3

575 45 0
                                    

ya, dia. dia yang sudah lama meninggalkan jejak. hadir kembali mencorak memori.

ya, dia yang pernah bertakhta di hati ini. siapa lagi yang mampu menggoncang hati ini jikalau bukan dia.

badannya tegap. kulitnya putih. rambutnya, on point sentiasa.

mengapa? ketika aku mula tidak mengikuti fesyen terkini, tidak terkinja-kinja seperti wanita lain yang menginginkan perhatian ajnabi,  tidak pula bermegah-megah dalam busana duniawi,  segala desakan untuk menonjolkan diri hanya diletak tepi, harus kau muncul kembali?

jika benar aku sudah melupakannya, mengapa jantung ini masih berdegup sama laju seperti dulu? sungguh, mana hilangnya akal?

sudahlah, perlu aku depani dan tepis nafsu serakah yang merapuhkan diri. jauh-jauh tersorok di hujung jari, hingga dijentik tanpa kekal membatu api.

DIARY | — 201019 —

—————————————————

“Mia, kau okay tak?” Lyn selaku kawan baik menunjukkan kerisauannya.

“takpe. aku okay. ” jawab Mia ringkas.

“ tapi, kau macam tak okay...” Lyn masih ragu - ragu.

“Lyn, aku pernah cakap kan? aku dah lupakan dia. sepenuhnya. aku boleh hadapi semua ni..” mata Damia tepat memandang kedalam mata sahabat karibnya.

“ye, Damia, kuatkan hati kau. aku ada .  buat biasa je eh ” pandai Lyn memujuk.

Mia hanya tersenyum kecil.

****

“ha Mia keluar pun. meh ah join sekali”  tegur Najwa. bendahari kelas.

“heh takpe la korang main ah. aku nak pergi kolam tu kejap.”

“tapi,macam mana...berkopiah, seluar tak pendek macam dulu...ke dia dah convert sebab selalu dengar doa islam? weird...”  Mia mengelamun.

“ehem. Assalammualaikum..”

Mia terjaga dari lamuannya. terus dia mencari sang pemilik suara.

“waalai--”  apa kau buat kat sini? tanya Mia laju.

“tak boleh ke? ”  jawab Rayyan mengada.

“ eh kau ni memang saja kan? haritu langgar aku. tak mintak maaf pulak tu. sekarang? join reunion kelas orang. kau memang taktau malu eh? ”  balas Damia sambil mengecilkan mata.

“ pasal tu memang aku takkan mintak maaf ah.  kau pun dah balas balik kan. emm aku ingat kau ni dah berubah. sama je perangai. ganas. tapi, i like”  ujar Rayyan dengan muka galak.

“ apa masalah kau eh? boleh tak kau blah je dari sini? ”  Damia mula meluat.

“blah? kalau aku blah kau tak rindu aku ke? 5tahun kan?”  Rayyan cuba test Damia.

“GIMAM---” 

“kalau kau tak rindu aku takpe, aku rindu kau. ”  Rayyan mula tak behave.

terkebil - kebil mata si Damia ni. terkezut la katakan.

“gila?”  balas Damia sepatah dan terus blah.

“takpe. awal lagi. ”  Rayyan bermonolog dalam hati.

*dalam bilik *

“weh fat, si Rayyan tu baru convert to Islam ke apa? pelik nau. ”  tanya Damia. 

“haah. dah 2tahun kot. ”  jawab Fat biasa.

“uish. gilala. macam mana dia boleh? ”  Damia makin teruja.

“hidayah mia. dah Allah nak sedarkan dia. Alhamdulillah, baru 2tahun masuk Islam dah pandai baca quran dengan baik, hafal al quran, kita ni yang lahir dalam Islam pun belum mampu hafal ayat al quran tau. ” ( kau pun dah dapat hidayah ke fat )

“em pedih weh”  Mia meletakkan tangan kedadanya. 

“itulah tu.   tak masuk islam pun hensem. masuk Islam pergh lagi hensem. ”  Fat mula tergedik. 

“kau ni baru tadi je nampak islam sikit sekarang dah lain. ”  balas Mia terlebih sentap.

“hahahha melawak je. ”  Fat malas nak panjangkan cerita.

****

* malam itu di surau *

“sedap kan soul mate aku baca?”  Fat memulakan perbualan.

“bwekkk”  itu je yang Damia termampu.

“ish bapak fasih gila dia sebut. aku pun tak mampu macamtu...”  Damia berbisik.

“kau pun dah tergugat kan?” Fat kembali menganggu fokus.

“excuse me?”  kening Damia terangkat.

“ untung kan dapat suami macam Rayyan ni. untungnya siapa yang jadi makmum dia .”  Fat mula berangan - angan.

“untung ah sangat...”  kata Mia dalam hati.

*****





KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now