Bărbatul și femeia: Egalitate din perspectivă biblică

143 2 19
                                    

EGALITATE ȘI COMPLEMENTARITATE

   Bărbatul și femeia au fost creați în relație de egalitate și de complementaritate, ca expresie a chipului lui Dumnezeu. Amândoi poartă chipul Său în mod deplin, dar în moduri diferite. Rolurile distincte în cadrul relației lor le oferă o imagine despre cine este Dumnezeu și cum Se raportează El la oameni.

   Isus Hristos este egal cu Dumnezeu Tatăl; cu toate acestea, Se află în supunere și în ascultare de El:

"El, măcar că avea chipul lui Dumnezeu, totuși n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe Sine Însuși și a luat un chip de rob, făcându-Se asemenea oamenilor.
La înfăţișare a fost găsit ca un om, S-a smerit și S-a făcut ascultător până la moarte, și încă moarte de cruce.
De aceea și Dumnezeu L-a înălţat nespus de mult și I-a dat Numele care este mai presus de orice nume;
pentru ca, în Numele lui Isus, să se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pământ și de sub pământ și orice limbă să mărturisească, spre slava lui Dumnezeu Tatăl, că Isus Hristos este Domnul." (Filipeni 2:6-11)

Dumnezeu Tatăl Îl iubește pe Fiul și Îl înalță. Acest model se repetă în relația dintre Hristos și biserică. Hristos asigură o conducere plină de iubire, manifestată prin slujire; biserica răspunde prin respect și prin supunere, ca "mireasă" a lui Hristos (Efeseni 5:22-33).

   O altă fațetă a acestei imagini este relația dintre liderii bisericii și comunitatea credincioșilor:

"Aduceţi-vă aminte de mai-marii voștri care v-au vestit Cuvântul lui Dumnezeu; uitaţi-vă cu băgare de seamă la sfârșitul felului lor de vieţuire și urmaţi-le credinţa Ascultaţi de mai-marii voștri și fiţi-le supuși, căci ei priveghează asupra sufletelor voastre ca unii care au să dea socoteală de ele, pentru ca să poată face lucrul acesta cu bucurie, nu suspinând, căci așa ceva nu v-ar fi de niciun folos." (Evrei 13:7,17)

  Păcatul a deformat relația dintre bărbat și femeie la toate nivelurile, dar credincioșii sunt chemați să relaționeze între ei conform planului Creatorului instituit în grădina Edenului, înainte că păcatul să intre în lume (Geneza 2:15-25). Acest plan este caracterizat de o reciprocitate sfântă, în care iubirea bărbatului trezește în soția sa un răspuns la ascultare, în timp ce respectul și aprecierea soției trezesc în soț iubirea și capacitatea lui de a conduce.

   În Hristos, diferențele de rang și de sex sunt înlăturate; cu toate acestea, în întreg Noul Testament, diferențele sociale și sexuale sunt evidente în familie, în societate și în biserică. Egalitatea credincioșilor în Hristos reflectă unitatea relației, nu similitudinea rolurilor.

   Fiecare om este creat după chipul lui Dumnezeu, dar, în același timp, este un păcătos care are nevoie de mântuire (Geneza 1:27, Romani 3:23). Așadar, toți oamenii au aceeași valoare înaintea lui Dumnezeu și a semenilor și au în aceeași măsură nevoie de Isus Hristos ca Mântuitor. Din aceeași bucată de lut, numită umanitate, Dumnezeu a ales să facă vase de diferite tipuri, cu roluri diferite, potrivit voinței Sale
( Isaia 29:16: Stricaţi ce sunteţi! Oare olarul trebuie privit ca lutul sau poate lucrarea să zică despre lucrător: „Nu m-a făcut el”? Sau poate vasul să zică despre olar: „El nu se pricepe”?; Romani 9:19-21)

  Așadar, în contrast cu punctul de vedere al lumii, egalitatea biblică recunoaște egalitatea tuturor oamenilor în fața lui Dumnezeu, dar și dreptul lui Dumnezeu de a le atribui oamenilor sarcini și roluri diferite (Ezechiel 33:17: Copiii poporului tău zic: ‘Calea Domnului nu este dreaptă!’ Totuși mai degrabă calea lor nu este dreaptă!)

   Aprecierea unei femei nu se bazează pe rolul ei în biserică, ci pe credincioșia ei în îndeplinirea responsabilităților pe care Dumnezeu i le-a încredințat. Complet egali în fața lui Dumnezeu, femeile și bărbații se bucură de același har primit în dar, sunt chemați la aceeași ascultare și sunt capabili să primească aceleași daruri spirituale și aceleași binecuvântari. Cu toate acestea, femeia nu este bărbat și bărbatul nu este femeie.  Ei sunt egali ca valoare și ca personalitate, fiind deopotrivă creația lui Dumnezeu, dar rămân diferiți în rolurile care le-au fost desemnate.

Text preluat din Biblia pentru femei
Din Efeseni 5, pagina 1761

Pași spre luminăUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum