Bab 24

1.6K 82 18
                                    

Beberapa hari lagi sebelum pementasan dan aku haruslah sudah tak tentu hala dibuatnya. Last aku direct, few days prior to the D-day, Leeann mintak break up. Janganlah Haikal pun nak buat sama gila jugak macam apa yang Leeann buat. Cukuplah sekali aku hadapinya. Tak sanggup nak hadap lagi benda yang sama.

Hari-hari terakhir ini, haruslah kami semakin intense. Harraz turned out to not be as bad as I expected he would be. He emotes well and hafal every of his lines. All beef aside, dia ada je datang kat aku personally discussing about his performance. Especially after dia dah couple dengan CC, jarang nama Haikal disebut. Tapi aku nampak dia ada usha pakwe kesayangan aku tu nak-nak dengan sikap Haikal yang suka menukar baju depan ramai orang dalam studio itu.

"Raz..." aku memanggilnya ketika take 10. Dia yang sedang minum memandangku sekilas. "Thanks sebab tolong aku buat benda semua ni."

"Chill lah. Takde bendanya pun."

"By the way, treasurer aku dah bincang dengan kau kan pasal payment and quotation semua tu?"

"Dah. Jangan risau."

"Good. And budak band kau sampai esok kan? Siapa yang akan pickup dorang kat airport semua nanti?"

"Aku yang ambik. Dorang semua stay rumah aku je."

"Okey and lagi..."

"Kau boleh lek tak? Kenapa gelabah sangat ni?"

Gelabah adalah satu sifat yang aku rasa memang dah sebati dengan diri aku. Sebab itulah even Mama sendiri doubt dengan kredibiliti aku untuk menjadi Koordinator Divisyen menggantikan Niko Iskandar. Niko dulu seorang yang aku boleh katakan laid back jugalah compared dengan aku yang panik sepanjang masa ni. So korang bayangkanlah manusia cepat gelabah jadi pengarah? Let that sink in.

"Takde. Aku saja je nak make sure everything went smooth je. Tak naklah benda jadi tak macam kita nak."

Dia ketawa kecil dalam nada sinis. Knowing him since literally the beginning of time, Harraz memang sinis orangnya. "What are you? God? Things fucked if it were to be fucked and you just can't stop it."

Aku diam saja. Maybe sebab aku tak ada brother figure makanya dia sajalah tempat aku meminta nasihat for most of the time. Walaupun also for most of the time, aku tak mintak pun those nasihat, dia volunteer nak bagi.

"Kau ni self-conscious sangat. Everything yang kau buat mesti fikir pasal orang lain lepastu insecure tak pepasal. Kau ingat with that kind of attitude, kau boleh survive ke?"

Aku diam lagi. Again, dengan Harraz aku memang tak berani melawan.

"Pernah tak kau tanya kenapa Leeann pilih lelaki lain instead of kau? Maybe sebab she seeking for a man. An emotionally stable man and not a fragile little boy who can't even protect himself. So, jangan peliklah kalau Haikal pun kena rembat dengan aku."

"Don't ever bring Haikal to our conversation."

"And why not? See, kalau dengan aku pun kau jadikan competition, then memang it's obvious, kau tak layak untuk dia. He deserves a man in his life, Putera. Not a boy."

"I am his man and it will forever be that."

"We'll see."

Call me unprofessional tapi for the rest of the rehearsal, aku hilang mood untuk direct. Celaka punya Harraz! Dan perubahan ini dilihat oleh Haikal.

Haikal Kesayangan Putera
Abg okey?

Putera Megawani
Okey je
Dah jngn main phone
Fokus!
Kang cast lain kata apa

Haikal Kesayangan Putera
Sorry
Just checking on you
Tkyhlh marah

Aku bluetickkan sahaja. Dia memandang aku dari jauh. Wajahnya nampak berubah jadi tak ada mood jugak.

Selepas 'nasihat' Harraz tadi, aku jadi marah secara tiba-tiba. Budak props lambat tiga saat pun habis aku jerkah. Entahlah, his words affect aku gila babi aku jadi emosi.

Tapi yang paling aku tak boleh brain bila Haikal publicly tukar baju dia depan semua orang dalam studio tu. Aku marah dia as if itu adalah kali pertama dia berbuat demikian dan jujurnya, aku sendiri tak percaya.

