Dosa

120 11 1
                                    

"Dari tadi saya asyik panggil akak ja,nama akak apa?"

"Nama akak......."

"Assalamualaikum"

Terhenti perbualan mereka berdua apabila mendengarkan ucapan salam dari luar rumah.Pandangan kedua duanya jatuh pada pintu rumah,segera wanita itu bangkit ingin melihat gerangan yang memanggil itu.

"Abang dah balik? alhamdullilah lega dijah ,risau sebab tengok langit dah mendung sangat ni kejap lagi mesti hujan" Khadijah segera menyalami tangan suaminya itu.Hati terasa lega saat suami tercinta akhirnya pulang dari dusun.Dijenguk sedikit ke luar rumah,memang benar akan turun hujan sekejap lagi.

"Siapatu?" Pandangan dihala ke arah Adam yang mula mengukir senyuman.

"Tu tetamu kita bang,dia tolong saya tadi .Sayalah yang salah lintas tak tengok arah nasib adik tu baik bawa pergi hospital tadi ha" Segera khadijah menjawab pertanyaan si suami,takut juga jika beranggapan yang lain.

"Awak ni dijah suka gopoh ha,nasib adik ni baik" Sudah kenal maklum dengan sikap isterinya yang satu itu.Bukan kali pertama perkara itu terjadi sudah banyak kali khadijah terkena nasib sebegitu.Luka sana sini dah sebati dalam hidupnya.

"Saya Adam"

Riak wajah khadijah tiba tiba cemas namun diselindungkan sebaik mungkin.Tidak mungkin itu Adam ,anak saudaranya yang pernah dijaga suatu masa dahulu.

"Bang seman ja panggil ya "

Tangan dihulur berjabat tangan.Seman mula duduk di sisi khadijah berhadapan dengan Adam .Kecut perut juga Adam melihat seman,dengan misai yang dimilikki membuatkan mukanya agak garang.

"Terima kasih ya sebab tolong kak dijah ni.Dia memang macamni gopoh sangat ha"Dipaling melihat isteri di sebelah.Khadijah sudah berpura pura menunduk ke bawah agak malu bila ditegur oleh suami begitu.

Saat mereka ralit berbual, detuman guruh kian mula berbunyi.Menandakan akan hujan lebat.Khadijah dengan segera bangun menutup tingkap rumah dibantu dengan seman.Angin yang kuat pula menunjukkan tanda akan berlakunya ribut sekejap lagi.

"Adam,duduklah sini satu malam .Hujan lebat rasanya kejap lagi.Tak selamat kalau nak pandu balik" Ujar seman,agak bimbang jika dia mengizinkan tetamunya itu pulang dalam waktu begini.

.
.
.
.
Maira masih lagi setia menunggu kepulangan Adam ke rumah.Sejak Adam keluar berjumpa dengan doktor Eric hingga kini masih belum pulang.Angin kuat mula bertiup kencang ,hujan mulai turun dengan lebatnya berselang seli bunyi dentuman guruh.

Ya Allah mana suami aku ni?Kenapa tak balik lagi senja dah ni

Azan maghrib kian berkumandang menandakan solat maghrib harus ditunaikan oleh kaum muslimin.Datin Lia segera menghampiri menantunya itu,sebagai seorang ibu dia juga bimbang dengan keselamatan Adam .Namun dia percaya Adam masih di bawah lindungan Allah swt.

"Mama,Maira dah call tapi tetap tak jawab" beritahu Maira gelisah kepada mentuanya.Lakinya itu tidak pernah pulang lewat sebegitu sudah pasti dia risau dan berfikiran buruk.

AKU PENDOSA [COMPLETE]☑️Where stories live. Discover now