It was the second day of us kat Kuching. Pagi itu, aku bangun dan melihat Haikal sedang ralit bermain handphone. Aku terus pergi ke arahnya dan memberi ciuman selamat pagi.
Dia sentiasa tidak berbaju ketika indoor. I mean, if I have his body, I would be shirtless all time jugak. Tak macam aku, dengan ada baby fatnya kat atas pinggang dengan takde abs macam dia. I mean, aku just average 23 years old boy.
"Abang, I love you."
"I love you too, Haikal. Pergilah mandi dulu."
"Nak mandi dengan abang. Boleh kan?"
Bukan tak nak tapi to be naked besides Haikal is just an extreme sport (of course other than when we are doing that). He is too perfect.
"Abang..."
"Please..."
Aku turutkan saja. Jangan risau, kami mandi sahaja. Nothing much pun. I mean, we have a long day to go kut. Cuma itulah, sempat dia bagi aku love bite sedas di leher. Haikal, why!?
Kami turun ke lobi dan tour guide kami, Abang Sariff sudah sedia menunggu di situ. Pagi itu, kami bersarapan Mee Kolok di sebuah restoran di Tabuan Jaya. Sebagai someone yang kononnya first time makan Mee Kolok, Haikal nampaknya tidak memilih. Ditelan sahaja makanan tersebut.
Destinasi kami yang pertama adalah Kampung Budaya yang terletak di kaki Gunung Santubong. Dan sebenarnya rumah kampung Mama sangatlah dekat dengan tempat ni. Aku pun honestly dah lost count berapa kali datang sini. Daripada kecil lagi rasanya. Masuk saja ke dalam Kampung Budaya, kami diberikan sebuah buku berbentuk passport dimana copnya harus kami kutip di setiap rumah etnik-etnik yang ada di situ.
Sempat aku menangkap beberapa gambar Haikal memakai pakaian tradisional kaum Iban dan juga kaum Melanau. And boy, he does look cute wearing those! Aaaaaaaaaaa!!!
Di rumah tradisional Iban, aku membeli dua utas gelang, satunya berwarna biru dan satu lagi berwarna hitam. Aku mengambil tangannya lalu memakaikan pada tangannya.
"Kacak sik?" Aku bertanya kepadanya dalam Bahasa Sarawak.
"Your face or this bracelet?" Aaaaaaa aku blushing... "Kalau your face, of course kacak. Gelang ni pun kacak jugak."
Lawatan itu diakhiri dengan menonton persembahan kebudayaan di dewan Kampung Budaya tersebut. Lawatan kami seterusnya diteruskan dengan melawat Gunung Santubong itself, proceed to Kubah Ria @ Pasar Satok, then pergi Muzium Kucing kat Bangunan Dewan Bandaraya Kuching Utara, then pergi Fort Margherita. Yes, all in one day. Sure it's tiring as hell. Tapi dengan Haikal, rasa semua itu sekejap sahaja.
Malam itu, aku membawa dia makan Kek Lapis Sarawak dan I tell you, even after lima kedai, Haikal still tak tahu flavour apa yang sedap. Tapi Haikal being Haikal, semua kedai dia borong nak beli. Aku pun tak tahu siapa yang dia nak bagi makan. Aku tadi cukuplah beli ikan terubuk masin sebab itu je pun yang Mama kirim. Katanya balik nanti dia nak buat masak lemak nenas dengan ikan masin tu.
Disebabkan kepenatan, awallah kami berdua KO pada malam itu. Gila kau tak penat! Tapi mimpi pun indah je sebab Haikal lena dalam pangkuan aku dan untuk melihat wajah dia semasa tidur adalah salah satu daripada keajaiban dunia.
Keesokkan harinya, kami berjalan ke Pasar Serikin iaitu sebuah pasar jalan yang terletak di sempadan Malaysia dan Indonesia. Di situlah, Haikal punya nafsu membeli souvenirs bagaikan meledak umpamanya gunung berapi. Dua jam berjalan dan kaki dia masih standing strong. My cutiepie Haikal, I need fucking break!
Petang itu, memandangkan masih sempat, kami bersiar-siar di Bandar Kuching sahaja. Of course, sempat aku membawanya untuk makan ayam goreng yang lebih sedap daripada KFC iaitu Sugarbun di Boulevard. Every Semenanjung people need to eat Sugarbun at least once in their life. And Jollibee as well but itu kat Sabahlah.
Kami pada malamnya hanya berjalan mengambil angin di Kuching Waterfront sahaja. Petang terakhir di bumi Kuching bersama Haikal semestinya akan aku manfaatkan sepenuhnya walaupun badan ini sangat penat. Momen yang ada itu kami gunakan untuk deep talk antara kami. Deep talk berlangsung ketika pertunjukan lampu dan air pancut berlangsung di situ bersebelahan dengan Jambatan Darul Hana.
"Kal, nak tanya."
"Silakan..."
"Don't take this the wrong way tapi kenapa Haikal suka abang? I mean, dulu you were so close kut dengan Niko. Mesti taste Haikal macam dia..."
"First of all, Kal yang reject dia. If he weren't die because of that murder, he would caught up STD because God knows how many girls and boys he'd been banging." Not a good word to say to the dead but Haikal is Haikal. "Well, kenapa Haikal suka abang? Merely because you see me as me. As Raja Haikal Firmansyah and not Haikal Herman or Anak Natasha Elisa."
"Tapi abang kan tak not that good-looking like your circle. Even Ari is hot, to melah."
"Nah, he's too fragile. Too nice for me."
"So, I am not too nice?"
"Just perfect, frankly. If you thought me loving you is something physical, it doesn't work that way. Bukan sebab abang tak handsome, you are cute. Or at best I can say you are charming. That is honestly more than enough."
Aku pegang erat tangannya. Matanya yang berlainan warna itu memandang tepat ke mataku yang berkaca mata.
"And you? What's in me that you interested in?"
"You. Just you. Abang tak pernah suka mana-mana lelaki sebelum ni. And yet you made me change that, Haikal. You made me feel like maybe love is something inexplicable for us to interpret and yes, it is. If anyone tanya abang what it feels like to be with you, abang takkan pernah ada idea untuk tu."
Dia bersandar pada bahuku sambil kami sama-sama menyaksikan persembahan lampu tersebut. Kami masih memegang tangan satu sama lain ya bear in mind that.
"And thank you for making me believe in love again."
"My pleasure to help you with that." Selepas show berakhir, dia menarik kepalanya dari bahuku. "Rasa macam nak aiskrim. Abang nak?"
"Sure. Belikan."
"Okey. Tunggu sini eh?"
Sementara menunggunya, aku menggunakan kesempatan itu untuk check handphone. Group pentadbiran, group teater dan juga group classmate sekolah. Wait, ada chat personal.
Abang Harraz Cousin
Yo Putera
Tf are you doing with Haikal in Kuching?
He cute tho
Not a big deal for me to have it right?
Or he yours?
Wow!
Fuck you!When I told yalls I have issues with Abang Harraz, it was something related to this. Nantilah aku cerita...
YOU ARE READING
Haikal
Teen FictionKalau cinta itu boleh diumpamakan dengan makanan, pastinya ia merupakan custard cream puff yang baru dikeluarkan dari oven - Putera Sejak kali pertama Putera bertemu Haikal, dia tahu ada sesuatu yang istimewa tentang si misteri itu. Seorang yang bic...