H34

3.9K 144 44
                                    


      "Arrgghh! Aku nak anak aku! anak aku tak mati! Korang bagi balik anak aku!"
        Raungan Dafika bergema saat matanya terbuka.

        Hajah Salhah yang berada disebelah katil, cuba menenangkan wanita itu.

"Wan... Anak Fika tak mati kan? mana korang sorok anak fika.. Fika nak anak Fika.. "
          Rayuan Dafika kendur sedikit ketika melihat wajah Hajah Salhah.
         
          Wanita tua itu pula sudah berlinang air mata.
"Sabar Fika, bawa mengucap. Allah lebih sayang kan anak Fika."

"Fika pun sayang anak Fika Wan. Tak puas lagi ke hidup Fika merana? Kenapa tuhan nak ambik anak Fika pulak?"
          Kata-kata Dafika diselang sendu. Seluruh tubuhnya sakit namun hatinya lagi parah.

"Fika.."
           Ezhar yang mendengar jeritan Dafika masuk kedalam bilik dan menghampiri wanita itu.

"Har! awak buat apa kat sini?!"
            Tubuh yang terbaring tadi cuba Dafika dudukan walau pedih.

           Melihat perilaku si isteri, makin rapat langkah Ezhar mendekati katil Dafika. Badan wanita itu disentuh namun kuat ditepis oleh isterinya sambil mata mencerlum besar.

"Baik awak pergi Har! Dia akan datang bunuh awak!"

"Fika.. sabar ye.."
          Ezhar menenangkan isterinya, namun berkali-kali wanita itu menepis.

"Pergi Har! dia akan bunuh awak! Dia akan bunuh anak saya! PERGI!!"
         Jeritan Dafika kembali bergema.

          Ezhar tak putus asa. Dia cuba memujuk lagi.

"Aku kata pergi! Pergi! Pergi semua!! Aku taknak dia datang bunuh anak aku lagi! Pergi!!!"
          Dafika semakin agresif, tudung yang membalut kepala diterbak keluar, selimut yang menutupi separuh badannya dilempar mengenai Ezhar. Tak puas,tubuh suaminya itu di tampar-tampar ketika Ezhar kembali untuk memujuk.

     Mendengar keadaan kecoh itu, dua orang doktor berserta jururawat bergegas masuk.
      Mereka berusaha menenangkan Dafika namun wanita itu seakan hilang pertimbangan. Dia terus meracau-racau sambil memaki hamun semua didalam bilik itu.
       Yang paling teruk dimarahi adalah Ezhar, hingga tidak sedikit pun lelaki itu mampu mendekati.

"Sudah Har..Wan rasa baik kita keluar dan biarkan doktor uruskan Fika."
          Hajah Salhah mengelus sisi bahu cucu lelakinya yang seakan kaku ketika terus dimaki hamun oleh Dafika.
         Ezhar mengangguk, Langkah diatur menuruti neneknya hingga keluar dari bilik.

          Diluar, Ezhar melabuhkan punggung di atas kerusi lantas kepala ditunduk memandang lantai.
           Keadaan Dafika menambah gusar dihatinya.

"Sabar Har.. doa banyak-banyak, mintak Allah sembuhkan penyakit Dafika. Saat ni doa Har sebagai suami amat penting."

           Ezhar menghela nafas panjang seraya mendengar kata-kata neneknya. Wajah mendung diraup lagi.
          
           2 hari yang lepas,tergesa-gesa dia membuka pintu kedai milik Dafika ketika mendengar wanita itu menjerit.
           Saat kakinya melangkah masuk, kelihatan isterinya sudah tidak terbaring di lantai dan tidak sedarkan diri.
         Wajah Dafika berlumuran darah, celah kelengkang wanita itu juga mengalir cecair merah.
            Tiada perkara lain yang dapat Ezhar fikir waktu itu selain bergegas membawa isterinya ke hospital.

             Sampai di rumah sakit, kandungan Dafika yang sudah melewati 24 minggu, gugur tanpa mampu diselamatkan lagi.

             Ezhar yang mendengar terasa bagai jantungnya mati tanpa sedikit pun kesan toreh.

HOPE (18SG)Where stories live. Discover now