BAB 4

182 16 4
                                    

HAIKAL melabuhkan badannya di atas katil.  Penat setelah beberapa jam memandu kereta dari KL ke Melaka. Jam  Rolex di tangan kiri dipandang sekilas. Kini sudah mencecah pukul 11 malam .Dia pejamkan mata sebentar lalu dibuka semula.

Haikal mengeluarkan rantai yang di bahagian lehernya. Lantas memandang sebentuk cincin yang diletakkan bersama rantai itu.

Dia masih lagi menyimpan cincin pertunangan dia dan Aliya. Haikal masih ingat lagi macam mana dia melamar Aliya empat tahun lepas

Happy birthday to you
Happy birthday to you
Happy birthday happy birthday
Happy birthday to you Aliya

Aliya tersenyum lebar sebaik sahaja kain penutup dimatanya dibuka.  Lantas dia melihat kek yang berada di hadapanya terhidang rapi

" Aku ingat kau dah lupa brithday aku" ujar Aliya.

" Aliya sayang... takkan lah aku lupa harj jadi orang yang aku sayang. Amacam sweet tak aku siap buat candle light dinner lagi" kata Haikal

" Thank" jawab Aliya kepada Haikal. Haikal gembira dan lega bila Aliya suka dengan kejutan yang dia buat.

" Now sayang tiup lilin and make a wish" ujar Haikal . Aliya mengangguk dan menutup matanya untuk membuat permintaan lalu dia meniup lilin itu.

" Apa yang sayang wish?" Tanya haikal.

" ada lah rahsia tau" balas Aliya.

Haikal menjuih bibirnya.  Merajuk kejap" sampai hati nak rahsia dengan aku.  Merajuklah lima minat"

Aliya ketawa kecil " I wish kita kekal sampai bila bila until jannah. Cinta kita , rasa sayang kau dekat aku buat selamnya. Aku minta kau ada selalu disisi and never leave me "  ujar Aliya.

" Apa ni tinggal tinggal.  Hello Haikal Adnan tak akan pernah tinggalkan Aliya Safina my buah hati my little sunshine " Haikal sambil letakkan tangan di sisi kanan ala berikrar.

" Ye ke ... boleh caye ke. Entah entah bila aku dah tua nanti kau cari baru"

" ni Haikal Adnan lah sekali dah sayang tak akan pernah lepaskan.  Lagi lagi orang tu kau sayang" Sambung Haikal lalu menghulurkan sebuah kotak kecil kepada Aliya.

" your present.  Bukalah"

Aliya menjonget keningnya dengan rasa ingin tahu dia lantas membuka kotak tersebut.

Aliya tergamam sekejap bila melihat sebentuk cincin tersemat rapi dalam kotak itu.

" cincin?  Kenapa bagi cincin . Kau kan dah bagi cincin dekat aku masa first kita couple" tanya Aliya.

" ada kertas dalam tu cuba sayang baca"

Aliya lantas mengambil surat kecil yang ada di sebelah cincin itu

Will you marry me. Be my soulmate now and forever

Aliya berpaling ke arah Haikal dengan riak muka tak percaya. Senyuman di bibir terus hilang.Dia diam sejenak.  Haikal berasa gementar dengan sikap Aliya yang diamkan  diri.  Takkan tak suka cincin tu.

Kotak di tangan Aliya itu dia letak di atas meja dan menghulur kembali ke arah Haikal.

" kau tolak ke lamaran aku. Kenapa bagi balik cincin tu. Tadi sayang wish nak together forever.  " cuak juga Haikal tengok perubahan Aliya daripada gembira ke senyap.

MISS FLOWER GIRLWhere stories live. Discover now