Sampai sahaja di Malaysia, aku terus memberikan e-mel kepada Haikal Iskandar. Masih berbunyi formal mesejnya.
Kepada Haikal Iskandar,
Saya sudah tiba di Malaysia dan akan masuk pejabat pada Isnin hadapan. Tapi sekiranya awak lapang, memandangkan sekarang adalah cuti pertengahan semester, saya terbuka untuk berjumpa awak di luar INSEMAS. If it's a yes, you may contact me through WhatsApps, here is my number 01x-xxxxx10. And please bring the script together along with you.Putera Megawani
"So Abang nak ke direct play dia tu?" Haikal bertanya ketika kami dalam perjalanan bertemu HAIKAL di KLCC. Disebabkan dua watak nama Haikal so for my Haikal, it is Haikal and Haikal Iskandar would be HAIKAL. DANIEL DARWISY WHAT THE FUCK?!
"Kita tengok dulu how he gonna pitch the idea."
Setibanya di KLCC, aku dan Haikal berpisah kerana dia hendak melepak di Kinokuniya. Aku pula terus menuju ke Starbucks Coffee kerana situ saja tempat yang aku rasa convenient untuk aktiviti sedemikian rupa.
Sampai saja di situ, aku melihat seorang remaja lelaki berpakaian t-shirt hitam lengan panjang dan bertopi yang juga berwarna hitam. Melihat saja aku, dia terus melambaikan tangan.
Okay, first impression, he is better looking than in the picture. Or mungkin dalam gambar, dia memakai topi dan it turns out rambut dia curly gila.
"Hi, Putera! Haikal..." Dia menghulurkan salam. Aku menyambutnya. "You looked better in real life than in the picture." Same!
"Hi, Iskandar. May I call you that considering I have another Haikal too?"
"Oh it's completely okay. Just that, no one ever called me that before but well, I'm fine with it." Dia nampak sangat laid back dan carefree. Good. "Want to order anything?"
"It's okay kut. I'm caffeine intolerant."
"Oh c'mon, it's my treat to my idol. Please, I insist."
"For that matter, Caramel Macchiato Venti please."
"Got that!"
Dia kembali dengan secawan kopi Yahudi itu yang tertulis nama 'Prince' di atasnya. Macam exaggerate sikit kat situ.
"So, shall we get started?" Aku memulakan bicara.
"Porque no?" This guy is too enthusiast and goofy.
"So, boleh tak kenalkan yourself and if you have any experience in theatrical performances before?"
Dia menarik nafasnya dalam-dalam sebelum memulakan. "Okay, my name is Haikal Iskandar Andersen bin Haniff Hans Andersen. Second year Pengurusan Produksi. Before this, I studied at UiTM, ambik engineering but I drop out so here I am, 20 years old and in my second year of diploma."
"I see. Any pengalaman?"
"Pernahlah join teater masa sekolah dulu and last year, I was the director for Blok Simbiosis punya dance performance. Oh ya, I am in Divisyen Pilihan Tarian." Fuck, Faris!
"So you think you can dance?"
"Of course! And I studied dance fighting too."
"Interesting. So now, tell me about your proposal..."
Dan dia kemudiannya dengan penuh semangat bercerita kepada aku tentang skrip kawannya itu dan juga apa yang sudah dilakukannya setakat ini.
"And you want me to direct this play?" Aku bertanyakan terus kepadanya sejurus dia menghabiskan ceritanya.
"It would be an honour for our small production, Mr. Putera."
"Just call me Putera. We gonna work together pun anyway."
"Sorry, Putera... wait, you mean?"
"Yes, I'm interested. Dah ada jadual for rehearsals apa semua dah?"
"Ada, ada. This is it." Dia menyuakan sehelai kertas kepadaku. Kemudian dia memberikan aku skrip yang dinyatakannya sebelum tadi. "And this is the script."
"Bila script reading?" Masih bernada professional ya.
