Dian.
Abang Razif segak dengan suit hitam nya itu. Bersiap untuk ke mahkamah agaknya. Hari tu kalau tak silap aku, abang ada cakap yang dia ada perbicaraan hari ni.
"Abang pergi kerja dulu. Jangan lupa kunci pintu. Dian tu bila dah tenung tv bukan boleh percaya," kata Abang Razif.
"Ya. Ya!," balas aku dari dapur.
Aku boleh agak yang abang aku tu mengeluh kecil sebelum keluar rumah. Tak tahu nak buat apa dengan aku yang tak nak keluar rumah ni agaknya. Aku masih macam sebelum-sebelum ni. Malam-malam, kalau aku rindu sangat pada Harith... Aku akan menangis sampai la aku tertidur.
Hari ni aku berseorang je dalam rumah. Nampaknya aku kena layan rasa sunyi tu balik.
Aku mengusap kandungan aku tanpa sedar. "Harapkan baby je lah," gumam aku sedih. Kemudian aku mendengus kecil.
"Baik aku mandi!," putus aku. Malas melayan perasaan.
Lama lah juga aku berperap dalam bilik air. Menyanyi tu pasti. Tapi lagu jiwang lah. Dalam sejam kemudian... Aku bukan pintu bilik air.
Aku terus pegang dada aku. "Rin! Terkejut Dian!," marah aku.
Keluar je dari bilik, wajah bersalah Rin muncul. "Raz bagitahu Rin kunci kecemasan kat bawah pasu. Dan dia bagi kebenaran untuk Rin guna," kata Rin sambil tersengih kekok.
Macam ada something smelly je ni. Rin ada tanda-tanda yang dia buat sesuatu tapi tak bagitahu aku. Cara dia senyum pun aku dapat detect. Rin dengan menipu memang tak sesuai.
"What did you do?," tanya aku terus.
Rin tergelak kekok. "I am sorry," kata Rin perlahan lalu membuka pintu bilik aku itu. Aku tergamam.
"Rin!,"
Aku terus mencapai sehelai lagi tuala yang tersangkut di penyangkut baju. Nasib dekat je dari depan pintu bilik air ni. Aku terus menutup bahu aku yang terdedah. Aku seorang diri dalam bilik dan aku baru lepas mandi jadi faham-faham jelah. Balut badan dengan tuala je lah kan. Siapa pulak yang Rin bawa ni? Aku tahu perempuan tapi tetap lah aku malu nak berkemban macam ni depan entah siapa. Alamak... Mama Lisa or mama Harith?
"Sorry. Rin bawa Harith,"
Mulut aku sedikit ternganga. Sebelum tertutup semula. Kemudian ternganga semula. Dan tertutup balik.
"Nareesa Airin...," gigi aku terketap. Rin sangat licik! Huaaa! Dia tahu aku akan menyorok dalam bilik dan kunci pintu or something kalau aku tahu dia nak bawa Harith jumpa aku. Jadi dia guna ambush?
Rin menunduk dan terus keluar dari bilik ini sepantas kilat. Rasa bersalah dan tak nak kena marah atau nak bagi aku dan Harith privasi? Aku tak peduli pasal tu sekarang ni bila lelaki ini berada di hadapan aku.
Aku terus menunduk bila pandangan kami berlaga. Aku bermain dengan jari sendiri sebelum membuka mulut.
"Kenapa... datang?," tanya aku perlahan.
Harith kekal senyap. Lama dia hanya memandang aku. Aku semakin tak selesa.
"Rith,"
"Rindu nak dengar kau panggil nama aku," komen Harith perlahan.
Aku cuba buat tak dengar ayat itu. "Kenapa awak datang?," tanya aku lagi.
Harith mengeluh kecil dan mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Sekeping sampul surat. Aku terus terkaku.
Suara aku serak. "Harith... Jadi secepat ni? Waktu saya belum pun bersalin?," tanya aku tak sangka. Aku tak kisah kalau Harith nampak aku yang vulnerable ni. Ni terlalu mengejut.
YOU ARE READING
I Love You, Dian
Romance[COMPLETED] Bukan lagi bayang. Afra Dian dah penat jadi bayang kakak sendiri, Nareesa Airin. Peluang diambil apabila pembuli dia push her buttons, Dian terus pindah sekolah. Tinggalkan Kuala Lumpur dan bina hidup ba...