Bab 24-Mess With The Wrong Person

7.9K 390 18
                                    

Harith.

Pintu kereta dibuka sepantas kilat. Enjin kereta pun belum sempat dimatikan lagi. Danish tidak komen tapi aku tahu dia agak terkedu dengan aku.

Aku dah tak macam aku yang dulu.

Relax aku ke laut. Cool aku mencair. Logic aku menjunam.

Semua ni sebab risaukan Dian. Mungkin playboy macam dia takkan faham.

"Kau tak rasa bahaya?," tanya Danish sambil mengejar langkah aku. Bahu aku ditariknya. Cuba menyedarkan aku yang tengah tak fikir panjang ni.

Arghh! Lantak.

"Aku tak peduli. Aku nak Dian selamat tanpa cedera... walaupun satu calar," gumam aku mendatar.

Danish mengeluh namun dia mengangguk faham.

"Aku call back up,"

"Aku tak boleh tunggu," kata aku dengan bengang. Jangan salah faham. Aku tak bengang dengan Danish tapi aku tengah bengang dengan diri sendiri.

Aku rasa aku gagal sebab Dian boleh ada dalam keadaan macam ni.

"Harith! Harith Aizad! Jangan jadi gila! Bro? Woi tunggu lah bodoh!," jerit Danish dari belakang bila aku dah maju ke hadapan meninggalkannya.

Mata aku mencari nombor 119 di papan alamat setiap rumah perumahan ini. Kawasan ini macam kawasan terbiar! Rumput rumpai tumbuh menjalar. Cat di dinding dah luntur dan penuh dengan tulisan dan contengan entah apa-apa. Tikus dan kucing yang kurus kering bersepah.

Nak kejar tikus pun dah tak larat agaknya.

Aku berlari anak mengelilingi kawasan ini.

117... 118... 119. 119!

Kawasan pagar rosak ini dimasuki. Pintu dipulas berkali-kali.

Ergh! Aku menghenyak pintu ini dengan beban badan. Sekali... Tidak berjaya. Dua... Kali masih tidak. Akhirnya... Terbuka!

Pemegang pintu yang menghubungnya dengan dinding patah. Aku terus masuk ke dalam.

Bau apa ni? Hapak bodoh. Penuh habuk!

Aku menutup hidung dengan lengan sendiri. Dahi aku berkerut. Aku melangkah makin ke dalam.

"Sa--Sakit lah gila!,"

Bunyi ketawa seseorang bergema kuat. "Sakit?," dia menyoal dengan lucu.

Aku tersentak.

Dian!

Aku terus menuju ke arah bunyi itu. Semua perabut lama yang menghalang laluan aku rempuh. Tujuan aku hanya Dian.

Apa yang si jahanam tu dah buat!

Aku berlari ke pintu yang berkunci itu. Tombolnya aku pulas. Tidak berkunci?

Aku terus melangkah ke dalam.

Aku tergamam. "Dian!," jerit aku.

Mukanya lebam seperti ditumbuk. Bibirnya berdarah.

Aku terus beristighfar.

Aku terlambat dalam beberapa minit. Kalau tak mungkin Dian tak tercedera macam ni. Tapi... Berani dia sentuh Dian?

Aku mencerlung ke arah jantan mental yang tersengih menyapa aku.

"Aku tak jadi nak guna kayu. Jadi aku guna tangan je. Sekarang ni aku keliru... Dia sakit ke tak? Kalau sakit baru aku boleh maafkan dia dan kita orang boleh berbaik semula,"

I Love You, DianWhere stories live. Discover now