Bab 40-Pergi

8.2K 386 42
                                    

Dian.

Aku menutup mata dengan lengan sendiri. Aku menguap kecil. Sekarang dah pukul berapa?

Aku cuba untuk bangun dan duduk.

"Uhh,"

Aku terbaring semula. Beratnya rasa. Kepala pun pening. Aku nak demam nampaknya. Belakang tapak tangan sendiri dibawa ke dahi. Sah dah. Suhu badan aku boleh tahan panas.

Aku menyelak selimut supaya haba dari badan aku dapat dilepaskan. Aku cuba juga untuk duduk. Akhirnya aku berjaya bersandar lemah di kepala katil.

"Baby okay tak hari ni?," soal aku sendiri pada kandungan aku. Perut aku yang membulat itu aku usap dengan penuh kasih sayang. Automatik senyuman manis aku terukir.

"Lapar? Hm tu lah. Mama pun lapar," gumam aku perlahan.

Kenapa lah waktu macam ni aku demam?

Memang tak lah nak minta tolong Harith jaga aku. Walaupun aku ni tak tahu malu tapi aku tak teruk sangat. Lepas apa jadi semalam--demam pun satu! Haish.

Aku memejamkan mata. Nak nangis boleh. Aku rasa sedih.

"Harith... Harith...," gumam aku perlahan.

Pintu bilik aku diketuk. Aku terus tersenyap. Telefon yang berada di atas meja sebelah katil dicapai. Pukul tujuh. Lepas solat subuh aku tidur balik sebab tak larat.

"Aku masuk boleh?," laung Harith dari luar.

Aku tersenyap. Apa patut aku buat sekarang? Macam kekok je nak pandang dia nanti. Sekarang ni boleh dikatakan aku dengan Harith bergaduh ke? Kalau ya... Aaa aku tak suka.

Tombol pintu dipulas. Automatik aku baring semula dan selimut diri sendiri. Aku pejam mata dan pura-pura tak bangun lagi.

Harith, saya lapar!

Harith masuk ke dalam bilik ini; bilik tetamu yang pernah jadi bilik aku waktu baru pindah sini dulu. Aku tidur kat sini semalam.

"Dian? Lahh... Tak bangun lagi,"

Harith menghampiri katil ini. Dia duduk di birai katil. Lalu lama dia berdiam. Aku mula serba tak kena. Dia tenung aku ke apa? Jangan kantoi pura-pura tidur sudah. Malu!

Lama Harith diam. Sepi.

Kemudian aku bergerak kecil kononnya mengalihkan kedudukan tidur. Baru lah Harith berbunyi.

"Sayang, bangunlah,"

Harith menarik selimut yang membaluti aku. Kemudian bahu aku digoncang perlahan.

"Bukan ke hari ni kita kena pergi rumah mama aku? Cepatlah," pujuk Harith.

Aku mengumam kosong. Konon terganggu.

"Baby, open your eyes,"

Tak tahan berlakon, aku bukan mata sambil mengeliat kecil. "Hm?,"

"Bangun mandi. Makan. Nak pergi rumah mama," kata Harith dengan bersahaja. Dia nak pura-pura yang tak ada apa-apa jadi semalam eh? Bagus juga. Aku boleh lah terus kejar dia tanpa tahu malu. Mana lah maruah aku sebagai seorang perempuan? Tak berputus asa juga dengan lelaki yang tak cintakan kau?

Aku cuba duduk.

"Auch," gumam aku perlahan. Waktu ni lah sakit kepala menyerang.

Dahi aku sedikit berkerut.

"Saya tak larat lah,"

"Kau okay tak ni?," tanya Harith. Dia terus memegang bahu aku.

Aku menepis lembut tangannya.

I Love You, DianWhere stories live. Discover now