kekuatan

140 24 17
                                    

"Ibu,ibu ke..kenaapa Ni?!"Panik Aku melihat ibu.Ibu memuntahkan segala isi perut ke dalam singki .Kenapa ibu boleh jadi macam ni.

Aku membawa ibu ke bilik .Ibu kelihatan penat Dan pucat.Aku membiarkan ibu berehat sekejap,dalam hati aku memikirkan apa yang sedang berlaku kepada ibu.

"lagumana  keadaan ibu,Maira?"kelihatan cik Leha resah menunggu jawapan ku.Nasib saja adik adik yang lain masih tidur .Ini kerana ibu sering memuntahkan makanan pada lewat malam.Aku buntu kenapa ibu sering jadi seperti ini,bila disuruh ke hospital ibu sering menolak alasannya itu mungkin tersalah makan Dan kemungkinan juga  ibu lambat makan.Ibu juga mempunyai gastrik jadi mungkin itu salah satu punca.

"Ibu dah okey sikit,tadi Maira keluar ibu dh Mula nak tidur balik.Maira risaula cik Leha ,keadaan ibu semakin teruk.Dah banyak Kali ibu selalu muntah mcmtu,berat badan ibu pun dh bnyk Turun.Kenapa ibu Tak nak pergi hospital cik Leha?" Memang benar,dah berapa  minggu Ni ibu selalu saja muntah,lesu Dan pucat.

"Em,ibu..ibu Tak sihat la tu,sakit biasa tu mungkin nak demam.Ibu Kan Ada gastrik " sambung cik Leha lagi tergagap gagap.Pelik tingkah laku cik Leha tpi mungkin betul .

"Ouh hm betul juga,Maira masuk bilik dlu ye cik leha,kalau ibu apa apa, pnggil Maira cpt cpt Tau "Aku segera msuk ke bilik.Jam masih menunjukkan pukul 2;30 pagi.Masih awal.Aku berdoa agar ibu cepat sembuh,aku sebenarnya takut kalau ibu terjadi apa apa.

Keesokkannya,ibu masih begini.Asyik memuntahkan makanan lagi Dan lagi.Ibu kelihatan Makin kurus ,tidak seperti dulu lagi.Selepas makan ubat ibu akan tidur ,jadi aku akan mengambil alih tempat ibu jaga adik adik.adik adik pun risau lihat ibu,selalu Tanya ibu sakit apa sampaikan aku tidak tahu untuk beri jawapan apa pada soalan diorang tu.Aku selalu ajak ibu pergi hospital tapi lagi sekali pelawaan ku itu ditolak.Katanya dia akan sembuh.Masih kuat wajah itu untuk tersenyum.Minggu ke minggu,bulan ke bulan Dan Hari demi hari,ibu masih begitu.Tiada perubahan, tapi Makin teruk.Bergilir-gilir aku Dan cik Leha menjaga ibu.Perubahan yang ketara dekat ibu,kulit ibu semakin berwarna kuning,lidah Dan putih Mata.Suhu ibu kadang Naik Dan kadang Turun.Badan ibu Mula sakit Dan kadang itu ibu menangis akibat sakit belakang.ibu selalu juga sakit perut,sakit yang teramat sangt.Sumpah aku Tak kuat lihat ibu macam Ni.Sampai satu tahap aku panggil doktor ke Mari Dan waktu tu ibu sedang tidur.

"Cik Maira, sebenarnya ibu cik Maira menghidap kanser hati primer stage 4.Dengan semua Tanda yang ditunjukkan oleh ibu cik,semua itu merujuk kepada kanser hati primer.Apabila sudah sampai ke stage Ni cik,kemungkinan besar sudah merebak ke otak,hati,tulang Dan kelenjar adrenal.Cik,Saya Dan pihak hospital akn bawa ibu cik ke hospital untuk rawatan lebih lanjut.Memang peluang untuk sembuh amat tipis ,tapi kuasa tuhan itu besar insyaallah ibu cik akan sembuh dengan rawatan yg lebih lanjut".

AKU PENDOSA [COMPLETE]☑️Where stories live. Discover now