Bab 20

1.8K 77 10
                                    

To be honest, cerita ni bergerak lebih pantas daripada Temptation.
-----------
Rehearsal kini merupakan satu detik paling aku tak sukakan berlaku dalam sehari-harian. Bukan sebab aku tak cintakan dunia pengarahan, God knows how much I love theatre as well as directing one. Mesti aku takkan lupakan benda ni semudah itu sahaja.

Ya, Harraz Fizaril Santa Esmeralda itulah siapa lagi?! Let me tell you a story about what has happened to us.

Dalam tujuh tahun dulu, masa aku baru 16 tahun, Harraz pulak dalam 19 macam tu, kami sangatlah rapat. By that, aku tak maksudkan yang kami tidak lagi rapat sekarang but because of one issue that happened, dia buat aku pandang Harraz lain sikit daripada biasa.

Masa tu, Harraz belum pergi US lagi dan juga masih belum berkahwin. Dia juga kerap bermalam di rumah aku sekiranya Mama ada three-days or five-days trip to somewhere. Di sinilah ianya berlaku.

Malam tu, hujan agak lebat. Cliche sangat kan malam hujan lebat bagai ni kan. Jangan risau, ini bukan cerita Cikgu Suraya. Ini cerita tentang Haikal tapi aku off-topic sekejap.

"Put, lapar tak?"

Aku mengerling ke arah jam di dinding. Sudah pukul 10 malam. Kali terakhir aku makan pun lepas balik sekolah tadi pukul empat. Haruslah aku lapar kan?

"Lapar jugaklah."

"Nak order pizza tak? Aku lanje."

"Boleh jugak."

Dia pun telefon Pizza Hut dan setengah jam selepas itu, pesanan kami pun sampai. Dek kerana kelaparan ya amat, kami pun melahap tanpa kisah tentang satu sama lain.

Seusai makan, dia membawa pinggan aku dan dia ke dapur untuk membasuhnya. Aku pula ralit membuat kerja rumah Add Maths yang wajibnya untuk dihantar esok tapi aku adalah aku so ya, aku tunggu tengah malam sikit baru nak buat.

Prang!

Bunyi pinggan pecah membuatkan aku bergegas ke dapur untuk melihat apa yang berlaku. Dalam kegelabahan itu, aku terpijak serpihan kaca daripada pinggan yang pecah itu. Darah mula memancut keluar dengan sangat banyak.

"Oh my God, sorry Putera!"

Dia menolong aku mengeluarkan serpihan kaca dari dalam kaki aku dan seterusnya membalutnya dengan bandage. Kerja dia sangat teliti dan cermat except for the fact dia pecahkan pinggan tu.

"Wey, sorry tau. Sumpah aku tak sengaja. Aku tak expect pulak kau nak masuk dapur."

"Oh, takpelah. Sikit je pun. Thanks sebab balutkan."

Dia hanya senyum kepadaku. Tapi disebabkan aku percaya yang aku straight (for record, aku tengah couple dengan before-Instafamous, Diana Hasyim), makanya haruslah untuk aku tidak merasa apa-apa memandang senyumannya itu.

Masa nak tidur malam tu, dia mula membicarakan soal kaki aku tadi.

"Putera, again sorry tau."

"Ya Allah, takde apalah, Raz. Small matter je pun. Bukannya kau yang ambik kaca tu tikam tapak kaki aku ke apa."

Dia memandang lagi ke dalam mata aku.

"Hey, dah kenapa pandang aku macamni?"

"Huh?! Kenapa? Tak boleh?" Kemudian dia jeda seketika. "Putera, aku suka kau."

What the fuck? "Maksud kau?"

"Suka. As if aku sukakan kau to make you mine."

"Bodoh eh? Buatlah lawak lain cibai."

"No aku serius."

Aku pandang wajah dia. Dia tak gurau. Wajahnya juga memang nampak berharap untuk bercinta dengan aku. Tapi aku suka perempuan kut, as per that time.

