"but how?"
"diorang mesti ada orang dalam."
"so kau nak cakap yang Rayyan 2.0 ni memang Rayyan yang betul - betul RAYYAN? " Mia membesarkan matanya.
Lyn menghembus nafas berat. "mungkin. "
"kalau betul, dia sebenarnya hilang ingatan?"
"residual memory of the incident. "
"maksud kau?" soal Mia.
"dia masih individu yang sama. cuma dia tak boleh ingat apa yang dah berlaku before this. his school, all about his life before 22years ago dah takde. "
"kau takyahla formal sangat dengan aku. cakap jela terus. "
"haih. nak dramatik sikit pun takle. dia macam PTA jugak tapi ni okay lagi.
' retrograde amnesia ' . dia tak boleh ingat apa yang dah berlaku before incident tu. tapi dia masih boleh ingat kalau ada yang membuatkan dia ingat. " dah macam doktor psychology dah Lyn ni."how?"
"kau. kalau kau kenangan terbesar dalam hidup dia, dia mesti ingat kau weh. kau kena cari cara macam mana nak bantu dia ingat kau balik. "
Mia masih belum mengerti.
"datin dengan dato, kenapa diorang nak sorokkan semua ni? "
"kau akan tau sendiri. aku tau kat mana nak cari mak dengan ayah dia. "
"where?"
" tempat yang dia kerja. "
"kau dah stalk yang tu jugak? WOW "
"tak sia - sia tau aku ambik ICT "
"THANKS YAYANK!!"
------------------------------------------------------
"so Damia macam mana sekarang? " Datin Ruhailah memulakan perbualan.
"kenapa tiba - tiba nak tanya pasal dia?" Dato Khairuddin yang sememangnya malas melayan persoalan isterinya terus membaca akhbar.
"eh tak boleh ke? "
"kalau you nak tau sangat, Damia dah ada kat UK. " Dato memberhentikan bacaannya sebentar. secawan coffee panas diminumnya perlahan - lahan.
"WHAT?! you tau kan Rayyan pun ada kat UK?! "
"kalau jodoh tak kemana. " Beliau menyambung kembali bacaannya tadi.
"i don't care. suruh orang dalam you tarik balik passport Damia. "
"and then what? senang macamtu je? kalau you buat macamtu dia akan syak sesuatu. "
"I TAKNAK DIA KACAU PERKAHWINAN RAYYAN DENGAN KIRIN! " tengking Datin Ruhailah.
"as i told you, kalau jodoh, diorang tetap akan bersama ."
"NOOO!! i nak percepatkan perkahwinan diorang."
"apahal pulak ni? "
"tak boleh ke? i taknak anak Malissa jadi menantu i. "
"sampai sanggup tipu anak sendiri? "
"i sanggup buat apa saja untuk anak i. "
--------------------------------------------------
7 DISEMBER, MASJID AL HUSNA, GOMBAK
“ ada yang bertanya, sekiranya Allah itu Maha Penyayang, mengapa Allah tidak memasukkan kita semua terus ke dalam syurga? mengapa mesti adanya neraka? ”
“ tuan puan, terkadang kita tidak boleh lihat pada satu point sahaja, perlu dilihat pada point yang lain juga. jikalau sudah begitu, maka sia-sia sahajalah bagi orang yang setia dan taat kepada Allah SWT. yang tulus dalam beribadah kepada-Nya. orang lain yang ingkar dan tidak melakukan apa-apa ibadah, yang hanya goyang kaki sahaja pun boleh masuk syurga tanpa sekelumit usaha. jadi, apa gunanya mereka yang bertungkus-lumus untuk mengejar kasih sayang Allah sewaktu di dunia demi kesenangan akhirat mereka, sedangkan mereka boleh sahaja jejak syurga itu tanpa kesungguhan hasil titik peluh mereka sendiri. kita perlu faham satu perkara, bahawa Allah itu juga Maha Adil. maka dengan itulah tercipta kedua-duanya sekali, iaitu syurga dan neraka. ”
8 DISEMBER 2019 , MASJID AL HIDAYAH, BANGI.
“mengapa Allah ciptakan anjing dan khinzir sekiranya hukumnya haram bagi kita menyentuh dan memakannya?”
agama Islam memberi peraturan untuk kebaikan manusia, mengajar penganutnya berdisiplin dan semua kebaikan kembali kepada manusia juga sama ada mereka sedar atau tidak. oleh itu, perlulah untuk kita belajar dan muhasabah diri.
Allah menciptakan anjing dan khinzir ada juga kebaikannya, anjing boleh mengawasi rumah ataupun kebun. manakala, khinzir pula untuk biologi alam cuma binatang tersebut dilarang untuk umat Islam memakannya hanya kerana untuk menguji kesabaran, keimanan dan patuh ketaatan kepada Allah SWT. jikalau semua manusia bebas memakannya tanpa sebarang larangan seperti binatang tidak ada larangan untuk berbuat sesuka hati. sekiranya dimakan juga bimbang kelak sifat dan perangai terzahir melalui pemakanan yang haram dan tidak sihat. namun, boleh sahaja kita memakan daging binatang tersebut ketika benar-benar mengalami darurat seperti kemarau yang berpanjangan. tatkala disentuh atau tersentuh, perlulah untuk kita sertu semula dengan air bercampur tanah sebanyak satu kali dan air mutlak sebanyak enam kali— apa-apa pun masih banyak lagi binatang lain yang boleh disentuh, mengapa juga menjadi pilihan untuk disentuh. lainlah jikalau memang perlu diberi bantuan dan perubatan, seperti pekerjaan veterinarian.
sudah selalu Lyn menghadiri majlis - majlis agama. ya dia tau Jesus Christ itu adalah Nabi Isa bagi umat Islam. namun, bukan itu yang membuat hatinya berubah. tingkah laku umat Islam itu sendiri yang mendorong Lyn untuk mengorek segala perkara mengenai Islam. bermula dengan halal dan haram. seterusnya tudung. sampai sekarang, dia tetap berharap agar hatinya segera menemukan semua yang dia ingin tahu. entah kenapa, dia merasakan Islam itu mudah. apa yang termaktub didalam AlQuran, semuanya sudah terlalu jelas dan terperinci . berbeza dengan kristian. apa yang ada di dalam Al Kitab tidak seperti apa yang diterangkan oleh paderi. aku keliru. apakah aku mengikut ajaran Kristian yang sebenarnya atau sekadar mengikut ajaran gereja?
YOU ARE READING
KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]
Romance" engkau yang paling mahir menciptakan degupan yang belum pernah dialami jika berhadapan dengan yang lain. heart itu jantung. hati itu liver. ya, begitu lebih tepat. tampak sama tapi berbeza. saat ini aku sedang belajar mematikan kehendak dan mem...