After that rendezvous and the kiss in the car, of course benda jadi lagi intense antara kitorang. Everything jadi sangat sensual dan if ada masa, kami akan pergi to each other.
Semakin dekat dengan hari staging, semakin aku tak keruan. Attention pada Leeann pun semakin hari semakin berkurang. Dia pun semakin banyak menghabiskan masa dengan Farisha tu je. Never met her tapi based on story yang Leeann cerita, dia macam trust-worthy jugaklah.
"Boleh tak kau ni paranoid sikit? I know she's your girlfriend but that doesn't mean kau kena lepas tangan terus, Putera." CC selalu berpesan itu kepadaku.
Truth to be told, aku kinda tak kisah if Leeann nak cheat. Ya, sebab aku pun basically cheat on her jugak. It just that aku masih tak nak bagitau dia tentang kitorang. I love her but... well, aku pun susah nak explain.
"You guys okey je kan? Mama pun pelik dah lama tak dengar Putera cerita pasal Leeann lagi dah. Takkan dah break kut." Even Mama pun dah concern. Cuma aku harap satu je daripada Leeann. If betul dia cheat, please at least beritahu aku beforehand.
"Sayang, can I ask something?" Penyudahnya aku jujur direct tanya. Aku tanya tu ketika kami on the way nak ke rehearsal. "Are you cheating on me?"
"What the fuck? Putera, do you even listen to yourself right now?"
"Sayang, I tanya je."
"What? CC ke yang suruh you tanya I ni?"
"Dah kenapa pulak nama dia kena mention ni?" By the way, bukan CC je yang tak suka Leeann. Leeann pun tak suka CC sebenarnya.
"As if I tak tahu yang dia dah lama minat you and memang tak pernah suka pun kita couple. You really think she's that positive in your life, Putera?!"
"Liyana, I was asking something matter on us and not CC. Apa ni?"
"I'm not cheating on you and that's that! Stop prioritize and believe everything yang CC tu cakap boleh tak? Dia bukannya mak you pun nak suruh you itu ini."
"Ya, sudahlah tu. Fine!"
Semasa rehearsal pun, Leeann dingin saja kepada aku. Sekiranya ada apa-apa yang ingin ditanyakan kepada aku, dia akan suruh orang lain yang bertanyakan kepada aku. Aku tak suka working environment macam ni. Bagi aku, kerja adalah kerja dan aku tak suka benda personal dibawa masuk.
"I tak join round table malam ni. Farisha ajak pergi rumah dia."
Aku baru hendak membuka mulut sebelum dia cepat memintas. Handphonenya dikeluarkan. "This is Farisha if you really want to see. Lagipun, as if I ni function sangat pun masa round table, kan. So, proceed with me?"
Aku menariknya ke suatu sudut sebelum mula meninggikan suara. "Leeann, act professional boleh tak? Apa benda you ni act like a kid sangat ni? Tak boleh eh be matured sikit?"
"Are you sure that question is for me, Putera? You are the real man child in this story tau. Get jealous of his girlfriend sebab his female best friend provoke. Sekarang ni who's acting like a kid? I ke?"
"I tak suka you involvekan benda peribadi dengan teater kita. You know my style of working kan?"
"Really? Haikal boleh pulak?"
"Memang suka eh libatkan orang lain dalam masalah kita?"
"Sudah! I nak gerak dulu! Farisha dah tunggu."
Sesi round table malam itu aku jalankan tanpa langsung ada mood. Cakap pun langsung tak banyak. Masih memikirkan kenapa aku dengan Leeann jadi macam ni. Apa yang aku buat pada dia?
Haikal pula malam ni nampak seperti moody juga. Ah, dia tu bila je tak moody? Ada saja benda yang buat rasa nak moody. Tapi itulah, semakin moody muka dia, semakin comel muka dia jadinya. Nampak tak ketidakadilan dunia ni macam mana? Aku ni muka macam mana pun tetap nerd jugak. Entah macam mana boleh jugak dapat girlfriend. Itupun asyik girlfriend je yang menang in every arguments.
Habis rehearsal, aku tinggal di dalam studio seperti biasa. Tapi kali ni, bukannya hendak audit apa-apa. More like, aku nak audit diri sendiri. Serious talk, aku rasa aku fail as a director and also as a boyfriend. As a human as a whole jugak kut.
