Bab 19: bertunang

21 5 1
                                    

Bila aku dah setuju dengan lamaran tu maksudnya aku akan berkahwin dengan dia betul tak.

Aku bercadang untuk menelefon ibu .Azmi Asyraf tu macam tak sabar sangat nak kahwin sampai hantar rombongan meminang minggu ni juga.

Aku pening lah .Daripada aku duduk fikir sangat baik aku telefon ibu sekarang.

"Assalamualaikum ,ibu ni rose nak bagitahu ada orang nak hantar rombongan meminang hujung minggu ni."

"Hang biar betul rose !!!.Siapa pula nak masuk meminang hang ni .Cuba cerita dekat ibu lah ni juga ."

"Orang tu nama dia Azmi Asyraf .Dia kerja polis .Dia ajak rose kahwin jadi rose fikir tak apa lah rose kahwin umur dah nak 23 tahun."

"Ikut hang lah rose .Asalkan hang bahagia mak pun bahagia .Tak apalah ibu bagitau abah hang."

"Oklah ibu jumaat ni rose balik dengan Maizatul ."

"Ha lah Assalamualaikum "

"Waalaikumussalam ibu"

***********"""""*********************
Hari yang di tunggu sudah tiba-tiba.Walaupun hati ni tak berapa nak rela.

Rombongan datin Maznah sudah tiba depan rumah .

Apalah nak jadi aku ni .

"Hang ni rose lepa nak mai minang hang ja ."

"Aku takut lah "Aminah Rose memegang tangan sahabatnya itu.

********************************
"Assalamualaikum kami datang dengan hajat nak memetik bunga di taman rumah encik Rahimin ."

"Dekat rumah saya ada dua kuntum bunga .Bunga yang mana yang datin nak petik"

"Saya memetik bunga rose ada kan"

"Bunga rose rupanya "

Aminah Rose memang dah malu walaupun duduk dekat penjuru dapur.Tapi masih boleh nampak orang yang dekat ruang tamu.

"Kak long ,pasai pa hang duduk dekat sini tak pi usya bakal laki ka"Adik bongsu Aminah Rose .Zalina Azilah namanya.Nama yang kami selalu panggil dia lina.

"Hang ni Lina takkan aku nak pi usya satgi aku lagi malu . Sekarang ni aku pun dah ketar gila ni.

Zalina Azilah hanya ketawa melihat keadaan kakak sulungnya itu.

"Macam ni lah kami cadangan nak bertunang terus .Anak saya dekat luar tu dah tak sabar nak tamat zaman bujang dia ."datin Maznah ketawa.

"Baiklah kalau macam tu sekejap ye .Saya nak panggil anak dara saya tu."Puan Salina pergi ke arah dapur memanggil anak sulungnya itu.

"Kakak long lepa nak sarung cincin ."Aminah Rose seperti terkejut cepatnya dia ajak tunang .Aku ingat dia merisik ja .

Aminah Rose hanya menggangguk dan mengikuti ibunya ke ruang tamu.

Datin Maznah menyarung cincin di jari Aminah Rose.

Akhirnya Aminah Rose menjadi tunangan orang.

Atau lebih tepat cik tunang Azmi Asyraf.

Datin Maznah memeluk bakal menantunya itu.

"Mama harap Aminah dapat sayang anak mama . Walaupun dia tu beku sikit susah senyum.Tapi sejak dia kenal kamu senyum manis terukir."

"Insyaallah datin"

"Janganlah panggil datin panggil ja mama"

"Baik mama"Nada lembut tapi Aminah Rose memang rasa segan gila-gila.Bakal mak mertua kot.

"Kami semua dah sepakat majlis angkat nikah lagi dua minggu"

Datin Maznah ,puan Salina dan Encik Rahimin ketawa.

Yang aku fikir sekarang kenapa awal sangat.



BILA JATUH CINTAWhere stories live. Discover now