H10

3.7K 136 7
                                    

"Ye.. saya ingat.. jangan-jangan awak yang dah lupa.."
        Ezhar menyambung gelak sambil telefon bimbit samsung S10 edge masih melekat di telinganya.

"Tak tahu la bila nak balik, rasa nya saya takkan balik terus kot, lagipun siapa yang akan jaga Atok dan Wan saya."
          Tawa Ezhar kembali bersambung.

"Har bercakap dengan siapa tu Fika?"
           Hajah Salhah bertanya sambil matanya melirik Ezhar yang melabuhkan sebelah punggungnya di tepi pagar kayu beranda rumah.

             Dafika yang sedang bersila dilantai ruang tamu sambil melipat baju, hanya mengangkat kedua bahu dengan soalan Hajah Salhah.

"Takkan Fika tak tahu? Kan ke dia rapat dengan Fika?"
         Soal Hajah Salhah lagi.

           Aku rapat pun, bukan aku PA Ezhar nak tahu dengan siapa lelaki tu berkawan.

"Rasanya dengan Harwana kot. Kawan adik dia."
           Dafika sekadar meneka, namun dia dapat rasakan Ezhar sedang berborak telefon dengan wanita itu.

           Pintu hadapan yang terbuka luas menampakan aksi  Ezhar yang dah macam ulat naik daun. Gedik!
           Sah tengah bercakap dengan Harwana!

"Kalau Wana yang pernah datang dengan Reen dulu, Wan ingat.. Cantik budak tu, sopan je. Cakap pun lemah lembut."

             Ye Wan.. Harwana tu memang cantik, lemah lembut, baik.

             Tambah sikit lagi..
              Dia tu terpelajar, kerja sebagai peguam. Mak bapak orang senang. Keluarga Ezhar semua suka kan Harwana.

             Bebel Dafika didalam hati. Rasa nak tebar-tebar je baju yang dia tengah lipat ni macam mamak tebar roti canai!
            Dah lah kat tangan Dafika sekarang ni adalah baju T-shirt milik Ezhar. Makin sakit rasa hati dia!
             Ggrr...

"Wan tak tidur lagi?"

                Serentak mata Hajah Salhah dan Dafika diangkat memandang kepada Ezhar.
                Lelaki itu berjalan masuk lantas mengambil tempat di sofa bersebelahan Karsyad.

"Belum ngantuk lagi, Atok, lepas balik surau tadi terus je tidur. Penat katanya"
             Jawab Hajah Salhah terang.

"Budak ni yang tak tidur lagi apahal? Esok sekolah tak?"
           Ezhar menolak bahu Karsyad yang sedang menonton rancangan di televisyen, sehingga anak itu terandah sedikit ketepi.

"Esok hari sabtu la.. mana sekolah.."
          Terang Karsyad sambil mengosok tepi bahunya yang sedikit perit. Bola mata hitamnya. meleret kebucu kelopak saat dia menjeling Ezhar.

"Tak sekolah pun nak tidur lewat la?"
           Soal Ezhar lagi, sengaja.

"Arsyad tunggu mama habis lipat kain, baru masuk bilik"
            Jelas Karsyad lagi, sambil melirik kearah ibunya, minta simpati.

"Kenapa taknak masuk bilik sendiri? Takut? Nanti dah sunat, kau masih nak tidur dengan mama kau jugak ke? Kau tak malu ke? Mama kau tu perempuan."

              Karsyad tunduk bila disoal bertalu oleh Ezhar. Muncung dibibirnya sudah sedepa.

"Dah la Har.... jangan sakat lagi budak tu.. Arsyad tengok je la TV, nanti mama Arsyad dah siap lipat baju, Arsyad masuk tidur ye.."
              Hajah Salhah memujuk Karsyad sambil matanya silih berganti dengan Ezhar.

              Dafika yang hanya mendengar turut menarik hujung bibirnya tinggi. Dalam hati dan menyumpah bergeleng-geleng!
               Tak habis-habis Ezhar nak menyakat anak dia!

HOPE (18SG)Where stories live. Discover now