"Yang... sekarang la..."
"Malam ni laa.. sekarang mana boleh.."
"Ala... abang nak sekarang jugak.."
Ekor mata Dafika melirik kepada suaminya. Apa kena dengan Ezhar sejak Akhir-akhir ni asyik nak melekat je dengan dia.
"Abang nampak tak Fika tengah masak ni. Sabar lah dulu, malam karang la.."
Pujuk Dafika lagi."Ala... abang tak tahan ni... Sekarang la.."
"Ehem.."
Salwa berdehem kuat ketika kakinya melangkah masuk ke ruang dapur.Serta merta Ezhar menjauh tubuhnya dari terus menghimpit sisi Dafika.
"Nak bermanja kat rumah lah.. sini kedai makan."
Sindir Salwa sambil bibirnya mengorak senyum.Ezhar mengalah,bibir didekatkan di telinga Dafika sebelum bebisik halus.
"Okay.. malam ni tau. Abang tunggu.""Ye la."
Jawab Dafika lembut seraya matanya menghantar Ezhar keluar dari ruang dapur.
Kerja memasak kembali disambung walaupun menyedari Salwa sudah berada disisinya."Apahal yang sebut pasal 'malam malam' tu? Tak sabar sangat ke? Sampai suruh kau berhenti memasak?"
Kening Salwa dijongket, sisi bahu Dafika ditolak lembut."Ish kau ni Sal! Otak kau fikir bukan-bukan kan? Har suruh aku urut belakang dia sebab dia sakit. Aku kata malam ni la. Takkan aku nak tinggalkan memasak sebab nak urut dia."
"Amboiii... manjanya Har sekarang ni.. Sakit sikit nak berurut bagai.."
Omel Salwa lagi, sambil lengan dicekak dipinggang saiz 40 nya."Bahu dia sakit masa main bola sepak dengan Arsyad semalam, malam tadi aku dah urut. Okay sikit, ni dia cakap rasa sengal-sengal balik, sebab tu mintak aku urut."
Terang Dafika jujur. Tak sangka pula Salwa boleh terfikir benda lain."Yeke sakit lagi? Entah-entah dia saja nak bermanja dengan kau kot Fika. Aku tengok pun sejak 3 4 bulan ni makin menjadi-jadi manja Har pada kau. Asyik nak melekat je. Dulu mula-mula masa kahwin, aku tengok korang tak la rapat sangat. Har pun masih bercakap kasar dengan kau. Sekarang siap 'bersayang sayang' lagi. Kau pakai minyak pengasih ke Fika?"
"Astargfirullahazimm.. Tak baik kau cakap aku macam tu Sal. Berdosa besar kalau kita guna-gunakan suami. Takdenya aku nak buat benda terkutuk macam tu."
Ucap Dafika lantas menoleh kepada rakanya. Salwa hanya mengukir senyum."Aku gurau je la Fika. Aku pun tahu kau takkan buat benda macam tu. Cuma aku pelik je, senakal-nakal Ezhar. Kau je yang boleh tunduk kan dia."
"Ini semua dari doa kau, doa Wan doa Atok yang nak kitaorang bahagia. Sebab tu Allah makbul kan."
Terang Dafika lembut. Salwa mengangguk faham."Ye Fika.. aku ni dari dulu tengok kau merana, Nak tolong duit, Kau sendiri tahu aku bukan orang kaya. Yang boleh aku tolong, hanya sedekah doa je supaya segala kesabaran kau menghadapi kesusahan dibalas dengan kebahagian. Dan aku pun rasa bersyukur bila angan-angan kau untuk bersama Har tercapai juga akhirnya."
Dafika kerut dahi, ayat terakhir Salwa cuba diamati.
"Jangan kau nak sorok dari aku Fika.. Kita rapat sejak dari sekolah. Bukan aku tak tahu kau suka kan Har. Sampai masa kau nak ditunangkan dengan Nasir pun kau tak setuju. Kau duduk rumah aku semalaman sebab kau nak merajuk dengan arwah mak kau kan. Aku dengar malam tu kau menangis teruk. Bila aku tanya kau taknak cerita. Padahal kau memang tak setuju bertunang dengan Nasir kan?"
Faham dengan kerutan Dafika, Salwa akhirnya menerbak kembali kenangan dulu.
YOU ARE READING
HOPE (18SG)
Spiritualranked 1 #crime 02/01/2020 ranked 1 #truestory 12/02/2020 "Kau paksa aku kahwin dengan kau untuk apa? Untuk jadi pak sanggup pada anak kau?" Masih adakah harapan bagi seorang banduan bernama EZHAR IQBAL? ROMANCE/ BASED ON TRUE STORY Dia...