BAB 30

175 8 3
                                    

Tubuhnya disandarkan ke kerusi. Pandangan matanya fokus ke arah bulan yang sedang menyinari langit yang gelap. Mug yang berisi coffea disisipkan ke bibir mulutnya lalu diletakkan semula di atas meja. Dia mengeluh kecil. Kini dia berada di beranda rumah sendirian. Meninggalkan Haikal yang sudah tidur di dalam bilik.

Dia berasa tidak mengantuk jadi dia memilih untuk mengambil angin malam. Ada sesuatu yang bermain di benak fikirannya.

dia memandang jasmine yang sedang lekang bermain phone. Sebaik saja mereka sampai di cafe, dia dan jasmine hanya senyap tanpa berbual apa apa. Dia hairan juga apa funtion mengajaknya datang kesini kalau jasmine tu hanya bermain phone.

Selang beberapa saat Jasmine mengeluh , telefon yang lekang di tanganya diletakkan di tepi. Lantas Jasmine merenung ke arahnya.

" You ni memang tak ada benda yang berbual dengan I ke? senyap je. Why you tak selesa ke temankan I makan dekat sini" ujar jasmine.

'' Nak berbual tentang apa. Saya bukan kenal sangat tentang awak. And awak asyik main phone je." jawab aliya. Dia yang ajak datang sini . Rasa menyesal pula ikut jasmine. Tak tahu kenapa dia boleh datang sini dengan jasmine. Awkward kut.

" good point. you tak kenal sangat tentang I kan. So how about kita kenal antara satu sama lain secara mendalam"

" how your honeymoon. I hairan juga banyak banyak tempat honeymoon abang kal bawa you ke kampung. Patutnya pergilah ke tempat romantik sikit . honeymoon dekat pulau ke oversea ke. Ni tak kampung.'' tanpa berbadan basi Min terus menanyakan soalan begitu

" saya tak kisah pun honeymoon dekat mana mana asalkan haikal ada disamping saya . Dia ada dengan saya pun dah buat saya bahagia."' Jawab aliya. Tak sangka pula awal awal dah tanya soal itu.

" whatever...''

"Mesti you ada terasa hati sebab abang kal pendekkan you punya honeymoon. Abang kal tu bagus kan dia pentingkan hubungan pertalian darah berbanding hubungan... you know hubungan you tu"

"What do you mean by hubungan saya eh. Hubungan pertalian dengan isteri , saya rasa lain. Saya isteri awak dan kad sepupu haikal. Kasih sayang dua hubungan tu amatlah berbeza jasmine. Tapi ikut suka hati awak lah nak kata apa pun. Saya tak kisah ."

" and saya tak terasa apa pun jasmine. Lebih tepat saya bersyukur sangat yang haikal tu prihatin dengan orang sekeliling dia. And pasal honeymoon kami tu kalau pendekkan pun dekat rumah kami still lagi boleh honeymoon. Dekat rumah ada banyak tempat kami boleh honeymoon. Dekat ruang tamu, dapur tak pun bilik tidur kami"

"Hah ambik kau. Baru puas hati ni. Yang dia nak sibuk sibuk pasal honeymoon aku tu pahal" getus hati aliya. Geram jugak dengan jasmine.

" so mesti you dah buatkan benda tu. Macam mana bang kal hebat tak" Tanya jasmine lagi. Dia agak sakit hati dengan aliya cakap tadi.

" benda apa?"

" ops.. don't tell me yang you dengan abang haikal belum buat benda tu. First night as husband and wife lah. Nampak riak muka you macam tak je"

Aliya baru saja faham apa yang dimaksudkan oleh Jasmine. Dia menahan sedikit rasa marah. Kalau boleh nak je tinggalkan jamsine sorang sorang dekat sini.

" Jasmine... it not your problem. Kami buat ke tak. Saya rasa tak perlu kut saya bagitahu kepada orang yang tak kahwin lagi. If saya cakap he amazing awak jealous ke. Awak tanya ni mesti sebab awak tak kahwin lagi. Apa kata awak kahwin dulu baru lah kita boleh story morry pasal cerita bawah selimut " jawab aliya dengan yakin. Ingat dia akan terkesan ke dengan apa yang min cakap. Memang tak lah .

MISS FLOWER GIRLWhere stories live. Discover now