Bicara Ringkas 28 : Persepsi Buruk Kita Terhadap Isu Seksual

121 0 0
                                    

Saya tidak tahu apa yang perlu dihairankan jika budak seawal 13 tahun sudah mencuba untuk melakukan seks. Walhal kalau kita teliti zaman dahulu, umur sebegini sudah ada pun yang berkahwin dan ini adalah norma yang bukan sahaja di nusantara, tetapi di Eropah dan seluruh dunia juga.

Lihat undang-undang had umur minimum untuk seseorang itu boleh berkahwin secara legal di Eropah. Hampir-hampir tidak ada yang menetapkan 18 tahun dan ke atas. Kebanyakannya ada yang 12 tahun, 13 tahun, malah ada yang 9 tahun.

Untuk pengetahuan tambahan, umur Juliet Capulet, watak terkenal dalam karya Shakespeare adalah berusia 13 tahun. Maksudnya, umur sebegini pada ketika itu bukan sahaja sudah berkemampuan erti romantik, tetapi juga mempunyai literasi terhadap hal seksual.

Marilah kita berterus terang tanpa perlu berdalih dan akui realiti semasa. Kebanyakan kita pun sudah kenal tentang seksual ini sebelum umur 18 tahun lagi. Pornografi dan erotika selalunya menjadi pendorong utama yang menyampaikan kita tentang pengetahuan tersebut.

Malah, kebanyakan kita juga sudah pandai melancap, bahkan menikmatinya sebelum umur 18 tahun lagi. Jadi, umur 18 tahun hanyalah undang-undang, bukan fasa di mana barunya muncul perasaan seksual dalam jiwa. Tindak balas biologi ini tidak mengenal umur.

Perspektif kita berubah secara signifikan jika dibandingkan dengan dahulu. Zaman dahulu tidak ada kronologi umur sepertimana yang menjadi norma sekarang ini. Bagi mereka, apabila sudah tampak besar dan berkemampuan, mereka boleh dikerah untuk bekerja, bahkan boleh berkahwin. Tidak diperhatikan sangat apa yang sepatutnya dibuat ketika seseorang berumur seperti itu ini.

Zaman sekarang pula, dibahagikan pula fasa-fasanya. Pada mulanya tadika, kemudian sekolah rendah, kemudian sekolah menengah, kemudian diberi pilihan; sama ada masuk ke bidang pekerjaan atau sambung ke peringkat lebih tinggi di universiti atau kolej.

Kesannya adalah kita hanya menyangka cerita dan dunia tentang seks hanya untuk mereka yang telah lepas zaman sekolah menengah. Norma baharu ini tidak menetapkan bahawa urusan seksual boleh ada pada fasa tersebut.

Kalau didapati ada usia pelajar sekolah menengah berborak atau meneroka dunia seks, selalunya mereka akan dikekang dan dikongkong. "Usah berfikir tentangnya. Tidak perlu sibuk tentangnya. Sekarang apa yang kamu buat adalah bersekolah, belajar atau isi masa lapang dengan permainan video, sertai sukan dan aktiviti kelab".

Alam seksual adalah sesuatu yang wajar diasingkan dan dipisahkan daripada kehidupan dan fikiran mereka, sedangkan usia sebegini pada zaman dahulu telah ada pun sudah membina rumah tangga. Malah, ini pun akan terus dikekang selagimana seseorang tidak mempunyai wang yang cukup, tidak mampu membeli rumah, tidak ada kereta dan sebagainya walaupun orang itu sudah pun mencapai dewasa.

Antara sebab utama ia dikekang adalah kerana perspektif tentang seks. Seolah-olah ia adalah aktiviti yang kotor yang tercela lagi dianggap jijik. Pemahaman tentang seks juga sangat sempit. Hanya berkisar penetrasi keluar-masuk-keluar-masuk pelir dalam faraj wanita dengan nafas yang tercungap-cungap rakus bernafsu dan pasangannya pula mengerang-ngerang kenikmatan yang menggoda telinga dan masing-masing berkata-kata kotor yang mengasyikkan pendengar, lalu diakhiri dengan pancutnya air mani.

Hanya itu yang dapat difikirkan. Sedangkan ia adalah luas daripada itu.

Yang hairannya adalah mereka yang menegah ini adalah mereka sendiri yang menikmati keseronokan perhubungan seksual. Sesuatu yang mereka tergila-gila dan terbuai dalam keasyikan sepanjang hari. Kemudian, mereka cuba menggambarkan kepada orang lain bahawa ia adalah sesuatu yang jijik.

Apa masalahnya jika seseorang itu ingin meneroka dunia seksual supaya mereka dapat pemahaman dan pengenalan untuk membentuk dan merancang personaliti mereka dalam hal seksual?

