38

202 18 0
                                    

Lyn POV

menyembunyikan perasaan itu menyakitkan.
harus bersikap biasa saja dan tidak mencolok.
mencintaimu dalam diam, mengangumimu dalam kesendirian,
selalu terlintas dibenak suatu ketidakmungkinan.
kadang, ada hal yang tidak perlu diungkap.
lalu, pada rasa tanpa kata,
pada mulut tanpa bunyi,
cinta adalah soal rasa.
maka tidak perlu banyak bicara.

-------------------------------------------------------

“okay tak?” tanya Amirul. pagi - pagi dah tercegang depan rumah Kak Iparnya.

“okay je. thankyou weh. ”

“boek aa. jom aku nak ajak kau dating. ”

“dating? mana?”

“ada la...jom!”

Bangi Gateway

“dah ready?” Amirul menghentikan langkahnya di sebuah butik tudung.

Lyn senyum dan menganggukkan kepalanya. dengan lafaz bismillah, kaki kanannya melangkah masuk ke dalam butik tersebut.

Lyn mengambil beberapa tudung dan give it a try. “okay tak?” tanya Lyn kepada Amirul.

“okay. ” jawab Amirul berusaha untuk tidak kelihatan gelabah melihat kecantikan amoi itu.

“cantiknya...” kata Amirul dalam hati.

26March 2020

• ' the sun doesn't lose its beauty when covered by the clouds. the same way your beauty doesn't fade when being covered by hijab.

hari demi hari berlalu, Lyn semakin selesa dengan penampilannya yang baharu. rasa cintanya kepada Islam semakin membuak - buak. mula timbul keinginan yang ingin dikongsikan dengan sahabatnya, Amirul.

petang itu, dia ke Pejabat Agama  bersama - sama Amirul. tanpa menunggu lama, buat pertama kali dalam hidupnya, dia mengucapkan dua kalimah syahadah. air matanya mengalir deras. cahaya bersinar dari mukanya. pertama kali dia merasa tenang setenang tenangnya. kini dia sesuci kain putih. siapa sangka, golongan yang dihina, diherdik dan dicaci kerana tidak kesefahaman kini jauh lebih mulia dari yang mengherdik. alhamdulillah, kini dia sudah berada di jalan yang lurus. dan berharap akan tetap istiqomah dalam mencari redhaNya.

“thankyou mirul. kau dah banyak tolong aku. dari aku pelat sampai sekarang. dari aku berlainan agama sampailah sama agama dengan kau. thankyou sebab bantu aku cari jalan yang lurus. i bear witness, there's no God but Allah and Prophet Muhammad is the messenger of Allah. ”

Amirul tersenyum lebar mendengarkan kalimah syahadah yang diucapkan dengan yakin oleh Lyn. 

“it's okay it's alright yo. thankyou jugak sudi kawan dengan aku sampai kena halau keluar dari rumah. aku doakan kau sentiasa istiqomah.  ”

“istiqoma? ape tu?”

“amalan yang berterusan. ”

“pelan - pelan kayuh. tak semestinya harini masuk islam, harini jugak pakai tudung, solat 5 waktu, baca al quran. slowly but surely. okay? ” nasihat yang sangat berguna dari seorang sahabat.

Lyn menganggukkan kepalanya tanda faham.

“sooo welcome to Islam new friend!!!” jerit Amirul.

Lyn tergelak melihat gelagat Amirul.

“ Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. terima kasih Ya Allah engkau hadiahkan aku kawan yang paling berguna. mungkin lebih dari sekadar kawan? mungkin. ”

KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now