Chapt. 04

207 31 28
                                    

Ayuni memerah hujung tudungnya yang basah. Dia kini betul-betul dipeluk kesejukan. Mujurlah matahari masih lagi bersinar terang biarpun kadang-kadang redup dek lindungan awan. Ayuni berpaling ke arah lelaki yang masih lagi terbaring kepenatan itu. Atau... kesakitan.

Melihat keadaan itu betul-betul membuatkan Ayuni rasa bersalah.

"Kenapa pandang saya macam tu?" soal lelaki itu tiba-tiba membuatkan Ayuni tersipu malu menyedari kelekaannya.

Tetapi Ayuni sebenarnya melihat luka-luka pada lelaki itu. Bibirnya pecah, kening kirinya juga masih melekat darah kering dan di bahagian mata kanan agak lebam.

"Kenapa awak buat macam tu?"

"Buat macam mana?" lelaki itu pelik dengan soalan Ayuni.

"Kenapa awak selamatkan saya?" soal Ayuni lagi dengan lebih jelas.

"Dahtu, awak nak ke terus kena khianat dengan dorang tu? Awak suka macam tu?" lelaki itu berseloroh.

"Ish, orang tanya betul-betul la."

"Haha... taklah. Dulu, mak saya cakap orang perempuan mesti dilindungi. Jadi, saya kenalah tolong bila nampak awak..." lelaki itu berjeda. "Eh, kenapa awak nangis?"

Ayuni sudah menangis teresak-esak. Dia sendiri tidak tahu kenapa. Tetapi, setelah mendengar jawapan lelaki itu, Ayuni tiba-tiba teringatkan Ben. Betul-betul menyakitkan hati.

"Takda apalah. Saya memang mudah nangis." Ayuni menyeka air matanya.

"Siapa nama awak?" soal lelaki itu.

"Ayuni. Awak?"

"Saya Ian. Awak ada kerja apa kat sini?"

"Huh?" Ayuni segera menggeleng. "Saya tak tahu macam mana boleh sampai sini. Apa nama tempat ni?"

"Greenfest."

"Err... tak pernah dengar pun."

Ian memandang pelik ke arah Ayuni. "Takkan awak tak tahu Greenfest? Desa pengeluar beras utama di Waltfield."

Ayuni tidak terus menjawab. Waltfield? "Apa awak cakap... Waltfield?"

Ayuni terus memegang kepalanya. Kemudian pipinya pula ditampar-tampar. 'Aku mimpi kan?'

"Awak? Kenapa ni?"

"Ian... saya bukan dari sini. Dan saya tak tahu..." Ayuni terdiam apabila melihat Ian yang masih lagi terbaring. Luka-luka di wajah Ian begitu menyesakkan perasaannya.

Ayuni mengabaikan dulu masalahnya. Dia mengeluarkan sapu tangan daripada poket baju kurung sekolahnya dan dia berjalan ke sungai. Kain itu dibasahkan sebelum kembali ke arah Ian di bawah pokok.

"Duk diam-diam. Saya nak cuci luka awak ni. Pastu nak tuam lebam kat mata awak tu." Ayuni bersimpuh di hujung kepala Ian.

"Auch!"

"Ish... tahanlah sikit. Awakkan lelaki," ujar Ayuni geram.

"Lelaki pun ada rasa sakitlah."

"Tahu pun sakit. Habis kenapa awak tak lawan balik dorang tu. Guna benda-benda pelik macam dorang guna tu."

"Awak bebel apa ni?" Ian memandang wajah Ayuni. "Benda pelik apa yang awak maksudkan?"

"Tu akar pokok, air, tanah semua tu. Pastu dorang ada gelung corak. Kenapa awak tak guna sekali?"

Tiba-tiba sebuah senyuman paksa terbit di bibir Ian. Ayuni pelik apabila lelaki itu tidak menjawab soalannya.

"Ian?"

Awak Ada Saya!Where stories live. Discover now