Dian.
Hari ni Rin ajak aku teman dia ambil baju kahwin. Aku hanya menurut sebab tengah tak ada kerja.
Rin yang sedang berbual mesra dengan pemilik butik mewah ini dipandang. Aku tersenyum melihat perwatakan kakak aku seorang ni. Dia peramah dengan semua orang. Aku tak tahu macam mana dia boleh berinteraksi macam tu dengan orang.
"Dian!," panggilan daripada Rin di depan kaunter.
Aku bangun dari sofa dan menuju ke arahnya.
"Dah siap?," tanya aku.
"Dian tak nak pilih mana-mana baju ke? Dian kan pengapit Rin,"
"Haa? Bila masa pula Dian... Rin! Tak nak lah. Rin suruh lah kawan Rin ke yang jadi pengapit. Dian tak nak. Seganlah," rungut aku.
Rin hanya tersenyum. "Alah nak segan apanya. Lagipun siapa je kawan perempuan yang Rin rapat? Please, Dian. Bukan lama sangat pun sebab majlis nanti moden. Bersanding tak lama pun," pujuk Rin.
Aku hanya mampu diam sebab kering idea nak membalas.
"Jadi... Jom beli baju untuk Dian!," sorak Rin teruja.
"Pengapit pakai warna apa?," tanya aku.
"Ungu. Nanti Dian sedondon dengan Danish tau. Kalau Danish ambil peluang mengurat jangan layan," pesan Rin lucu.
Aku hanya tersenyum dan mengangguk.
Danish? Pengapit Airil... Danish? Bukan Harith?
Aku nak tanya tapi bila fikir banyak kali... malas lah. Ada lah sebab tu.
Rin nampak bersinar bila dia teruja macam ni. Aku hanya mengangguk setuju dengan setiap cadangan dia. Akhirnya dia juga yang pilih baju untuk aku. Mungkin aku memang tak banyak songeh.
Bila dah siap bayar segala bagai, kita orang pulang. Rin nak hantarkan aku walaupun berkali aku tolak.
Aku terpaksa pasrah dan masuk ke dalam kereta dia.
"Dian, Rin rasa teksi kat belakang ni dari tadi ikut kita," kata Rin dengan berhati-hati.
Aku yang termenung ke luar tingkap mula tersedar. "Haa iya ke? Ke perasaan Rin je," tanya aku tanpa ambil peduli beria.
"Ya. Dari tadi dia ada kat belakang even dah banyak lorong kita masuk," jelas Rin dengan serius.
Aku mula tersedar. Haah, betullah.
"Kenapa dia ikut kita?," tanya Rin panik.
Aku terdiam.
"Dian tak tahu," balas aku perlahan.
Rin menekan pedal kereta dengan lebih kuat. Kereta berderum laju tetapi teksi yang mengekor tadi juga makin laju.
Bila Rin perlahankan kereta untuk beri peluang teksi itu ke hadapan... teksi itu terus memotong dan maju ke hadapan.
Akhirnya teksi itu hilang dari pandangan kami.
Ting!
Bunyi mesej telefon aku. Aku membuka beg galas.
Unknown number: Hai biadadari aku, kau pergi butik pengantin kenapa?
Aku tergamam. Tangan aku yang mengengam telefon mengeletar sedikit.
Dian: Siapa kau? Macam mana kau tahu? Kenapa kau ikut aku?
Typing...
Unknown number: Jangan kata sayang nak buat majlis kahwin. Jangan, aku tak benarkan! Kalau orang tak tahu kau dah kahwin, barulah kau boleh bercerai dengan tenang.
YOU ARE READING
I Love You, Dian
Romance[COMPLETED] Bukan lagi bayang. Afra Dian dah penat jadi bayang kakak sendiri, Nareesa Airin. Peluang diambil apabila pembuli dia push her buttons, Dian terus pindah sekolah. Tinggalkan Kuala Lumpur dan bina hidup ba...