Bab 14;khawin?

25 4 0
                                    

Aminah Rose sedang memasak di dapur .

Aminah Rose telah pulang dari rumah mak rinah pagi tadi.

"Maizatul jom makan ,aku ada masak sambal petai kegemaran hang."

Maizatul duduk di kerusi meja makan rumah mereka .

"Sedap sambal petai hang ni.Macam mana pergi kampung datin Maznah best dak"mulut Maizatul penuh nasi yang telah dicampur dengan sambal petai.

"Jangan gelojoh sangat.Nak kata seronok tu seronok juga .Sebab dapat lihat suasana kampung ."Sambil buat gaya macam burung nak terbang ke langit biru.

"Oklah tu .Laki tak guna kau tu ,ikut sekali ke"Maizatul mengambil air sirap untuk diminum.

"Dia tak pergi pun.Datin Maznah kata Si Azmi Asyraf tu banyak kes dekat balai."Aminah Rose duduk mengambil cawan nak menuang air sirap untuk diminum bersama Maizatul masih menyuap nasi ke dalam mulut.

"Kalau kau khawin dengan encik Azmi Asyraf mesti cute kan"Aminah Rose sedang minum tersedak dengan apa yang dikatakan Maizatul tadi.

"Maizatul ,aku tak ingin khawin dengan laki tak guna tu.Dah lah mulut tak adalah insurans . Kalau khawin memang kerja bergaduh.Dia kan suka nak menang ja."Aminah Rose mengambil cawan yang diminum tadi ke singki untuk dicuci.

******************************"***

Rumah datin Maznah

Azmi Asyraf yang baru sampai di rumah mamanya . Masuk saja ke dalam rumah . Terus baring dekat sofa .

"Balik pun kamu .Penat sangat kerja ke ?.Mama suruh khawin kamu tak nak "Datin Maznah melihat ke arah anaknya.

"Bukan Asy tak nak khawin .Tapi ada ke orang nak terima Afiq."Azmi Asyraf bangun dari baring dan duduk seperti biasa.

"Aminah Rose kan ada .Dia pun bujang lagi.Kamu tak nak ke."Datin Maznah mengambil kuih seri muka yang diberi mak Milah dibawa pulang dari kampung.

"Mama ni takkan Asy nak kahwin dengan Aminah .Asy anggap dia tu pengasuh Afiq je."Azmi Asyraf juga menjamu selera dengan kuih seri muka memang sedap kalau nenek dia buat.

"Yelahtu,Bila jumpa Aminah kerja senyum ja"datin Maznah ketawa.

"Ni mesti mirul cerita dekat mama .Betul tak ".Nak kena betul Azimirul ni .Rajin pula dia membawang dengan mama.

"Alah bukan selalu si mirul nak gosip dengan mama".Kamu kerja beku ja . Kerja gaduh dengan Aminah Rose saja.Kalau khawin kan bagus sekurangnya Asy dengan Aminah boleh jaga Afiq.Kesian Afiq mama dia tak nak balik sini ".Datin Maznah agak sedih mengenangkan anak sulungnya masih membawa diri.

Dekat otak Azmi Asyraf sekarang ni hanya.

Tunggu kau mirul .Aku akan tamat riwayat kau esok.Tunggulah.

Azmi Asyraf memukul pintu biliknya .Nasib saja tak tercabut.

BILA JATUH CINTAWhere stories live. Discover now