Bab 29-Menari Dengan Saya?

7.6K 354 18
                                    

Dian.

Harith memujuk aku. Dia mengangguk faham dan hanya diam. Setia mendengar tanpa mencelah.

"Sebab tu saya malu dan marah sangat. Lagi satu saya kecewa. Saya tahu salah untuk mengamuk pada ayah sendiri tapi saya terlalu dikawal emosi hari tu," kata aku.

Harith mengusap kepala aku. "Hubungan saya dengan Rin baik-baik saja tapi dengan ayah jadi sebaliknya," rungut aku.

"Saya tak boleh maafkan seseorang dengan mudah kalau ditipu. Saya tak suka ditipu. Saya dah biasa hadap kenyataan pahit selama saya hidup jadi bila saya lebih rela hadap semua tu daripada... ditipu. Awak faham tak apa saya membebel semua ni?," tanya aku dengan penuh mengharap.

Aku memandang Harith dengan mata yang membulat. "Mesti awak tak faham," keluh aku sedih.

Harith mengangguk dan mencubit lembut pipi aku. "Ya, sayang. Kau tak suka ditipu walaupun ianya diselaputi dengan madu sebab kau dah biasa dengan kebenaran pahit," balas Harith.

Aku tersenyum sambil mengangguk laju. "Haa macam tu!,"

Kemudian aku menunduk dan bersandar dalam dakapan Harith.

"Awak nak tahu tak... Waktu saya mengamuk kat rumah ayah, sepanjang saya bersuara ayah tak keluarkan sepatah pun. Ayah hanya mendengar. Tak lama lepas tu, ayah tinggalkan saya di ruang tamu itu dan terus masuk biliknya. Saya terkebil-kebil seorang diri. Saya rasa macam dibuang dan tidak penting. Saya rasa sedih," luah aku dengan sebak.

Mata aku berkaca. Aku menjenguk reaksi Harith di belakang aku. Harith mengucup lembut dahi aku dan tersenyum. "Dah. Cuba lupakan buat sementara waktu. Trust me... Nanti hati kau akan terubat sedikit demi sedikit," kata Harith.

Aku mengangguk lalu menyelesakan kedudukan aku di atas ribanya. Kami memang selalu berkepit macam ni. Tak kira masa.

Kalau mana-mana pasangan kekasih tengok kita orang mesti jealous. Kita orang dah lah dah halal sweet pula tu. Rapat walaupun tak ucap 'I Love You' semua tu. Pasal hati dan perasaan... kita orang tak pernah bincang. Tapi tak apa. Aku tak kisah sebab aku selesa dengan hubungan kami sekarang ni.

"Hari yang kau tak balik rumah... Kau pergi mana?," tanya Harith.

Alahh... Harith buka kisah lama pula. Aduh macam mana ni. Ingat dia dah lupa. Aku rasa nak tepuk dahi.

"I want details," kata Harith dengan tegas.

"Okay. Saya bermalam di hotel untuk tidur. Siang tu saya sewa tempat latihan ballet mini. Saya hilangkan stress dengan cara macam tu,"

"Tak fikir bahaya ke seorang diri macam tu, Afra Dian?," soal Harith. Wajahnya tegang.

Aku mengusap lembut dadanya cuba memujuk macam biasa.

"Saya ajak Dijah. Dia temankan saya. Jangan risau saya masih boleh berfikir dengan matang pasal keselamatan diri. Apatah lagi lepas kes Adam tu," terang aku.

Harith sedikit terpujuk. "Jangan buat lagi, okay? Janji dengan aku. Kalau ada apa-apa masalah... Atau kau tertekan, jangan tak balik rumah," pinta Harith mengharap.

Aku tersenyum. Lalu mengangguk.

"Saya janji," jawab aku dengan senang hati.

"Bagus. Macam ni lah Dian aku," puji Harith sambil mengusap rambut aku.

Aku tersenyum mengada. Harith ni kan! Suka buat aku cair...

Hmm. Aku dah buat keputusan. Aku takkan move on. Atau mungkin sebenarnya... Aku tak boleh move on.

I Love You, DianWhere stories live. Discover now