"Semuanya tipu?" Kata Haikal perlahan. Dia pandang Hisha tajam. "Tipu?"
Hisha kerut dahi. "Of course. Kau ingat senang nak carik ayat jiwang macam tu? Aku cakap dengan awek aku pun tak macam tu."
Awek.
Awek.
Awek.
Perkataan tu berdengung-dengung dalam kepala otak dia. Hisha ada awek rupanya.
"Tak." Haikal geleng-geleng kepala. "Kau tipu kan Hisha. Kau cakap kau sayang aku." Balas Haikal kasar.
Hisha buat muka sebelum tendang Haikal kuat-kuat. Haikal terus terperosok jatuh sebelum mengerang kuat. "Stupid asshole." Kutuk Hisha tak beragak. Budak lelaki tu pandang Haikal beku. "Apa-apa yang aku cakap sebelum ni, semuanya palsu je. Aku berlakon je." Angkat bahu. "Hebat tak aku berlakon?" Hisha da sengih kejam. "Da la, aku nak chow dulu. Bai." Lambai Hisha sebelum belah dari situ. Paan pulak da gelak sekuat-kuat hati.
Haikal terasa nak menjerit sekuat kuat hati je.
Haikal bukak mata. Mata dia basah. Fuck me. Fuck my dream. Fuck Hisha. Dia menangis dalam tidur. Semua tu real. Semua tu pernah terjadi dalam kehidupan dia. Haikal Luthfy, you are fucking idiot! Kenapa kau boleh suka Hisha?
Cahaya matahari masuk dari celah jendela dan langsir putih. Dia duduk dari perbaringan dan cuba fokus untuk tengok keadaan sekeliling. Dia bukan berada dekat bilik dia. Mimpi dia tadi tu, fresh lagi dia ingat.
Awek. Makwe. Marka. Hisha ada teman wanita. Dan betting segala bagai tu.
Haikal mengeluh sebelum raup muka. This is so screwed. Haikal, Haikal. Sepatutnya kau tak patut ada dekat Royal Belum sekarang ni. Sepatutnya sekarang ni kau baru bangun tidur, pergi kerja, hadap orang ramai yang nak beli tiket bas, gaduh dengan mana mana customer atau ulat tiket yang tak faham bahasa. Tapi sekarang tak pasal pasal kau da tahu cerita sebenar apa yang pernah terjadi dan sejujurnya dia berharap dia tak tahu semua benda ni.
It hurts. Dia tepuk dada dia.
It hurts so much.
Dada dia sakit.
Ini ke rasa putus cinta?
Apa-apa pun dia dekat bilik siapa sekarang ni?
Tiada siapa ada dekat dalam bilik itu selain daripada dia. Dia cek fon dia and ada banyak text whatsapp yang masuk. Mostly dari Zahid which is sepupu dia tu text dia dari malam tadi lagi tanya dia balik bilik ke tak. And this morning tanya sama ada dia dah bangun ke belum. 830 pagi.
Pintu terbuka. Hisha masuk. Tetiba dia teringat kes malam tadi. Hisha, Paan, dia, marshmallow, makanan yang sedap, dan memori dia. Or flashback? Dia telan liur tak selesa. Dan teringat mimpi dia juga.
"Baru bangun?" Tanya Hisha. Muka budak tu nampak concern.
"Yeah." Gumam Haikal perlahan. Dia bangun dari katil. Tetiba dia rasa bitter dengan Hisha. Dia teringat apa yang Hisha keep cakap satu ketika dahulu.
"Kau kena ingat ni Haikal, aku tak akan pernah sayang ke care ke cinta ke apa ke kat kau buat selama-lamanya." Hisha tergelak sikit. "Cinta. Mengarut. Lelaki mana boleh couple dengan lelaki. Pfft. Stupid Haikal. Bodoh macam selalu. Senang sangat nak permainkan."
"Nak pergi mana?" Tanya Hisha sambil jalan menuju ke arah dia dengan kedua-dua tangan ke dalam kocek seluar.
"Balik bilik."
YOU ARE READING
Volume II Remaja
HumorKisah seorang Haikal Luthfy menjadi sedikit dewasa. Sedikit sahaja la. KAH KAH KAH. Kisah merentas benua. Malaysia - Ireland - Malaysia kembali. Kisah bagaiman seketul Haikal cuba mengembalikan ingatannya semula. "Kau serius tak nak amik tahu pasal...