"Hoi! Kau tukar baju kat sini kau boleh respect tak orang lain punya personal space!? Tahu badan kau tu sedap tapi tak payahlah menjual sangat!"

Haikal aku nampak mengetap rahangnya. Menahan kata makian yang mungkin ingin dihamburkannya kepadaku agaknya. Dan aku juga perasan wajahnya seperti hendak menangis. Dadanya juga berombak menahan perasaan. Harapnya kejap lagi okeylah tu.

Mujurlah sebab dia datang tadi pun dengan aku, maka waktu balik pun, dia naik dengan aku sekali. Cuma, hmm...

"Kal balik naik Grab kut. Abang balik jelah dulu."

"Jangan nak mengada boleh tak? Naik kereta cepat."

"Suka hatilah Kal nak balik naik apa! Balik jelah!"

"Raja Haikal Firmansyah! Listen to me! Get in the car!"

Malas hendak berbalah lagi agaknya, dia masuk ke dalam kereta. Itupun dihempasnya sekuat mungkin. Merajuklah tu. Nanti-nantilah aku pujuk.

"If you just want to be silent through the ride, why don't you just let me go back on my own just now?" Dia bersuara tapi aku terlalu stress untuk memikirkan mengenainya.

"You are not you tonight, Putera. Can you at least tell me what happened?"

"Putera, you are not responding and I don't like where this is going."

"Abang, answer me..."

"WEY KAU BOLEH DIAM TAK?! SEMAK TAHU TAK KEPALA HOTAK AKU SEKARANG NI DENGAN KAU MEMBEBEL BAGAI! DUDUK JELAH KAT TEPI TU. SAMPAI RUMAH KAU NANTI KAU TURUN JELAH!!!" Bagai dirasuk syaitan, aku menengking kepadanya.

Aku nampak Haikal mengalirkan air matanya tapi aku terlalu ego untuk menenangkannya. Maka aku biarkan saja dia dengan emosi sedihnya itu. Sedikitpun aku tak terkutik untuk memujuknya.

Cuma, ketika tiba di rumahnya, dia sempat berkata sesuatu kepada aku.

"Can you consider that just because you have a bad day, others don't. It's a pathetic move, tahu tak?"

Pada mulanya, aku tak berfikir apapun. Bagiku, normallah untuk kita bagi counterback apa yang orang dah buat kat kita. Tapi selepas pulang ke rumah, mandi dan makan, barulah aku buka Instagram untuk melihat apa yang berlaku pada orang sekeliling aku. Ketika itulah aku melihat postingnya dan membuat aku serba salah kuasa lima. Klu: gambar Natasha Elisa memegang Haikal yang mungkin berusia dalam dua tahun macam tu.

Mama, I don't know you that much but I know your birthday date. I always remember that, Mama. That day is today. We don't share much memories together but you let me boast myself telling people that I am 'anak Natasha Elisa'. I don't have birthday cake nor presents to give to you but everyday, I always send you my prayers. Haikal rindu Mama. Mama tunggu Haikal kat sana ya, Mama. Haikal datang nanti ya, Mama. Happy supposed-to-be 53rd birthday, Puan Nurashila @ Natasha Elisa! Stay 37 years old, okay!

What the fuck have I done?! Aku terus mesej Haikal untuk meminta maaf. Itulah, Putera! Lain kali cubalah bijak sedikit membuat keputusan.

Putera Megawani
Sayanggggg!!
Sayangggggg!!!
Haikal sayang!!!!
Abg mintak maaf!
Abg taktau harini bday mama sayang!!!!
Abg mintak ampun sayang!!!
Pls sayang maafkan abang!!!!!
Sayang plssssss!!!!
Jngn bluetick abg pls baby!!!!
I love you sayang!!!!
I was stressed tadi!!!!
Sayang!!!!

Haikal Kesayangan Putera
Jngn kacau bole tak

Blocked! Oh my God, he really mad. Bodohlah kau ni, Putera! Bodoh, bodoh nak mampos!!!
—————
Bermulalah pergaduhan mereka yang pertama. Stay tuned for more pergaduhan eh I mean percintaan. Keep voting and commenting!

HaikalWhere stories live. Discover now