"Whenever you are ready."
"Next two days. Start at 8 and be punctual."
"Sure, boleh. Anything else?"
"Not for now. Dah ada sponsor?"
Perlahan dia menggeleng. "As we said, we are a small production."
"Ada AJK Publisiti kan? Ask them to write them a paperwork and give it to me on the day we'll meet again. Okay?"
"Okey!" Kemudian dia mengeluarkan handphonenya. Iphone 11 kau! Kalah aku. "Ada IG tak? Nak follow."
"Sure..." Aku mengambil handphonenya dan mula mencari nama aku sendiri. Button follow ditekan dan notifications masuk ke telefon aku. "I'll followback soon."
"Oh my God, KD Lakonan followback."
"Chill. I ain't no Niko Iskandar so I tak sombong."
Kami bid adieu to each other sebelum aku menelefon Haikal untuk bertanya di mana keberadaan dia.
"Abang tunggu kat tepi air terjun tulah. Kal nak pergi beli Auntie Anne kejap."
Aku pun turutkan sahaja. Aku mengambil tempat di tepi kolam itu memandang ke arah air yang tenang itu. Di hari berkerja macam itu, KLCC tidak sesibuk selalu.
Aku gunakan kesempatan itu untuk stalk IG Haikal Iskandar tadi. Okay, he's handsome and well, a dancer as well. Oh well, he loves to post thirst trap jugak on IG. Banyak gambar dia yang shirtless or pakai sleeveless kat situ. Ada satu tu, dia tutup sebahagian muka dan badan dia dengan baju mendedahkan otot biseps dan juga dadanya. Damn, he is hot.
"Stalk siapa tu?" Haikal menegur aku dari belakang. "This guy you were seeing just now?"
"Yes. Kenapa?"
"Kal kenal. Both kita punya play dia datang kut. Memang boleh nampaklah dia idolize gila kat Abang."
"Abang agree to direct his play. Sayang okey je kan?"
"Okey jelah. It's your work kut. Why nak kena tanya my validation pulak?"
"Saja je. Sayang ni serius sangatlah."
"Mana ada. Nah your favourite Cinnamon Sugar." Haikal menyuakan plastik Auntie Anne kepada aku. "Lagipun Kal dapat job drama."
"Seriuslah? Tak story kat Abang pun."
"Dah Abang tak tanya memanglah Kal tak cerita. Okey tak gurau. Baru je dapat and actually Kal pun memang tengah consider pasal tu. Cuma tulah, director tu bestfriend Mama dulu."
"Siapa?"
"Patrick Cheng. Kenal kan?"
Siapa tak kenal pengarah yang hampir setiap movie dia lebih daripada 10 juta tu? Also, dia juga yang bawa nama Natasha Elisa dan juga Maya Marissa Marzukee to stardom. Cuma lately dia banyak buat series sebab well, series sells jugak apparently
"Ambik jelah, Kal. Explore new things."
"Tapi Kal lagi suka buat teater. It matches my principles of acting."
Aku menarik dia ke bahuku. "Know what, Sayang. Sometimes we gotta sacrifice our principles for something new. Maybe this is a bigger chance for you. If you take it and fucked up, at least you learn something rather than you reject and win none. You got nothing to lose."
Dia tersenyum. Tanganku dipegang rapat.
Tiada siapa antara kami tahu yang badai besar sedang menanti untuk menyerang istana bahagia kami.
------------Sorrry sangat lambat gila update! Hidup final year student yalls!!! Tengoklah mana tahu nanti ada double update kannn...
YOU ARE READING
Haikal
Teen FictionKalau cinta itu boleh diumpamakan dengan makanan, pastinya ia merupakan custard cream puff yang baru dikeluarkan dari oven - Putera Sejak kali pertama Putera bertemu Haikal, dia tahu ada sesuatu yang istimewa tentang si misteri itu. Seorang yang bic...