seminggu kemudian
Mia dan Rayyan mengambil keputusan untuk pulang ke tanah air demi menyelesaikan kes Rayyan. ketibaan mereka disambut oleh Lyn dan Amirul.
“WOIIII” jerit Amirul dari jauh sebaik sahaja dia melihat kelibat Rayyan menuju ke arah mereka.
Rayyan berjaya mencari sang pemilik suara dan bertanya kepada Mia mengenai mereka . “tu ke?”
“yep. but, siapa yang pakai tudung...” Mia berjalan dengan lebih cepat untuk memastikan siapa gadis yang bersembunyi di sebalik hijab merah jambu tersebut.
“WAIT LA WOI! ” jerit Rayyan yang dah ditinggal jauh.
“Lyn?!!! biar betul? ” pandangannya sudah jelas. memang tidak salah lagi, gadis itu ialah Lyn.
Lyn hanya mampu tersenyum dan menganggukkan kepalanya.
“apa yang dah jadi sia? aku tinggal korang hampir sebulan je tau. ” terlopong mulut Mia dibuatnya.
“hidayah Mia. kalau Allah nak bagi, bila - bila pun boleh. ” balas Amirul.
Rayyan yang baru sampai tercungap - cungap dan tak faham apa - apa.
“ broooo!!! ” Amirul memeluk sahabat baiknya sejak di sekolah menengah. konfiden habis.
“hye..em sorry i can't remember you two. ” Rayyan menggaru kepalanya yang tidak gatal.
Lyn tersenyum. “it's okay , soon. ”
setelah itu, mereka bertolak ke rumah Mia dan melantak bersama - sama.
“ I MISS YOU SO MUCH PAPA!!! ” teriak Mia dengan suara manjanya.
“ehh tak sampai sebulan. ” balas papa Mia, malas melayan kerenah anak tunggalnya.
“biarlah. papa tak rindu Mia la ni?” Mia memuncungkan bibirnya.
“tak. ” papanya cuba mengusik.
“hmmphh!!” Mia menyilang tangannya.
“ATOTOTO MESTILA PAPA WINDUUU” dengan segara papa peluk Mia .
“ehemmm!” Rayyan yang dari tadi melihat adegan anak dan bapak mula mahukan perhatian.
“Rayyan? Alhamdulillah syukur kamu selamat. ” papa memeluk dan menepuk belakang badan Rayyan.
Rayyan tersenyum. sudah lama dia tidak dipeluk oleh sesiapa. “masih awal untuk saya betul - betul dianggap Rayyan yang dulu walaupun semuanya hampir jelas. jadi, saya perlukan bantuan semua untuk selesaikan kes ni. boleh?”
Papa dan semua senyum dan menganggukkan kepala.
*****
“terima kasih uncle. ” ucap Rayyan sebelum berangkat ke rumah orang tuanya.
“ni Datin tau tak kamu nak balik? ” soal papa.
“belum. kalau saya bagitau mesti dia cuba mengelak dari saya. ”
“mana boleh terus terjah macamtu Rayyan. tak elok . ”
“takpe uncle. uncle doakan saya ya. semoga semua urusan saya dipermudahkan. ”
“baiklah. jaga diri. ” pesan papa sambil melambaikan tangannya.
di rumah ibu bapa Rayyan
pintu yang gah itu diketuk berkali - kali. masih tiada yang buka. kalini pintu diketuk dengan lebih kuat. akhirnya, muncul pembantu rumah yang terkedu melihat wajah yang selalu dilihatnya satu ketika dulu.
“mama ada?” tanya Rayyan.
“a...ada. tunggu saya bagitahu Datin dulu. ”
“ anak dia sendiri tak boleh masuk?”
“tapi--”
“apa bising - bising tu bik? ada orang datang ke? ” tanya Datin Ruhailah sambil menuju ke pintu utama.
“Rayyan?” fikiran Datin terhenti seketika akibat terlalu terkejut.
“ya. why don't you tell me first?”
“so that you can run?”
“what? no. okay- have a seat please. ”
“ no. tell me things i don't know. ”
“what? what do you mean sayang?”
“tak payah buat - buat tak faham la. mama ingat Rayyan taktahu? kenapa ma?”
“no Rayyan, listen. ”
“listening to you? ohh so Rayyan kena biar diri Rayyan diperbodohkan lagi?”
“ Rayyan dah tau semuanya. sampai macam tu sekali eh ma? kalau Rayyan yang dulu suka sangat kat Mia, kenapa mak sendiri tak suka tengok anak dia bahagia? ”
“no please. mama tahu mama salah tapi please dengar dulu. ”
“Rayyan takkan dengar apa - apa dari penipu. oh patutlah bila Rayyan tanya pasal masa lalu Rayyan mama tak pernah bagitau. hasut Rayyan supaya tak ambil tahu pasal masa lalu Rayyan. fuh, sampai macam tu sekali. hebat . by the way, if mama nak pisahkan Rayyan yang dulu dengan Mia, congrats, you win. tapi Rayyan yang baru ni, takkan biarkan Rayyan yang dulu hilang cinta dia hanya sebab dendam bodoh mama. ”
“Rayyan akan kahwin dengan Mia. again. dan tak ada sapa - sapa pun yang boleh buat apa - apa lagi semasa majlis kami nanti. Rayyan masih hormat mama sebagai seorang insan yang melahirkan Rayyan. kalau nak datang, datangla. halalkan makan dan minum dan maafkan salah silap Rayyan selama ni. terima kasih. Assalammualaikum.” Rayyan segera keluar dari rumah yang penuh dengan memori silamnya .
“RAYYAN!!! TUNGGU!!!” Datin cuba mengejar Rayyan tetapi itu sama sekali tidak dapat menghentikan langkah Rayyan .
“NOOOO!!!!! KAU TAKKAN KAHWIN DENGAN ANAK POMPUAN SUNDAL TU SELAGI AKU HIDUP!!!”
YOU ARE READING
KU LUPAKAN KAU DENGAN BISMILLAH [ KLKDB ] [ COMPLETE ]
Roman d'amour" engkau yang paling mahir menciptakan degupan yang belum pernah dialami jika berhadapan dengan yang lain. heart itu jantung. hati itu liver. ya, begitu lebih tepat. tampak sama tapi berbeza. saat ini aku sedang belajar mematikan kehendak dan mem...