"APA maksud kamu?" Soal Haikal apabila sarah beritahu yang Aliya akan putus tunang. Adakah disebabkan Aliya tak suka dekat tunang barunya itu. Atau sebab Aliya still tak boleh move on dengan dia. Kalau betul pun apa salahnya if Aliya masih tunggu dia.
" sebelum tu saya nak tanya encik Haikal siyes suka dekat cik Aliya. Encik Haikal single. Tak kahwin lagi. Takde anak. Takde girlfriend or tunang takpun bakal tunang ke bakal isteri. " tanya sarah . Dia perlu pastikan Encik Haikal ni clean 100 percent. Kalau tidak tak ke naye Aliya nanti.
" saya memang suka dia sejak dari sekolah lagi. Nope bukan suka but I love her . Saya single lagi no girlfriend no child. No everything " jawab Haikal.
" tapi kenapa Aliya nak putus tunang. Dia tak bahagia? Or tunang dia sakitkan hati dia." Tanya haikal lagi.
" kalau encik betul betul nak dekat Aliya. And Aliya putus dengan tunang dia. Simple. Encik perlu mudahkan urusan kedai ni dengan syarikat encik soal tempahan bunga tu. Lepas tu kalau encik haikal perlukan bunga untuk apa apa majlis ke nak sambut brithday party ke acara syarikat ke. Tak pun encik haikal perlukan bunga bagi menghiasi kawasan projek perumahan yang syarikat encik. And whatever lah. Cari je kedai ni" kata sarah. Bijak tak idea dia cara nak tolong Aliya cepat putus dengan syakir. Well dia memang bijak. Bijak asal. Hahhaa
" soal bahagia . Memang tak lah encik Haikal. Hari hari saya tengok Aliya tu macam mana. Saya nak dia bebas dari derita. "
" wait , saya tak faham apa kaitan dia? Tunang dengan bunga?" Pening haikal dibuatnya.
" well. Cerita dia macam ni. Cik aliya merangkap boss saya dan kawan saya ,dia bertunang sebab kena paksa oleh maklong dia. Tunang dia nama syakir. Syakir bagi duit 50k kepada maklong Aliya sebagai tanda Aliya tunang dengan dia. Maklong Cik aliya tu Ya Allah mata duitan. Nampak duit terus biar je. Aliya tu tak suka dengan syakir. Sebab apa. Sebab perangai dia . Kalau beza dia dengan setan . Rasa tak de beza sama je" ujar sarah yang geram bila teringat balik dengan perangai syakir. Dia buay Aliya ni macam takde hati. Tunang dengan orang lain tapi berkepit sana sini dengan perempuan lain. Bukan satu perempuan je berlambak perempuan
" Now cara cik Aliya putuskan pertunangan ni dengan bayar balik 50k dekat syakir. Aliya bebas Encik haikal boleh masuk daun. Amacam hebat tak" ujar sarah lagi.
" saya hairan? Kenapa awak nak tolong saya. Well kita baru jumpa for first time. But saya nampak macam awak percaya dekat saya. Macam mana kalau perangai saya lebih teruk dari syakir" tanya Haikal. Kenapa dia tanya. Sebab syakir cuma sakitkan hati Aliya. But dia tunang dengan Aliya. Tapu tinggalkan dia for three years. So korang rasa mana lagi jahat. Aku atau syakir?.
" entah lah. Saya pun tak tahu. Hati saya ni kata encik baik and kalai betul encik mahukan Aliya. Saya dapat rasakan yang encik mampu jaga kawan saya tu" jawab sarah. Dia pun sebenarnya tak tahu kenapa dia boleh senang lenanh cerita semua benda pasal Aliya lepas encik Haikal yang dia baru jumpa.
" so itu je lah cadangan saya. Kalau encik setuju. Saya boleh jadi orang tengah." Tanya sarah.
" thanks sebab bantu saya" ujar haikal lalu melihat jam ditangannya.
" saya rasa saya tak sempat nak jumpa Aliya. Saya kena pergi. Saya ada hal lain pula " kata Haikal lalu menolak kerusi ke belakang. Sebenarnya dia tak ade apa apa urusan pun tapi takut terserempak dengan Aliya
Sarah mengekori Haikal dari belakang mengiringinya hingga ke pintu .
" sarah, kalau boleh awak jangan bagitahu aliya saya datang. Rahsiakan dulu. Lagipun sudah tiga tahun saya tak jumpa dia. Nanti saya jumpa dia masa appointment esok " minta Haikal kepada sarah.
YOU ARE READING
MISS FLOWER GIRL
Romance~Janji yang dibuat sememangnya untuk dimungkiri .~ " kau putuskan pertunangan, lepas tu hilang tiba tiba . Tiga tahun Kal kau hilang . Takde khabar berita . Now kau muncul balik nak dia semula. Kau ingat dia tu apa. Barang ke. Nak ambil tak nak...