31

252 18 0
                                    

RINDU
05 Disember 2019; 1345pm

engkau yang paling mahir menciptakan degupan yang belum pernah dialami jika berhadapan dengan yang lain.
heart itu jantung. hati itu liver.
ya, begitu lebih tepat.
tampak sama tapi berbeza.
saat ini aku sedang belajar mematikan kehendak dan memanjangkan kembali lipatan jarak.
kerana dekatmu, kawah itu selalu bergolak, menanti saat meledak.
rindu, tersimpan rapi dihatiku.
engkau yang akan mengubatinya jika bertemu, tentu.

----------------------------------------------------

cukuplah untuk harini. sehari tak berpuisi tak sah Rayyan ni.

puisi memerlukan inspirasi. di mana ada inspirasi disitu ada puisi. perlu ada sesuatu yang menginspirasi.

" tapi, untuk siapa puisi ni? rindu? siapa yang aku rindu. lawak. macam mana aku boleh berpuisi pasal rindu? sebab perempuan tadi? wtf Rayyan. " Rayyan menampar pipinya sendiri.

"kau mungkin gila. tapi kesungguhan kau untuk cari dia, kalau dia ada lagi mesti dia happy. "

dia mengimbas kembali kejadian pagi tadi.

"wait, can you at least try to know me? "

"sure. " balas Rayyan.

* end of flashback *

tanpa sedar, dia tersenyum sendiri. apakah rasanya ini?

***

"kemana lagi? " soal aunty Li Na, ibu Lyn.

"jumpa kawan kejap. " jawab Lyn selamba badak.

"kawan yang ajak kamu tukar agama? " kalini nadanya agak serius.

"sorry? " terkejut Lyn dibuatnya. kenapa tiba - tiba ibunya berkata begitu. atau dia dah tahu? tolonglah jangan...

"jangan bohong. mama nampak kamu . bertudung. baru keluar dari masjid. dah nak tukar agama? " that's it. ketahuan lu.

"if i say yes, then what? " alang - alang dah tahu. malas nak berdalih lagi.

"sebab itu mama tidak mau kamu berkawan dengan orang islam. see? mereka dah hasut kamu. " begitu laju aunty Li Na membuat andaian .

"mereka tak hasut saya. ini atas kemahuan saya sendiri. tolong faham. " balas Lyn.

"berpindah agama? lemahnya pegangan kamu Lyn. " pinganggnya dicekak. sungguh tidak berpuas hati.

"sudahla ma. tolong hormati pilihan saya. jika benar Islam ini jijik sekalipun, saya belum mahu berundur. " Lyn keluar dari rumahnya tanpa perlu menunggu lama.

Lyn sekali lagi menghadiri kuliah agama di masjid. sejak pertama kali dia mendengarkan ceramah dari ustaz Hafizul Iman, dia semakin minat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Islam.

" seorang syeikh disoal mengapa masih meneruskan dakwah sedangkan dikelilingi oleh masyarakat yang berbuat maksiat dan tiada siapa pun ikut apa yang telah didakwahkannya. "

" syeikh itu kemudian menjawab bahawa beliau terus berdakwah supaya tidak berubah mengikut suasana di sekelilingnya. "

Lyn memberikan sepenuh perhatian terhadap setiap bibit - bibit yang keluar dari mulut ustaz tersebut.

sejurus pulang dari mendengar ceramah, mereka terlihat sekumpulan perempuan bertudung serta berpakaian yang sekadar cuma - cuma mentertawakan seorang perempuan india yang lalu dihadapan mereka .

"sooo what's her name?" salah seorang daripada mereka memulakan agenda.

"black woman HAHAHAH" entah apa yang kelakar.

"DAHHH!!" tegur Amirul dari jauh.

"why? " tanya salah seorang dari mereka.

"she's not a muslim. " balas Amirul.

"then, what's wrong with that? " dagunya ditongkatkan.

"mentertawakan bangsa dan kaum lain kerana warna kulit dan seumpamanya, engkau bukan sahaja telah menyentuh sensitiviti, malah engkau turut mencemarkan keindahan Islam itu sendiri sehingga mereka menjauh hati. sama ada imej kebaikan atau keburukan yang kita bawa menjadi punca mereka mendekati atau memusuhi."

terdiam puak - puak tiktok ni. dituruti ku mati emak konon. kena ceramah sekali baru kau tau.

" non-muslims don't read the Qur'an,
they don't read the Hadith. they read you and all of us. so , please be a good ambassador of Islam. " tambah Amirul sebelum meninggalkan mereka .

"nice Ustaz Amirul..." sakat - menyakat pulak Lyn ni.

Amirul tersipu malu.

"Islam tu perfect . tapi Muslim tak. sebab kami pun manusia. soo, if we're doing bad things, attach our wrongdoings not our religion."

KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]Where stories live. Discover now