuskan untuk tidur di studio apartment Haikal. Saja nak bermanja sedikit.
"Lega sikit rasa satu beban dah settle." Aku bersandar di bahunya.
"You've worked hard for it, Sayang. You deserved every recognition." Haikal menjawab sambil menjawab crossword puzzle. Memang hobi dia sebelum tidur buat benda tu. "And everyone loves the play."
Aku peluk tubuhnya yang sentiasa hangat itu. Matanya masih fokus menulis perkataan dalam puzzle tersebut. Aku pun tak tahu asal dia suka sangat buat benda tu.
"Any plans for next play?"
"Hisy, Sayang ni! Baru habis satu. Lagi satu kan budak-budak INSEMAS kan cuti dua minggu midsem. Kita rehat jelah."
"Yeah, betul tu."
"Kal pulak, got anything to do?"
"Got few things planned tapi macam tak sure lagi."
"Tak sure maksudnya?"
"Yalah, job sana-sini cuma itulah, rasa macam dah penat. Ingat nak retire je."
"Eh, Sayang kenapa tiba-tiba je cakap macam ni?"
"Takde apalah. Just, penat. Abang sendiri faham kan?"
"Faham, Sayang. Tapi Abang pun percaya yang Sayang minat kan bidang ni. Takkan dah build career bertahun then nak quit macam tu je? Mustahillah kan?"
"Well, that being said, I was in this field since I was three months old. Mama signed me up for infant modelling. And I was here ever since."
"Then that's goodlah. 20 years of experience."
"Good celah mananya? People cast me just because I have good face and anak Natasha Elisa and honestly, that shit bores me to death. For once, I want people to see me as Haikal Herman and not anak Natasha Elisa."
"I always see you as Haikal. Not Haikal Herman but Raja Haikal Firmansyah..." Aku nampak wajahnya sudah berubah senyum sedikit. Tidak banyak tapi senyuman mahal dia tu. "And I will always see you as that."
"Thank you for seeing me as that. And well, you on the other hand..." Dia memegang tangan. Aku rasa at this point aku faham kenapa korang pelik dia ni bottom and aku ni top. "I feel like your effort should be paid jugaklah. Don't you think so?"
"Sayang, I already have my own payment for the play."
"No, it's from my side."
"Sayang, tak faham."
Dia mencubit hidung aku perlahan. Tangan kirinya dimainkan di rambut aku.
"Sayang, answer me."
Dia ketawa kecil. Aaaa comel! "Okay, actually I have planned a surprise for you. So now I'm asking if you want it to be a surprise or not? I can just tell you rightaway but it will be less fun."
"And what category the surprise fell into?"
"Alaa Abang ni! Kalau Sayang bagitau it will reveal lah."
Aku menarik muka. Selimut aku tarik menutupi muka aku thoroughly. Nak acah merajuk.
"Okeylah! Nanti Sayang bagitaulah."
"Tak nak. Nak merajuk jugak."
"Eh, babap kang baru tahu. Mengadanya nak merajuk bagai."
"Biarlah. Ingat orang lagi tua takleh merajuk ke?"
"Eeeiii gigit kang! Okey tunjuk muka dulu, please."
Aku mengeluarkan kepala dan dia terus menarik mukaku dan menciumnya sekuat hati. Siap bunyi lagi tu tau.
"Haikal!!!"
"Handsome sangat, geram tengok."
"Bulaklah madah kamek kacak." Saja cakap Sarawak. "Mana ada Abang handsome. Sayang je buta nampak Abang handsome."
"Hey, some of my friends think that you are adorable. Dahlah handsome, padu directing, suara pun sedap."
"Haa bodek lagi. Bodeklah. Abang suka dengar."
Dia tidak menambah sebaliknya dia menarik aku kembali ke pelukan dia. Aku pun mendepangkan tangan memeluk tubuhnya juga. Terasa hilang segala penat lelah mengarah itu semua dengan berada dalam rangkulan Haikal.
"Abang, Kal dahaga. Mind to take me a glass of water?"
"Sure." Aku bingkas dari katil dan pergi ke peti ais untuk mengambil segelas air untuk dia.
Dan ketika itu, aku terpandang dua boarding pass di atas peti ais tersebut. Conveniently placed so aku boleh nampak. Aku terus ambik dan membeleknya sepintas lalu.
"Sayang...?"
"Okay now you know."
"Sayang, you don't!"
"I don't what?" Dia ketawa kecil.
"Seriuslah, Sayang?!"
"Well the name there is you and I so yeah, of course. Kal tak salah eja kan?"
Aku terus memeluk dia di atas katil dan menciumnya ratusan kali. Pelukanku hampir tak terlekang.
"Remember you always told me how jealous you are to Ari sebab dia selalu pergi Paris. Let's go there, okay?"
----------------Okey, Daniel nak tanya. So korang untuk cerita ni, korang suka if ada conflict ke or just nak dia happy-happy je uhu aha gitu? Lemme know...
YOU ARE READING
Haikal
Teen FictionKalau cinta itu boleh diumpamakan dengan makanan, pastinya ia merupakan custard cream puff yang baru dikeluarkan dari oven - Putera Sejak kali pertama Putera bertemu Haikal, dia tahu ada sesuatu yang istimewa tentang si misteri itu. Seorang yang bic...