30

252 22 1
                                    

cuba aku sampaikan satu persatu. hanya dalam bahasa sederhana . yang bisa difahami oleh semua.

cuba aku melepaskan bayang hitam yang  aku tinggalkan untuk sekian lama.

tiada yang kekal abadi di dunia. ia cuma pinjaman sementara. cuba untuk aku pasakkan hati bahawa yang hadir, pasti akan pergi . ada yang perlu aku lupakan agar hatiku tidak berdarah kembali. cuba aku tabahkan semangat demi merawat luka ini sendiri.

pasakkan ku tabah dihadapan yang bergelar manusia. pastikan ku rebah melayu dalam menagih empati yang Maha Perkasa.

waktu begitu pantas berlalu, tanpa perlu untuk menunggu. biarkan saja ia terus berlalu bersama angin yang kekal membisu. aku di sini, masih tetap percaya bahawa bahagia itu ada untukku.

DIARY |  — 041219 —

--------------------------------------------------------

“dia bukan Rayyan. Rayyan dah takde. ” Mia cuba menyedapkan hatinya. walaupun jauh menjelajah. diarynya tetap dibawa bersama. disitulah tertinta segalanya.

baru dua hari dia berada di UK. masih ada seminggu untuk dia menyesuaikan diri. hari ini dia bercadang untuk untuk keluar bersiar - siar. cari port yang sesuai untuk bergambar. and then up story. jiwa remaja.

baju sejuk berbulunya disarung kemas. atas sampai bawah berbulu. maklumla suhu kat sini 18° C. jauh beza dengan Malaysia. kalau kat Malaysia panas lit - lit, then kat sini sejuk lit - lit. eh -

“hm bapak lapar. ”

apalah nasib badan. terlajak tidur.  makan pun belum. tidaklah sesukar mana untuk mencari restaurant yang menyediakan makanan yang halal. banyak juga restaurant di Amsterdam ni yang menyediakan makanan halal.

sedang dia menentukan restaurant mana yang ingin dia masuki, dia terlihat seorang lelaki dengan gerak geri yang begitu familiar.

“eh tu macam...laki haritu? ” Mia mengecilkan matanya. cuba untuk melihat dengan lebih jelas.

kecilnya dunia. sekali lagi, dia terserempak dengan lelaki yang sama. yang persis seperti Rayyan.

“HOI TUNGGU! ” jerit Mia dari jauh. berharap agar jeritannya dapat didengari. 

lelaki tersebut masih terus berjalan laju.

kelakuan lelaki tersebut memaksa Mia untuk mengejarnya .

“STOP! ” Mia memberhentikan dirinya dihadapan lelaki itu.

langkahnya terhenti.

“what's up? ” balas lelaki tersebut.

“kejap boleh tak? ”

“sorry. aku rushing. ”

“kejap je. please? ” rayu Mia.

“okay . 1 minute. ” akhirnya pujukannya berjaya.

“ 1 ? SERIOUSLY?!”

“tik tok tik tok. ” gayangnya seperti sedang mengira detik. jam tanpa bateri.

“erghhh. gediknya laki ni.  ” omel Mia dalam hati.

“ okay. first of all, Rayyan yang aku bagitau kau haritu, actually dia hampir berkahwin dengan aku. tapi tak jadi sebab time hari pernikahan kami tu dia terlibat dengan kemalangan. aku taktahu sape yang langgar dia. polis kata kes langgar lari. tapi everything end up macamtu je. they don't do anything. and bila aku datang sini, aku jumpa kau. sumpah aku ingat kau Rayyan. gaya kau, perangai, rupa, semuanya sama. aku tak tipu. aku rasa... kau Rayyan. aku nak kepastian dari kau. ”

terpaksa dia mengimbau kembali apa yang sudah terjadi. demi menjelaskan semua yang dialami. pedih tetapi dia mengharapkan agar ia dapat difahami.

“???. okay wow. gila. ” reaksi yang malas .

“haah....tu je? ” Mia mengharapkan lebih.

“a boy like me, and a girl like you? it's all a lie. ”

“wahai anonymous, tolong aku. kalau kau bukan Rayyan then prove! ” taktahu kenapa. siapa pun dirinya, Mia nak tahu lebih lagi.

“okay. nama aku memang Rayyan. tapi aku bukan Rayyan yang hampir menikah dengan girl macam kau. ” riak wajahnya  seperti tiada perasaan.

“ kalau betul pun aku ni Rayyan, i don't remember you.  and sorry for the bad ending. ”   tambahnya lagi sebelum menyusun langkah pergi meninggalkan Damia.

“ wait, can you at least try to know me? ” tanya Damia dengan penuh harapan. tak kesahla betul atau tak. buat masa ini Rayyan yang ini tidak boleh terlepas. pasti ada sesuatu yang tak kena. pasti.

KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now