Volume II Remaja, CH17

1K 61 3
                                    

Haikal panas je tengok Hafid. Dia rasa fuck sangat sekarang ni. Hafid duduk depan dia tengah selak-selak buku. Library tak ramai dengan student. Sufiyan pergi tandas sekejap. Sakit perut katanya and nak buat kuah kacang. Dorang bertiga bertapa sekali lagi dekat library sebab suku akhir debat lagi beberapa hari je akan terjah and dorang kena menang kalau nak masuk semi.

"Lulu." panggil Hafid perlahan.

Diam.

"lulu."

Diam lagi. Haikal tak melayan.

"Haikal."

"emm." Sahut Haikal tanda mendengar. Dia husyuk pandang laptop padahal dia terasa nak baling laptop kat muka Hafid sekarang ni. dia benci dengar nama lulu tu. dia terasa nak tendang muka Hafid bila Hafid sebut nama bangang tu kat dia. dia rasa nama tu buruk and tak sedap langsung. Entah macam mana agaknya dulu dia pun boleh setuju je dengan nama buruk tu.

"pandang abang fid kejap."

Haikal jeling sekejap sebelum pandang laptop balik. Hafid mengeluh.

"pandang la kejap."

"apa dia Hafid?" kata Haikal dingin. "kau cakap je la. aku dengar bukan guna mata. aku dengar guna telinga." Dingin budak tu cakap.

"abang Fid,"

"dude." Tegur Sufiyan. Budak tu terus duduk sebelah Haikal. Hafid terus terdiam tak jadi sambung cakap. " aku ingat kau carik definition ke apa ke. Rupanya main game. Kau tengok ni Hafid, si Haikal ni main game pulak dia." bebel Sufiyan.

Hafid tak tahu nak cakap apa da. Budak tu angkat bahu je tapi mata dia pandang je Haikal.

"nah laptop." Hulur Haikal kat Sufiyan. "aku nak pergi beli air. Panas. Kejap lagi aku datang balik." Haikal tolak kerusi dan keluar dari library. malas nak cakap atau pandang muka Hafid. baik dia belah dari situ sebelum ada kerusi melayang kat dalam library tu.

***

Haikal duduk goyang kaki kat pondok bas tu. peluh da leleh kat belakang badan dia. memang tak selesa habis. Zahid lambat lagi. cepat la Zahid. aku nak balik and nak mandi. takkan sekali lagi. -,- dan kalau ikut kejadian lepas, waktu-waktu macam ni la dia jumpa Hafid dulu. Oh, dia berharap dia tak jumpa Hafid sekarang ni. dia Cuma .... menyampah. Kau paham tak apa erti menyampah?

Mungkin tak paham dan tak berapa memahami dari segi definition. Tapi kalau dari segi perbuatan, menyampah tu macam kau tendang , pukul , kasi tukul orang tu punya kepala pastu kau tolak masuk parit, kambus pasir pastu letak batu nisan. That would be menyampah paling high definition yang dia boleh kasi.

Untuk kes Hafid ni, dia terasa Hafid ni bapak bad temper. Dia tak la ingat pasal mimpi dia 100% , (mimpi ke? Ke memori dia?) tapi dia still rasakan Hafid adalah manusia yang memang patut kena tendang. Kalau nak ikut memori dia tu, Hafid memang macam bangang. Ah, semak la aku nak ingat pasal dia.

Haikal main fon sementara tunggu Zahid yang entah zaman bila nak muncul amik dia ni. dia musykil betul dengan sepupu dia sebab asyik menghilang waktu hujung minggu, malam hari dan tetiba muncul bila passed 12 tengah malam macam pontianak harum sundal malam and kalau waktu petang nak amik dia, mesti most of the time, akan lambat punya la. dia bukanlah sentiasa menghendap waktu-waktu aktiviti Zahid Cuma dia da macam terbiasa. Ye la, da duduk sebilik kan. Da berapa bulan da pun since dia pindah belajar masuk dekat sekolah Zahid ni and duduk dekat rumah makcik dia tu.

Tak lama lepas tu, dengar bunyi motor kat depan dia. Haikal dongak. Ah shit. Bukan Zahid lagi. Hafid dekat depan dia. Haikal buat muka sebelum main fon balik.

"Lulu, cepat naik. Abang Fid hantar balik rumah."

Haikal buat bodoh.

Hafid mengeluh. "Haikal, cepat naik. Abang Fid hantar balik rumah."

Volume II RemajaWhere stories live. Discover now