Even pada Mama, aku bukanlah baik sangat. There were times yang Mama menangis alone in her room but aku tak boleh nak ada kat situ. Aku tahu kenapa Mama menangis. Mama rindukan Papa tapi Papa keeps spending time dengan first wife dia. All he knows is "Zahira, duit bulan ni abang dah bank in dah." Alasannya Aunty Noreen tu sakit but well, maybe yes maybe no. Mama pun bukanlah rapat dengan madunya.
Pasal teater ni pun aku stres jugak. Aku tak tahu macam mana cara Niko handle budak-budak dia tapi aku rasa sangat unwelcomed and the environment sangatlah unprofessional. Mungkin juga directing skills masih below par and jauh sangat kalau nak dibandingkan dengan dia. Sedar dirilah, Putera!
Leeann now, fuck! Ya, aku kenal CC dulu tapi aku bercinta dengan Leeann. Unfair sebenarnya untuk aku siding with anyone sebab dua-duanya bawak significance tersendiri. Ada betulnya apa yang CC katakan tentang Leeann dan takkanlah aku tak nak percayakan Leeann. Relationship is all about trust and believing. But what happens now?
"Putera..." Seseorang menegur dari muka pintu dan jujurnya, aku hampir kena serangan sakit jantung. "Are you okay right there?"
"Hai, Haikal..." Aku mengesat air mata. "Tak balik lagi ke?"
"Aku tertinggal skrip and I saw your car still here. Then masa aku peek through the car, you weren't there so I guess you are here." Kemudian ada jeda dalam ayatnya. "Why are you crying?"
"Kau dengar ke?"
"A little bit..." Dia mendekat dengan aku. Tangannya kemudian dikesat air mataku itu. "Mind to share what happened?"
Aku mengetap bibir sekuat-kuatnya and the next thing I know is aku peluk dia sekuat-kuatnya. Habis basah bahunya aku menangis semahu-mahunya.
"Cry all you want if that helps you."
"Haikal, aku... I don't even know where to start."
It's okay, you don't really have to, you know? Just, stay calm, okay." Kemudian dia diam lagi. "Wanna me drive you home?"
"Eh, it's okay. I can drive."
"Takpe, not a biggie pun. Or you can stay in my studio. I can settle down somewhere else."
"Takpe, I can drive."
"I'll escort you, okay."
Dan ya, dia follow aku dari belakang kereta dengan motornya sampailah ke depan rumah. Selesai parking semua, aku pergi menemuinya di atas motorsikalnya.
"Haikal...thanks."
"You know, they say when you will to do something unthinkable for someone, that's when you know they love them."
Aku hanya tersenyum kecil.
"Just take care, okay. Go have a shower and sleep well. Dah makan ke? Nak aku pergi mamak kejap ke belikan apa-apa?"
"Eh, no needlah. I believe Mama aku dah masak something before dia keluar tadi."
"Sure?"
"Sure."
Aku naik dan mandi dan berbaring menghadap skrip. Ada beberapa revision yang perlu aku lakukan sebelum aku tidur. That's how I work on my directing part.
Notifications masuk. Aku melihat pengirimnya. Haikal. Aik?
Ada something i bought for you. I left it kat pagar. Ambik kay?
Aku terus berlari ke pagar rumah dan melihat terdapat sebungkus makanan dengan milo ais bungkus ikat tepi di situ. Aku tersenyum sendirian. Macam tahu-tahu je tak ada makanan. Di dalamnya siap ada nota.
Makan leklok tau. Don't be sad, okay. And well, i love you...
Aku tangkap gambar makanan tersebut dan send kepadanya dengan caption; Thanks, Kal. And well, i love you too...
Dan semuanya berubah menjadi ceria semula. Setidaknya buat masa sekarang...
YOU ARE READING
Haikal
أدب المراهقينKalau cinta itu boleh diumpamakan dengan makanan, pastinya ia merupakan custard cream puff yang baru dikeluarkan dari oven - Putera Sejak kali pertama Putera bertemu Haikal, dia tahu ada sesuatu yang istimewa tentang si misteri itu. Seorang yang bic...