Chicklit Tricks #15

15 1 0
                                    


Effect vs Affect:



"Effect" is most commonly used as a noun meaning "result" or "outcome."

Ex:
The effects of my midterm grade were devastating.

"Affect" is usually used as a verb (think "A" for action) meaning "to influence."

Ex:
My midterm grade negatively affected my GPA.

Side note: Affect can also be used as a noun in psychology.

Susmaryosep! Napakadaling malito sa dalawang ito. Kahit ako ay nalilito sa mga salitang ito. Bakit ika n'yo? Simple lang, magkasing-tunog sila at halos parang walang pinagkaiba sa spelling sa biglaang tingin.

Kahit na sabihin pa nating magaling ang isang tao sa spelling at bukabolaryo, nagkakamali pa rin. Don't lie and deny, dahil kahit ang mga magagaling na writers ay nalilito rin - nothing to be ashamed of.

Effect (Epekto) is a noun that means a change which is a result or consequence of an action or other cause. Affect (Apekto) is a verb that means to have an effect on; make a difference to or touch the feelings of (someone); move emotionally.

Ex:
The effects of my midterm grade devastatingly affected my scholarship.

Hal:
Ang epekto ng lindol ay nakaapekto ng malubha sa ekonomiya nila.

Here's a helpful trick if you have any second guesses about whether to use "effect" or "affect"; A for aftermath and E for in event of. Sa madaling salita, ang A ay para sa resulta, apekto and E ay para sa kaganapan o pangyayari, epekto.

Sana nakatulong ang inyong admin kahit papaano.

Maraming salamat po sa pagsubaybay ng aking Chick Lit Tricks and Tips. Ito po si Ms. J, ang inyong ChickLit Admin. See yah!







-----------------------
End of Chicklit Trick 15: Effect vs Affect
Admin Joni
01.05.21

Chicklit for WritersPh
ⒸAll Rights Reserved
September 3, 2020

Chick Lit Tips & TricksWhere stories live. Discover now