Bayangkan jika mereka yang menegah ini juga ditegah sepertimana yang mereka lakukan terhadap orang lain. Mereka sendiri pun tidak boleh tahan. Mereka sendiri tidak boleh menahan dan bersabar jika dikekang. Inikan pula mereka cuba pikulkan kepada orang lain terhadap sesuatu yang mereka benci?

Tidaklah bolehkah kita cari jalan atau cipta inisiatif supaya mereka yang ingin mencari ini bukan sahaja memperoleh kefahaman, bahkan dapat mencicipi seks yang sihat, selamat dan menyeronokkan? Sudah tentu pengajaran dan pembelajaran tentang seks bukan hanya sekadar hadir ke kelas dan menghadap pembentangan slaid Powerpoiunt, ia juga melibatkan pancaindera kita.

Apa yang kita boleh bantu untuk mereka? Daripada mana lagi mereka akan peroleh kefahaman ini kalau bukan daripada orang dewasa yang mengerti? Adakah kita suruh mereka meneroka sendiri tanpa ada apa-apa panduan?

Jika bertuah, luruslah jalannya. Jika tidak bertuah, mereka mungkin akan belajar dari sumber yang salah. Atau rakan sebaya yang sama-sama tidak tahu apa-apa seperti mereka boleh memberi bekas kefahaman dan personaliti dalam hal ehwal seksual. Apakah kita ingin biarkan mereka seperti itu?

Adakah kita lebih suka menjauhkan mereka daripada ini, tetapi tidak ada masalah untuk mengisi anak dengan kartun atau filem yang ganas yang tidak mengeal psikopat ataupun tidak sehingga mempengaruhi minda anak-anak untuk terjebak dalam meniru apa yang terpapar di dalamnya?

Mengapa kita boleh biarkan anak terlibat dalam sukan atau aktiviti yang berisiko kepada kecederaan? Lihat sahaja statistik permainan trampolin, papan luncur dan lain-lain. Lihat bagaimana ia boleh menyebabkan kecederaan yang serius kepada mereka. Mengapa aktiviti seks yang kita ingin tawarkan secara sihat, selamat dan seronok dipinggirkan, malah dikecam dan diherdik secukup-cukupnya?

Bukanlah saya ingin kata bahawa pemahaman seks yang sihat, selamat dan seronok ini hanya ada pada aktiviti seks yang melibatkan penetrasi. Sesungguhnya aktiviti seks lebih luas daripada itu.

Kita berikan contoh kepada aktiviti lancap. Ya. Saya kira ini sesuatu yang tidak asing dalam melunaskan dorongan seksual yang telah membuak-buak. Jadi, bagaimana apabila mereka melakukannya, mereka dapat menikmatinya dengan sihat dan selamat? Apa yang kita boleh ajarinya dan membimbingnya?

Contoh yang lain adalah membina fetish dan kesukaan seks, apa yang boleh kita bantu supaya mereka tahu apa yang sesuai untuk mereka? Jangan nafikan hal dan hak ini. Setiap orang berbeza dalam sebab yang membangkitkan perasaan seksual kita. Sebab itulah, ia tidak patut diketepikan dan diabaikan.

Saya faham kadangkala pengajaran ini boleh dalam berbentuk jenaka dan gurauan kerana rasa malu yang ada, tetapi kita juga perlu beri perhatian yang serius kerana isu seksual ini adalah perkara rutin dan wujud pada setiap komuniti.

Sebab itu kita perlu ada satu model atau silibus pendidikan supaya orang boleh belajar dan tahu ke mana arah tujunya. Tidak perlu lagi mereka hanya berharap pada cakap-cakap orang yang tidak diketahui asasnya, andaian sendiri atau cuba-cuba yang tidak diketahui natijahnya.

Mereka yang pakar perlu mengambil peranan untuk membimbing masyarakat dalam hal ini. Isu seksual sama penting seperti isu psikologi, sosiologi dan lain-lain. Kehidupan bermasyarakat tidak terpisah dengan seks dan ia adalah fitrah yang ada pada diri manusia. Ini kerana ia adalah aktiviti harian dalam komuniti, maka tidak dapat tidak, ia adalah penting untuk diketengahkan dan digiatkan kajian dan pendidikan tentang ilmu ini.

Ambilan : https://amirkazuma.tumblr.com/post/621425223638695936/bicara-ringkas-seksual-28-persepsi-buruk-kita

com/post/621425223638695936/bicara-ringkas-seksual-28-persepsi-buruk-kita

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Al-H̱iṭōb Al-Wajīz : Isu SeksualWhere stories live. Discover now