3 hari Ezhar mencari Dafika, dan hari ni dia dapat tahu wanita itu berada disebuah rumah yang disewa.
Ah! Kampung ni tak besar! Bukan susah pun nak cari Dafika. Lagipun Karsyad masih bersekolah.
Entah macam mana Ezhar boleh terfikir untuk pergi ke sekolah Karsyad dan tanpa diduga, Dafika turut berada disitu menunggu kepulangan anaknya.
Seusai Karsyad keluar, mereka berdua menuju ke sebuah rumah dan Ezhar mengekori.Kau memang takkan boleh lari dari aku Dafika!
Nafas Ezhar hela sewaktu motorsikal Honda C70 milik Haji Bohari yang digunakan, berhenti di hadapan rumah sewa milik Dafika.
Dia turun dari motosikal itu sambil menjimbit dua gelen 5 liter yang berisi minyak tanah.Langkah panjang Ezhar merapati tangga rumah sewa Dafika. 2 gelen minyak yang berada digengamannya, diletak ke tanah.
"Dafika Awanis!"
Jeritan Ezhar membuatkan kawasan sekeliling sunyi sebentar."Dafika Awanis! bukak pintu ni!"
Kelihatan beberapa orang dari rumah yang berdekatan, mula keluar untuk melihat apa yang berlaku.
"Dafika Awanis! Keluar! Kalau kau tak keluar,aku bakar rumah ni!"
Tanpa memperdulikan keadaan sekeliling, Ezhar melaung nama Dafika lagi.Sebentar kemudian, pintu kayu dikuak dua. Tersembul tubuh Dafika dengan selendang yang membelit kepalanya.
"Dafika! aku nak kau balik semula ke rumah Wan!"
Ezhar yang berdiri ditanah, mendongak dan mencerlum kearah Dafika."Har! Balik lah.. malu orang kampung tengok.."
Mendicit sedikit suara Dafika ketika matanya melihat beberapa penduduk kampung yang mula menghampiri.
Biasa lah, kejadian begini yang sedap untuk 'membawang'"Aku takkan balik selagi kau tak ikut balik rumah Wan"
Aish! keras hati betul jantan ni!
"Har.. nak buat apa saya balik? Saya takde kena mengena dengan Wan dan Atok."
Lembut suara Dafika seakan ingin mengendurkan keadaan."Kau takde kena mengena dengan Wan dan Atok tapi anak kau ada kena mengena dengan aku!"
"Har!"
Ton Dafika sedikit tinggi, mata melirik ke kiri dan kanan, beberapa orang yang hadir menyaksikan perbalahan mereka mula mengata."Aku tak kira! aku nak kau balik jugak rumah Wan. Kalau tak aku bakar rumah ni!"
"Har!"
Sekali lagi Dafika menjerit nama Ezhar, lelaki itu sudah mengangkat geleng minyak tanah dan ingin di simbah pada dinding rumah kayu itu.Ye! itula tujuan dia membawa gelen minyak itu. Ezhar nekad, jika Dafika tidak menurut katanya. Rumah ini akan dibakar.
Apa yang berlaku kemudian hari, tidak Ezhar perduli. Dia hanya ingin Dafika pulang kerumah Wan kembali"Woi! Kau buat apa ni?! Suka-suka hati nak bakar rumah orang?!"
Seorang pemuda yang menyaksikan kejadian perbalahan itu, laju menghampiri Ezhar. Tubuh lelaki itu ditepis bagi menghalang kemaraan Ezhar."Kau jangan masuk campur, ini hal antara aku dan Fika!"
Mata Ezhar mencerlum kearah pemuda itu."Aku taknak ambil tahu! Tapi apa ke bodoh kau sampai nak bakar rumah? Kau ingat ni rumah kau? Kalau terbakar tak pasal-pasal kena rumah sebelah, kau tahu tak?!"
Pemuda tadi tak mengalah. Pandangan tajam Ezhar dilawan.
YOU ARE READING
HOPE (18SG)
Spiritualranked 1 #crime 02/01/2020 ranked 1 #truestory 12/02/2020 "Kau paksa aku kahwin dengan kau untuk apa? Untuk jadi pak sanggup pada anak kau?" Masih adakah harapan bagi seorang banduan bernama EZHAR IQBAL? ROMANCE/ BASED ON TRUE STORY Dia...