BAB 36:kes

7 1 0
                                    

Sufian memasuki bilik tetamu di dalam rumah mirza.

Terimbas kembali kejadian yang berlaku pada malam itu masih tersimpan rapi di dalam kotak ingatan.

"Rizal jom ikut kami semua lari dari sini . Polis dah ramai yang masuk dalam kawasan kita. "Sufian cuba membawa Rizal untuk melarikan diri .

"Pian kau lari lah dengan yang lain .Aku pergi tengok adik aku Deraman ."Rizal keluar dari pintu hadapan melanggar semua anggota Polis yang ada di situ .

Rizal melihat ke arah adiknya dan Adli sudah terbaring dipenuhi darah.

Tak sangka dia kehilangan satu-satunya adik yang dia ada.Baru saja tadi dia melihat deraman dan Adli sedang bersembang sambil minum air teh tarik.

Dia seperti kehilangan semangat untuk hidup lagi .

Polis mendekati Rizal yang sedang menangis ditepi mayat adiknya .

"Maaf encik rizal kami terpaksa menahan encik untuk membantu siasatan pembunuhan dato Khairuldin."Tuan Rashid mengari tangan rizal dan ia dibawa ke dalam kereta polis.

"Rizal maafkan aku "Sufian menangis dalam kesedihan memikirkan rizal yang bakal soal polis nanti .

.....

Di balai sungai petani ,Tuan Rahsid dan Aizmirul berada di bilik siasatan.

"Encik Rizal ada kiatan ke dengan pembunuhan Dato Khairuldin."Tuan Rashid duduk berhadapan suspek .

"Apa tuan nak tahu sebenarnya .Saya dah kehilangan segalanya . Kalau pasal pembunuhan Dato Khairuldin lebih baik tuan carilah orang sebetulnya ."

"Maksud kamu Sufian bin Aziz ke ?"

"Ya tuan .Lebih baik tuan tanya dia .Saya cuma anak buah dia saja "Rizal menahan segala kesedihan dia.

"Tuan,boleh tak saya nak tengok adik saya untuk kali terakhir ?"

"Boleh rizal selepas bedah siasat "Rizal hanya menggangguk dia menerima segala takdir hidup dia.


"Tuan maaf saya lambat datang hari ni"Azmi Asyraf menaikan tabik hormat kepada Tuan Rashid .

"Tak apa inspektor Azmi Asyraf .Kamu sepatutnya berehat luka kamu ambik masa juga untuk sembuh."Tuan Rashid memandang anak buahnya.

"Kamu balik berehat lah .Nanti saya suruh Aizmirul cover kerja kamu"Tuan Rashid memberi arahan bukan cadangan tu.

"Baik tuan kalau begitu .Saya keluar dulu "Azmi Asyraf keluar dari bilik tuan rashid

Nampaknya aku kena balik berehat pula baru ingat nak sambung kerja .

Di rumah dato Yazid ,Datin Maznah sedang mengosok bajunya untuk jamuan kelahiran anak saudara mazina . Mazina adalah anak kepada Ikwan adik kepada dato Yazid.

"Assalamualaikum mama "Datin Maznah sedang lali mengosok baju tadi melihat ke arah terunanya.

"Waalaikumussalam asy kamu baru balik ke?"Datin Maznah memerhati anak terutama di bahu anak seperti berbalut.

"Kenapa ni asy setiap berbalut ni "

"Mama satu-satu lah pening asy nak jawab.Macam ni mama asy dah balik dah semalam tapi pergi kerja balik tadi tapi tuan rashid suruh balik rehat"

"Memang patut tuan rashid suruh asy rehat .Kamu Kalau kerja mana kenal dunia tu yang papa suka mengamuk dengan kamu"Datin Maznah dah mula membebel.

Azmi Asyraf hanya mampu bebelan mamanya itu.

"Dahlah tu kamu pergi rehat dekat bilik rasa bini kamu ada dekat bilik katanya nak lipat baju kamu "Dengar saja ungkapan mamanya tadi terus Azmi Asyraf naik ke atas tangga menuju ke biliknya.

Mampus lah aku tempat dahlah semak sebab tadi dia cari baju tadi.



BILA JATUH CINTAWhere stories live. Discover now