Haikal dengan Paan jalan-jalan kat sekitar kawasan tu. jalan sepanjang pantai. Kat langit takde bulan tapi ada banyak bintang. Cantik sangat.
"kenapa suka sangat dekat pantai?" tanya Paan.
Haikal pandang Paan. Angkat bahu. "entah. I dont know. Maybe sebab bunyi ombak dia kot. Suka dengar. Dengan bau masin laut. Angin dia. seronok. Rasa bebas." Haikal sengih. "I know, abang tak suka sangat pantai kan?"
Paan tunjuk muka gelabah. "eh takde la. abang okay je. asalkan ada sayang, abang ikut je la." Paan senyum sikit.
Haikal sengih. "really? Emm, Haikal nak tanya boleh?"
Paan pandang Haikal. "apa dia? tanya je la." Paan gelak. "tak payah la mintak izin. You know when someone want to ask something, tetiba nak mintak izin, gaya soalan nak tanya tu macam berat gila je bunyi je. kalau tanya, 'da makan ke belum?' ataupun 'tengah buat apa?' , takde pulak keluar soalan. 'nak tanya dulu boleh?' . hey, just asking je. soalan je pun kan."
Haikal masih timbang tara dalam kepala otak sama ada nak tanya Paan ataupun tak. err, -,- nak tanya ke tak ni?
"apa dia?"
"kita ni dulu couple ke?" straight forward je dia tanya Paan. Dia tengok riak muka Paan lepas tu. emm, muka Paan macam terkejut sikit. Mungkin shock bila dia tanya soalan macam tu. yang kau pun suka-suka nak panggil aku sayang buat apa. kalau aku tak tahu dari Hafid pun dulu masa kat rumah dia, aku pun akan pelik kalau ada orang tiba-tiba panggil aku sayang sepanjang masa.
"kenapa tetiba tanya macam tu?" tanya Paan perlahan.
"da abang asyik panggil sayang je?" Haikal gelak bagi cool sikit kat diri dia. padahal jantung dia da terasa nak meletup da."Haikal pun naik pelik. Why you always calling me sayang? Kita ada apa-apa ke dulu?"
Paan senyum pelik. "agak-agak?"
Haikal angkat bahu tanda tak tahu. "tak tahu nak teka."
"teka je la." pendek balasan Paan.
"ye kot. Kita pernah ada apa-apa. kita pernah couple." Bluekk. Dia rasa ayat ni jiwang nak mampus betul.
Paan gelak tetiba. Haikal pandang pelik kat Paan.
"err, kenapa gelak ni?"
"serius pikir macam tu? perasan je dia ni. tak la. kita mana ada kapel. Kamon la Haikal, kita rapat je dulu. Tapi takde la sampai tahap kapel. Heyy sayang." Paan gelak lagi. "kita maybe rapat tapi takde la sampai kapel. lawak la dia ni. sumpah lucu."
FUCK!
"are you fall in love with me?" tanya Paan kat Haikal. Paan gelak-gelak lagi. "laaaaa, saja je panggil sayang and buat sweet sweet macam tu. takde intention pun nak buat sayang jatuh cinta ke apa. jangan la amik serius okay." Paan sengih-sengih pandang Haikal.
Badan da keras. Dia terasa macam ........ serius Paan? Even untuk cakap kau pernah kapel dengan aku pun , kau still tak nak mengaku. Aku tak la kisah sangat kalau kau bukan jadi pakwe aku pun, tapi kenapa tak nak mengaku? Susah sangat ke? And kalau kau cakap kau pakwe aku dulu pun, takdenya aku nak ajak kau kapel balik pun.
"ooo okay." Haikal tak tahu nak cakap apa. serius dia tak tahu nak cakap apa. serius dia rasa fuck up gila. Babi la Paan. Kau memang perangai macam lahanat habis. Haikal garu-garu kepala tanda awkward.
"alaaaa, jangan amik serius. Abang saja je la ajak jalan-jalan ni sebab bosan kat kolej takde buat apa. takkan sayang da pikir macam-macam? Okay, okay. If pasal panggilan sayang tu, abang tukar da. Abang panggil nama je. da tak panggil sayang. Laaa, kenapa diam ni? salah cakap ke?"
YOU ARE READING
Volume II Remaja
HumorKisah seorang Haikal Luthfy menjadi sedikit dewasa. Sedikit sahaja la. KAH KAH KAH. Kisah merentas benua. Malaysia - Ireland - Malaysia kembali. Kisah bagaiman seketul Haikal cuba mengembalikan ingatannya semula. "Kau serius tak nak amik tahu pasal...