42 [cancer]

801 8 0
                                    

"Kak,macam mana dengan keadaan saya?" Aku memandangnya lemah.

"Aura ada miss makan ubat ke?" Doktor itu bertanya.Manakala aku menggeleng.

"Kenapa akak?ada berita buruk ke?" Ujar aku gelisah.

"Harituh awak memang berjaya buang darah beku yang berada di otak awak itu.Tapi lepas itu didapati ada ketumbuhan dibekas darah beku itu berada.Sekarang awak disahkan menghidap kanser otak stage satu." Ujar Doktor itu menunjukkan x-tray.

Aku menarik nafas dalam.Pelbagai benda bermain didalam otakku.

"Tapi saya tak miss makan ubat..macam mana boleh jadi macam ni?" Ujar aku perlahan.

"Ini mungkin disebabkan emosi awak tak terkawal.Selalu berada dalam keadaan sedih dan stress.Tapi jangan risau boleh buang melalui pembedahan." Ujar doktor itu tenang.

"Berapa peratus untuk saya hidup?"

"80%".Ucapan doktor itu membuatkan aku mengukir senyum tawar.

"Boleh saya mintak akak rahsiakan penyakit saya ni dari semua orang.Termasuk suami saya."

"But why?.You need support from him Aura, from your family. why do you want to keep this alone?" Ujar doktor itu lagi.

"Saya tak nak diaorang risau.Lagipon saya dah nak cerai dengan suami saya.And I don't need any support."

"Aura..."

"Please kak,keep this.Akak kenal saya dari kecik kan?lagipon saya tak nak suami saya tak jadi ceraikan saya sebab rasa simpati.Itu jer"

"Okay.Tapi lepasnie awak nak buat rawatan dekat mana?nak akak carikan?"

"Nope.Saya nak keluar dari negeri ni.Nak merantau tempat lain.Boleh akak bagi all my documents?nanti senang saya nak rujuk dekat mana-mana hospital tentang ini."

"Okay.It's up to you.But please,If you need anything just call me.I will be there for you." Kak Lina merangkap doktor itu menggenggam lalu mengusap tangan aku lembut.

"Okayla kak.Saya nak pack semua barang saya.thank you for supporting me from the beginning, I really appreciate it" ujar aku tersenyum lebar memandangnya.

"Akak dah anggap kamu macam adik akak dah.Takde hal lah."

"Saya minta diri dulu,assalamualaikum.." Aku salam tangan perempuan itu sebelum berlalu pergi.

🌸

"Danial!kamu buat apa dengan Aura?kamu janji kamu nak pujuk dia"

Suara Qhayra nyaring dihujung talian.Dia benar-benar tidak percaya anak sedaranya membuat perangai sekali lagi.Sudahla call tidak berangkat!Kali ke 10 baru mahu berjawab.Memang tempah maut namanya.

"Semua dia buat semua betul,semua Danial buat semua salah!Maksu sepatutnya tanya dia apa dia dah buat dekat anak danial."

"Ye.Memang semua yang terjadi ni salah kamu.Boleh tak kalau kamu takde bukti jangan asyik nak tuduh Aura ?tak penat ke buat dosa?"

"Suka hati maksulah!Lebih balik maksu jaga urusan maksu sendiri!"

"Ehh kamu ni Danial.."

"HEY!Erhggg!"

Qhayra mengenggam tangannya geram.

"Sayang,relax okay?janganla stress-stress,kan doktor kata tak baik untuk baby?" Ujar Wan menggeleng

"Macam mana sayang tak geram dengan kawan bae ni! Dia tak habis-habis bersangka buruk dengan Aura.Katanya nak pujuk Aura la apalah.Bae tahu tak Aura nak bawak diri?"

AWAK TAKDIR SAYAWhere stories live. Discover now