Bab 27-The History Revealed

7.4K 375 27
                                    

Harith.

Boleh dia berniat nak kenenkan Dian dengan lelaki lain... depan aku? Aku ni suami Dian kut.

Possessive pun posssessive lah.

Namun sentuhan Dian menenangkan aku semula. Aku hanya tersenyum nipis. Semudah ni Dian dapat kawal perasaan aku?

"Jadi, kau orang berdua nak dengar cerita tak?," tanya wanita berusia itu dengan perlahan.

"Cerita?," tanya Dian hairan.

"Cerita mama dan ayah kamu. Mana tahu boleh jadi pengajaran buat kamu berdua,"

Dian mengangguk tak sabar. Mungkin tertanya-tanya dengan kisah ibu bapa dia. Aku tidak menyampuk. Hanya duduk di sini untuk teman Dian. Aku tak berminat dengan story telling. Not my taste.

Puan Lisa ini mula membuka bicaranya.

"Ini aib mama tapi mama nak cerita sebagai pengajaran buat anak mama,"

Dian menunggu dengan setia.

Sudah hampir tiga tahun perasaan gadis ini menjadi milik jejaka itu. Lisa sentiasa menunggu kehadiran dia. Sentiasa merenung ke luar jendela untuk mencuri beberapa kerlingan pada figura jejaka tampan itu.

Lisa sedia maklum. Jejaka yang bernama Fahmi itu seorang buaya darat. Dia sentiasa bertukar-tukar pasangan.

Tapi Lisa yang masih mentah dalam mengawal perasaan nya tetap menunggu masa untuk menghampiri jejaka itu. Fahmi tinggal selang beberapa buah rumah dari nya.

Suatu hari, Lisa melihat Fahmi mendukung seorang bayi. Lisa sedikit tersentak. Anak siapa itu? Fahmi belum berkahwin dan tiada ahli keluarga terdekat yang mengandung.

Lisa keluar dari rumah; mengejar langkah lelaki itu.

"Fahmi!," panggil Lisa.

Jejaka itu terhenti dan menoleh ke belakang. Wajahnya berkerut; seperti menyoal. Siapa pula gadis ini? Belum pernah ku lihat wajahnya.

"Ya kenapa?," tanya Fahmi dengan senyuman.

"Uhm... Itu bayi siapa? Anak awakkah?," tanya Lisa walaupun agak segan bila berhadapan dengan lelaki idamannya itu.

I Love You, DianWhere stories live. Discover now