BAB 27

177 7 0
                                    

ENJIN kereta dimatikan sebaik saja dia dan aliya sampai ke destinasi yang di tuju. Haikal menoleh ke aliya yang masih lagi terlena di tempat duduk. Dia tersenyum nipis memandang wajah aliya yang polos disaat dia tidur.

" sayang bangun. Kita dah sampai" haikal menggoncang lembut tubuh aliya

" dah sampai ke.?" Dengan mamai aliya menggeliat sedikit sebelum dia membuka mata dengan perlahan lahan'.

" kejap kenapa sayang macam familiar je dengan tempat ni" aliya pandang sekeliling. Tapi dia hairan sebab tempat ni tidak asing baginya. Lantas matanya tertumpu pada sebuah rumah yang tersergam indah di depannya.

" welcome to our hometown sayang. Surprise tak . Our honeymoon gonna be at our village. " haikal membuka seatbelt lalu keluar dari kereta dan membuka pintu buat aliya

" our village? Ni kampung sayang bukan hubby "

" kampung sayang. Kampung abang juga. Our village. " haikal dengan bangga berkata begitu.

" macam mana hubby dapat kunci rumah ni. Bukan ke kunci rumah ni ada dekat maklong sayang ke?" Tanya aliya apabila haikal menayangkan kunci rumah pusaka arwah ayahnhya

" maklong sayang yang bagi lah. Hadiah kahwin kut" jawab haikal lalu membuka bonet kereta mengeluarkan bagasi pakaian

" hubby tak buat benda yang pelik kan untuk dapatkan balik rumah ni?" Aliya tak rasa yang maklong bagi free je.

" tak ada lah benda pelik tapi..." jawab haikal dengan nada perlahan

" hubby bagi duit dekat maklong sayang kan. Maklong tak akan bagi kalau bukan sebab duit " aliya menggaru dahinya yang tak gatal.

" it kinda like that but?"

" boleh tak hubby stop buat macam ni. " aliya pandang tepat wajah haikal. Geram dengan tindakan haikal. Semua masalah dia selesaikan dengan duit.

" kalau tak buat macam ni. Sayang rasa sayang boleh ke dapat balik rumah pusaka ayah sayang. " tanpa sedar haikal telah memerli aliya.

" abang bukan nak perlekehkan sayang. Tapi abang cuma nak tolong sayang dapatkan balik rumah ni" haikal baru perasan akan kata kata yang di utarakan kepada aliya tadi.

" sayang tak nak rosakkan honeymoon kita. Kita bahas soal ni nanti " aliya hembuskan nafas perlahan. Dia tak mahu bahas soal tu.

" sayang I'm sorry okey. " pujuk haikal. Dia sedar salah dia sebab tanpa sengaja memerli aliya macam itu.

" em...."

" So sayang suka tak kalau kita honeymoon dekat sini. Ke sayang nak pergi tempat lain" haikal cuba menukar mood suasana sekarang.

" I loved it hubby. Thanks. Hubby macam tahu tahu je yang sayang rindu dengan kampung ni" aliya melihat ke arah rumah di depannya.

" thanks je. Tak ada hadiah ke. Kiss ke? Best jugak?"

" hubby tak payah nak mengatal siang siang hari macam ni. Sayang still marah lagi. Semua beg ni angkat bawa masuk. Kunci tu bak sini " aliya meninggalkan haikal di situ lantas menuju ke muka pintu rumah.

" jangan marah lama sayang. "Jerit haikal yang membawa bagasi masuk ke dalam rumah.

Aliya melihat sekeliling rumah yang bersih. Longgokan sampah yang terkumpul di bawah pohon mangga di depan rumah dan juga rumput yang pendek menandakan bahawa rumah ini baru saja dibersihkan.

Dia pasti yang haikal menyuruh orang untuk bersihkan halaman rumah. Karna dia tahu yang maklong tidak akan berbuat sedemikian.'

Kunci ditolak masuk ke tombol pintu rumah. Dia dengan perlahan menolak pintu tersebut.  Baru saja kakinya melangkah masuk dia terbatuk kecil apabila habuk mencium hidungnya.

MISS FLOWER GIRLWhere stories live. Discover now