"Sorry, aku straight. And I can say yang aku still underage to change my mind over it."

And ever since that, this conversation never been brought up again up until aku pergi Kuching dengan Haikal. The moment yang aku sedar Harraz masih ada beef dengan aku.

Jadi ketika take five rehearsal malam itu, aku cuba menyendiri seketika untuk mengedit briefly salah satu scene dalam skrip aku. Harraz sedang menghafal skrip di satu sudut manakala Haikal pula sedang berbincang sesuatu dengan budak props.

Notifications masuk.

My Haikal ❤️
Abang
You don't look like yrself today
Is everythng okay?

Putera Megawani
Ya sayang
Abang okey je
Kenapa sayang?

My Haikal ❤️
No you dont
Tell melah
I'm here for you

Aku pandang dia di sudut sana. Wajahnya memang nampak dia concern dengan aku ketika itu.

Putera Megawani
Jgn risau, sayang
Abg ok je

My Haikal ❤️
Ok
Jdi kn sayang tidur rumah abg mlmni?

Putera Megawani
Ofc
Jap lgi kita sembang okay
Dah nak start ni

Aku nampak dia meletakkan handphone dan kembali fokus ke rehearsal. Rehearsal diteruskan semula.

Aku perasan ada masanya, Harraz sengaja meletakkan tangan pada Haikal lama-lama. In a way nak bagi aku cemburu pada dia. Tapi aku tahu Haikal tak segullible itu.

Selepas rehearsal tamat, aku dan Haikal pulang ke rumah menaiki kereta aku. Di dalam kereta, dia busy bercakap dalam telefon dengan Papanya. I have to say, their conversation was intense.

Habis sahaja perbualannya, aku dengar Haikal mengeluh kuat.

"Haikal penatlah dengan dia ni. Dah banyak kali explain benda yang sama. Benak jugak kepala tu!" Damn! He really has daddy issue.

"Why, baby?"

"Papa nak balik Kelantan then dia ajak Haikal. Dah cakap berpuluh kali dah yang Kal tak nak ikut tapi dok paksa bagai."

Dari situ yang aku tahu bahawa Haikal ada keturunan Kelantan. Not racist but just nak cakap patutlah kau handsome nak mampos wahai Haikal!

Tiba di rumah, aku mandi dulu dan dia kemudiannya. Sementara menunggu dia mandi, aku turun ke bawah mengambil jajan dan juga air Cuckoo. Sekembalinya ke bilik, Haikal yang basah rambutnya sedang mengeringkan badannya dengan tuala.

"Abang..."

"Yes?"

"Dah nak tidur pun pakai t-shirt dengan tracksuit lagi ke?"

"Yeah. Why?"

"Abang, let your skin breathes." Dia berjalan ke arah aku dan cuba membuka baju aku tapi pantas perbuatannya aku tepis. "Why?"

"Abang tak biasalah, Kal. I don't have a body to be proud as you."

"I am proud to have it on you and seeing it make it even better."

Aku tidak melayan sebaliknya aku terus menghenyakkan badan ke atas katil. Dia mengambil tempat di sebelah aku dan mula bermain dengan tanganku.

"Abang, you looked so pressured lately. Please talk to me about it. We'll see if I can help it."

Dari kecil, aku tak suka ceritakan masalah aku pada orang. Orang akan kata yang aku ni takde masalah but I do have it. Not even CC tahu masalah aku.

"Tak apa, Sayang. Sayang tidurlah. Abang peluk, okey."

"Jangan kata Sayang tak concern. I just want to help."

"I know, baby. But jangan take it hard okey. Abang okey je."

Dia berpaling memandang aku. "Just wanna say I love you."

"I love you, too."
--------------
Just a filler chapter but at least korang tahu the reason Harraz geram dengan Putera hehe. Comments pleaseeee

HaikalWhere stories live. Discover now