Bab 5

2.8K 115 17
                                    

Semakin hari, semakin mengarut dan tak masuk akal untuk menafikan apa yang aku rasa. Gila kau! Hari-hari kut aku kena menghadap manusia elok rupa bernama Raja Haikal Firmansyah itu.

There's one time too significant, dia boleh panggil aku 'abang' and guess what, aku almost choke on my boba because yes, I was drinking boba that time.

"Kalau aku buat macamni, abang... eh I mean, kau okey je kan?"

"Oh, okey je. You are the actor, Haikal. Just do it."

His name itself, is too precious. Haikal. Pendek saja tapi aaaaagggghhhh cukup untuk membuatkan aku jadi tak keruan. Haikal Haikal Haikal Haikal Haikal!!!

Ada one time tu, dia selamba je tukar baju dalam studio with all the cast and crews were there. Jangankan aku, Leeann pun gasp jugak masa tu. Semua orang jadi shooketh Pikachu masa tu.

HANDSOMENYAAAAA!!!

"Sayang oh my God, he is hot! Kan ada scene I kena pegang lengan dia kan? Oh my God, it was so strong I melted gila!"

Kalau lelaki lain mendengarkan apa yang Leeann baru katakan itu, mahu dilempangnya girlfriend aku itu. Tapi memandangkan aku sendiri merasakan apa yang dirasakan Leeann, which lowkey I wanted it too.

Kenapa dengan aku ni???

To be honest, professionalism Haikal ni hancur. Suka hati dia je datang lambat and usually round table tak join. But not to blame, salah aku pun ada jugak sebab tak strict sangat dengan dia.

"Put, budak Haikal tu diva sangatlah. Dah berapa hari dah aku mintak measurement baju dia tak bagi lagi. Berbuih yal mulut aku." Reno, ketua AJk busana sudah mula merungut kepadaku.

"Dia kata dia just boleh makan benda yang organik je. Ingat kita apa? Dahmakan?" AJK makanan, Kak Wan pula bersuara.

"Untuk photoshoot, ada ke bodoh dia cakap dengan aku yang dia nak buat only in studio. Katanya taknak panas apa kejadahnya sial?" Marko, photographer pula punya giliran.

Walaupun secara disiplin, dia memang teruk. Teruk gila it affects everything in the production. Kalau benda ni bermarkah, memang untuk attitude aku rightaway akan bagi kosong.

Tapi, jangan dinafikan bakatnya. He is so damn fucking talented. He has more talent than all the cast combined. Including Leeann. Acting dia natural and guess what, after three days dia dah berlakon tak pegang skrip dah. Gila kau tak padu?!

"Round table malamni semua wajib datang ya. Not even one person is allowed to leave the rehearsal before the round table. Okay?"

Haikal cuma mengangguk. Satu lagi aku kagum dengan dia adalah walaupun attitude dia macam sial, dia tak pernah keluarkan handphone. And for that matter, he is damn fucking good!

Selesai rehearsal pada malam itu, round table pun bermula. Memandangkan AJK berkenaan tadi semuanya tak berani nak cakap sendiri dengan Haikal, so terpaksalah aku sendiri yang cakapkan in the most subtle way ever.

"So, as a director, aku harap korang tau yang tugas aku very holistic. It covers every aspect bukannya lakonan je but everything. So please, I'm begging, boleh tak kalau kita respect each other in a way kita mudahkan kerja each other. Janganlah burden crew and as a crew, trylah tolerate jugak. If benda tu boleh settle among korang, please, settle je dulu..."

Aku nampak Haikal tahu yang aku sedang memaksudkan dia di dalam ayatku itu. Even there are times dia pandang jauh ke dalam mata aku. I wonder what he feels.

"Sayang, I balik dengan Kiki. Lagipun you nak check barang lagi kan? So mind if I gerak dulu?"

"It's okay. Pergilah balik dulu. Take care eh? Apa-apa panggil I tau."

"Okay sure. Bye I love you!"

Selepas semua bergerak balik, tinggal aku seorang saja di studio. Bukan apa, untuk memastikan yang tidak apa yang tertinggal dan juga semuanya sempurna. Nanti apa-apa jadi, takdelah susah at the end of the day. Walaupun banyak je cerita pasal studio-studio ni semua, I couldn't care less honestly. I mean, semua tempat ada hantu kut.

Pintu studio terbuka sendiri. Okey, aku tarik balik apa yang aku cakap tadi. Aku takutlah juga sebenarnya. Tapi selepas aku melihat yang masuk itu adalah Haikal, lega sedikit hati ni. Wait, berbunga sikit hari ni.

"Hi, am I bothering?"

"Not really. Kenapa, Haikal?"

"Well, can we have a word?" Fuck! Kau jangan cakap kau nak quit, Haikal! Kalau kau cakap kau nak quit, I swear to God aku.... aku....

Aku boleh buat apa yal?! Aku aspiring director and dia established actor. Dia boleh viralkan aku sekejap je. Fuck fuck fuck!

"Sure, of course. What is it?" Jangan quit. Jangan quit. Jangan quit. Jangan quit, sayang!

Eh tersayang pulak.

"Am I that bad to the crews?" I knew it. I fucking knew it. I fucking goddamn knew it. Babi!

"Why? Is there anyone intimidate you?"

"Eh takdelah. Cuma wonder, kenapa kau cakap pasal benda tu tiba-tiba?"

"Did you forgot what you just said during the round table? Seriously, Putera?"

"Okay, look,  Haikal. Whatever happens in the studio, nothing personal about it?"

"Sorry that if I might sound demanding or diva but whatever did I asked for, is something very fundamental and if your team can't do so, just tell me. Shouldn't be any issue?"

Aku hanya tertunduk sahaja. The fact dia actually student bawah divisyen yang aku jaga is actually something more and more absurd. Bodoh asal aku takut dengan dia ni?!

"I'm sorry for that unprofessionalism. I hope you won't..."

"Won't what? Quitting? Aku dah biasalah buat benda ni semua. Just to remind you on that one."

"Sorry, Haikal."

Kemudian suasana hening antara kami berdua. Dia tunduk memandang lantai dan juga kami berdua seperti tidak tahu apa yang hendak dikatakan.

"Haikal?"

"Well, I have a request actually. If you don't mind..."

"What? You want special costumes? Special props? Audio from Dewan Filharmonik? Name it as long as you won't..."

"It's not thatlah. It's personal?"

What the fuck? "Huh? Apa dia?"

"Well, I know that you are in a relationship now, happily. And what a stupid person I am for falling for you..." The fucking fuck?! "So, if you can, for 20 seconds, pretend that you love me?"

"Huh?!" Aku tak mimpi kan?!

"Can I kiss you?"

"What, I mean, I..."

"But it's okay if you can't. I totally understand your situation. What was I thinking?" Dia mula melangkah pergi. Shit, apa aku kena buat ni?

"Haikal!" Dia berpaling. "Come here..."

And yes, it's happened. It is happened. The kiss and the beginning of everything.

Fuck me, I guess?
--------------
Damn, so how was it?

HaikalWhere stories live. Discover now