Di rumah Aminah Rose dan Maizatul . Mereka sedang minum petang .Kami berdua menjamu selera dengan biskut jacker dan teh o.
Waktu duduk rancak sembang pasal kejadian tadi . Telefon aku berbunyi .Nama tertera ialah nama Aqilah, sepupu aku .
Aku berasa simpati kepada Aqilah .Dia kehilangan ayahnya iaitu Dato Khairuldin baru-baru ini akibat dibunuh.
Aku mengangkat panggilan Aqilah .
"Assalamualaikum Aqilah"
"Waalaikumussalam Rose aku nak jemput kau untuk buat tahil.Mak ngah pun ada kalau kau tak busy lah.Esok tau.
"Aku tak busy pun .Pergi pukul berapa nak mula tahlil ?."
"Dalam pukul sembilan malam macam tulah."
"Ok baik Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam"
Aku menghentikan panggilan.
Dah dua minggu Dato Khairudin meninggal.
**********************************
Rumah Dato Khairudin
Majlis tahlil dimulakan bacaan Yassin dah tahil kepada arwah Dato' Khairudin.
Aku kesian dekat Aqilah dia jadi yatim piatu.
Dulu mak long meninggal sebab kemalangan sekarang pak long pula meninggal kena bunuh.
Semoga dipermudahkan saja kehidupan Aqilah sekarang . Melalui esok Aqilah akan duduk mak ngah .Katanya nak lupa segala kenangan yang ada dekat sini .
"Aqilah ok tak"aku memeluk Aqilah
"Aku ok Aminah aku kuat "aku memeluk Aqilah agak lama .Aku tahu Aqilah akan menangis juga .
"Rose aku tak boleh nak boleh lupakan apa yang jadi .Aku dah tak ada keluarga . Aqilah menangis tak henti-henti.
"Assalamualaikum cik"kedengaran suara memberi berdekatan kami .Aku dan Aqilah mengalihkan pandangan ke arah suara itu .
"Encik Azmi Asyraf "aku terkejut macam mana pula mamat tak guna ni boleh ada sini"
"Hai minah "Azmi Asyraf melambai ke arahku.
"Waalaikumussalam encik ni siapa "Aqilah menyoal lelaki itu
"Saya Inspektor Azmi Asyraf saya akan handel kes Dato Khairuldin."Azmi Asyraf dengan senyuman.
Lelaki mulut tak ada insurans ni rupanya polis patut sibuk sangat sampai nak ambik anak pun lambat.
"Oh Inspektor Azmi ,saya harap tuan boleh bantu saya untuk cari dalah membunuh papa.
Azmi Asyraf menggangguk.Malas nak layan laki tak guna ni.
Baik aku tolong mak ngah dekat dapur.
Azmi Asyraf mendekati aku.
"Rose kau buat apa dekat sini .Kau keluarga cik Aqilah ka.
"Ye encik Azmi Asyraf saya keluarga cik aqliah saya sepupu dia .Dah lah saya masuk dapur . Assalamualaikum"aku pergi ke arah dapur.
"Waalaikumussalam minah "Aminah Rose kau ni comel sebenarnya . Untung siapa dapat kau.Kalau aku dapat kau aku aku akan tarik pipi kau sampai merah
Sambung di bab seterusnya
"
YOU ARE READING
BILA JATUH CINTA
RomanceAminah Rose gadis bertudung cuba menawan hati tapi kerja bergaduh mamat beku campur poyo ,mulut tak ada insurans semua adalah .Agak apa bakal berlaku. kalau nak tahu lebih lanjut bacalah cerpen ni Bila jatuh cinta semua jadi lain start:24.7.2021 En...