Azmi Asyraf dan Azimirul seperti biasa .Waktu rehat mereka akan singgah di kedai nasi lemak mak cik Timah.
"Kau ni kenapa Azmi muka masam je "Azimirul melihat ke arah sahabatnya itu .Dua tiga hari ni Azmi Asyraf seperti tiada mood .Mungkin sebab banyak kes atau ada masalah lain .
"Aku cuma sunyi je .Mama aku balik kampung dekat perlis.Mama bawa Afiq sekali . Lepastu si minah pun mama bawa .Aku cuma rindu nak gaduh dengan minah ja."Azmi Asyraf ketawa.
"Kau dah jatuh cinta dengan minah lah tu"Azimirul mencubit pipi Azmi Asyraf.
Azimirul memang nak kena dia ingat aku ni macam budak-budak ke tempat dia tarik pipi.
"Memang tak lah aku nak suka si minah tu.Dia bukan taste aku."Azmi Asyraf menyuap nasi lemak ke mulut.
"Bukan taste lah sangat.Bila jumpa si minah dia yang senyum lebih."
"Kau nak kena cubit dengan aku pula ke .Tadi kau tarik kau ingat tak sakit"
"Alah kau ni aku gurau ja janganlah marah"Azimirul membuat gaya minta maaf macam waktu hari raya.
Aminah Rose gadis bertudung cantik.Kenapalah aku rindu kau sedang kita baru dua hari tak berjumpa.
***********************************
Kenduri arwah dimulakan dengan bacaan Yassin dan tahlil.
Datin Maznah dan mak Milah sedang menyusun pinggan di atas meja untuk dibawa ke ruang tamu.
Ini untuk ahli keluarga.Untuk orang kampung makan semua telah disediakan diluar siap dua khemah kalah kenduri kahwin.
Mak Milah buat kenduri arwah untuk suami Pak Hasim yang setelah meninggal tiga tahun yang lalu.
Mak Milah pergi melayan tetamu .Aminah Rose dan Datin Maznah pula sedang makan nasi tomato yang ada dekat dapur.
"Datin, meriah sungguh kampung datin . Kenduri arwah pun ramai datang."Aminah Rose menyuap nasi tomato ke dalam mulutnya.
"Kampung ni memang kalau buat kenduri apa pun memang meriah.Orang kampung suka membantu kalau nak buat kenduri jadi semua jadi mudah.
Zamzuri dan Syafika sedang berlari-lari.
"Zam mak long dah kata tadi jangan main -main kejar-kejar nanti jatuh pula ."Datin Maznah dah buka aura dia.
"Maaf mak long "Zamzuri dan Syafika duduk berdekatanku.
"Zam dengan Sya nak nasi ke"mereka menggangguk aku pun mengambil nasi yang disimpan ahli keluarga.
Bukan apa ramai sangat dekat luar .
" Assalamualaikum Tok nek ,Zakif bawa kuih seri muka ni "kedengaran suara seseorang di luar pintu dapur.
Aminah Rose pergi ke pintu dapur . Selepas dia basuh tangan.
"Encik cari siapa"aku cuba menanyakan lelaki diluar itu.
"Saya Zakif jiran sebelah rumah tok nek ,mak saya suruh hantar kuih seri muka "Aku menggangguk dan berterima kasih.
"Sama cik adik manis"lelaki bernama Zakif membuat mini love kepadaku.
Aku hanya senyum saja dan melihat si Zakif pula ke rumahnya.
Macam-macam orang kampung dekat rumah Datin Maznah ni.
YOU ARE READING
BILA JATUH CINTA
RomanceAminah Rose gadis bertudung cuba menawan hati tapi kerja bergaduh mamat beku campur poyo ,mulut tak ada insurans semua adalah .Agak apa bakal berlaku. kalau nak tahu lebih lanjut bacalah cerpen ni Bila jatuh cinta semua jadi lain start:24.7.2021 En...