13

298 29 0
                                    

sekadar mencari Allah ketika susah, setelah bahagia lesap merata. cukuplah dengan kifarah dosa ketika hanyut bercinta.

kemudian menyambung dosa yang sama semula, menyoalkan mengapa mereka tidak setia. sedang diri sendiri tidak pernah setia dengan Maha Pencipta malah sering kali menduakanNya.

harapan melangit ingin bersama-sama ke gerbangNya sedang yang engkau laku cuma cela. menerus usaha dalam kelakuan yang menyasarkan keduanya.

DIARY | — 211019 —

—————————————

“Mawar. dahla. sampai bila kau nak jadi macam ni? terkejar - kejarkan orang yang langsung tak hiraukan kau!  ” Damia cuba menyedarkan Mawar.

“kenapa? kau jijik dengan aku? babe, kau dulu pun sama macam aku. terkinja - kinja dekat orang yang tak pernah sukakan kau. tryhard nak dapatkan perhatian dia. eh kau tu sama naik sama turun je dengan aku. takpayah acah suci.”

“ye. aku, kau, kita, semua adalah pendosa. namun, ada yang membezakan antara kita berdua. ya. aku melakukan dosa. dan aku bertaubat. tidak lagi mengulangi dosa yang dulu. bagaimana dengan kau? kau menganggap teguran ini datangnya dari aku sendiri. kau memperlekehkan teguran manusia yang datangnya daripada-Nya. berubahlah !  ”

“aku bukan seperti apa yang kau harapkan. aku akan kekal begini. aku memilih untuk berada dijalan ini. biarkan aku sendiri. jika Dia memilih kau untuk berubah, mengapa tidak Dia sendiri memilih aku untuk berubah? ” Mawar berkata - kata seperti kehilangan akal .

“Astaghfirullah Mawar. apa yang kau cakapkan ni?” Mia seakan tidak percaya apa yang didengarinya.

“Tuhan? semua tentangNya seakan palsu. dimana Dia bila aku susah? kenapa semua yang aku doakan tidak pernah dimakbulkan? ”

Mia terkedu mendengarkan semua omongan Mawar. dia seakan hilang kata - kata.

“tudung ni. tudung ini hanya sekadar pakaian yang menutupi dosa aku. kau nak tahu? aku dah keluar dari Islam. dan aku bangga. sebab aku takperlu hidup dalam kepura - puraan! berharap kepada Tuhan yang entah dimana. ”

Mia menutup mulutnya. dia tidak pernah menyangka Mawar yang pernah menjadi sahabatnya dulu,  kini telah murtad.

“sudahlah . kau sudah tahu semuanya. jika benar sekalipun jalan ini sesat, jauh dari rahmatNya, aku tetap memilih jalan ini.  dan jangan salahkan aku andai kata kau juga ikut tersungkur. ” tambahnya lagi sebelum berlalu pergi .

mata yang bergenang aku tahan dari terus berkaca.

aku undur diri dulu. perlu aku rawat apa yang melukai. entah apa lagi yang harus ku kirimkan kepada Illahi. sedang Islam itu sendiri tidak lagi engkau miliki.

——————————————————————

“sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. ”

- Al-Ra'd : 11

Rasūlullāh ﷺ bersabda:

“ akan dikabulkan doa salah seorang di antara kamu selama dia tidak tergesa-gesa, dia katakan: aku telah berdoa, tetapi belum juga di kabulkan untuku. ”

——————————————————————

KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now