Harith.
Rumah aku dimasuki Danish tanpa salam.
"Bro!," sapa Danish dengan ceria.
Aku mendengus kecil lalu kembali berbaring di atas sofa itu.
"Kau ingat ni rumah kau? Sesuka hati je masuk," perli aku.
Danish mengangkat bahu. "Airil suruh. Takut terlewat jumpa mayat kau," sedas aku kena.
Tak guna betul.
Aku menghalaunya dengan gerakan malas. "Blah lah kau. Keluar keluar. Jangan menyibuk kat rumah aku," arah aku.
Danish mencapai remote tv di tangan aku dengan kasar.
"Berapa lama lagi kau nak berperap dalam rumah macam ni? Kau dah macam rupa mayat hidup tau tak?," tegur Danish prihatin.
Aku memejam mata. Nak kena bebel lagi...
"Kau nampak tak terurus gila, Rith. Dengan tak shave nya,"
Aku berdecit perlahan. "Dah lah. Pergi balik. Nanti aku inform kalau kau kena kutip mayat aku," kata aku dengan serius.
Danish, Airil, mama, papa, semua dah jadikan rumah aku ni tempat singgah utama dia orang. Tahulah aku tengah frust menonggeng, wajib ke nak tengok aku menderita. Pftt.. Kan keluar ayat jiwang.
"Kau tak masuk office, tak balik rumah mama, and dah tak keluar lepak dengan kita orang. Berapa lama lagi kau nak terperap macam orang gua ni?," soal Danish dengan nada lemah.
Aku terus duduk dengan mendadak.
"Kau tak payah kisah lah pasal aku! Blah lah!,"
"Kau yang buat orang risau dengan kau! Kau tak buat apa-apa untuk bawa Dian balik! Tapi kau meratap macam jantan pengecut kat dalam gua kau ni!," tengking Danish balik.
Aku mencerlung pada Danish. Besar kecil je aku nampak mamat ni. Ada penumbuk aku melayang nanti.
"Kau tak tahu apa-apa jadi baik kau senyap," kata aku dengan nada yang tertahan. Urat di pergelangan tangan aku timbul.
Wajah tengah Danish sedikit kendur.
"Harith, man up! Get your girl please. Tak lama lagi Dian dah nak due. Kau sanggup ke kalau kau tak ada di sisi dia nanti waktu dia masuk bilik bersalin?," tanya Danish.
Aku hanya diam. Diam. Dan diam.
Danish akhirnya mengeluh berat. "Parah kau ni," komennya.
Aku kembali bersandar pada sofa.
"Aku nak tidur. Aku dah send kerja kat Airil. Kalau ada apa-apa yang perlu signature aku... Send je kat sini. Macam lah kau tak setiap hari datang sini. Airil pun sama. Kata kat dia," kata aku sebelum membelakangi Danish dan sambung pejam mata.
Danish mengeluh. Aku tahu dia menggeleng kepala. Bunyi langkah Danish semakin menjauh tanda dia menuju ke arah pintu keluar.
"Aku balik dulu. Get a hold of yourself, bro. Fight lah. Kau nak ke lepaskan Dian?," nasihat Danish perlahan sebelum dia keluar.
Mesti lah tak!
Tapi... Aku tak tahu nak fight macam mana. Aku tak nampak peluang tu kat mana. Dian tak buka ruang untuk aku.
Aku penat macam ni. Penat rindukan dia. Penat rasa sunyi tanpa dia. Penat rasa kosong bila tak dapat lihat, sentuh, dan bergurau senda dengan Dian. Aku rasa lemah sangat. Macam ni rupanya rasa rindukan seseorang sangat-sangat.
Macam ni rupanya perasaan cintakan seseorang rupanya. Selama ni aku ingat aku pernah jatuh cinta pada Rin... Nampaknya aku salah. Bila rasa perasaan yang sebenar baru aku tahu yang lama itu hanya salah anggap.
YOU ARE READING
I Love You, Dian
Romance[COMPLETED] Bukan lagi bayang. Afra Dian dah penat jadi bayang kakak sendiri, Nareesa Airin. Peluang diambil apabila pembuli dia push her buttons, Dian terus pindah sekolah. Tinggalkan Kuala Lumpur dan bina hidup ba...