خرج سليم من المصعد يضع يده في جيوب بنطاله يبحث عن مفاتيح منزله..... تفاجأ بمراد يفتح له الباب يطالعه ببسمه سمجه يستغيث به من والدته التى تركض خلفه في ارجاء المنزل ممسكه بسلاح الأمهات ..
رمقه مراد بعينين متسعه وبسمه بلهاء تزين ثغره..
_سليم جيت في وقتك يكبير.... ادخل خد نصيبك من ابو ورده....تفأجى سليم من روئيه مراد بهذا المظهر الساخر يردف بضحكه ساخره....
:" هى الحرب العالمية قامت في بيتنا ولا ايه.. وبعدين والنبي مانت مكسوف ع طولك دا .. ولسه بتاخد بابو ورده....ارتفع جانب فمه لبسمه ساخره يشير له بتأكيد..
:" لا ماهى هتمسي عليك بيه يكبير برضه....سحر منه سليم يردف بغرور ومكر يعدل ياقه قميصه.....
_ يتمسي ع مين يابا فوق كده .. وهو مين يقدر يمسى عليا بابو..قاطعته الحجه زينب بقذفه حره شديده من ابو ورده في وجهه بغضب جعلته يصمت...
:" بتقول ااااايه يحيييبوان ااااااانت..لم يستطع سليم تكمله حديثه بسبب ذلك الدفع السداسي الذي تلقى في عينيه مباشره....
تقاده سليم يلتقطه بمرح قائلا بعبث غامزا له يرقص حاجبيه لها بخبث ممزوج بمشاكسه..
:" الا الحجه زينب... ومين يقدر يمسي عليا بابو ورده الا زينبو حبيبتى...تعالت قهقهات مراد الساخره ع مظهر سليم ..قائلا بأسفي..
:" اومال فين شخصيتك يبشمهندس.. يراجل دا انا كنت هصدق ان عندك شخصيه..حدثه سليم بنبره هامسه بعيدا عن عيني والدته و يقف بجواره....
:" شخصيه ايه يعم... الجرى نص الجدعنه.. والجيش قالك اتصرف ... اتصرف يمراد.....مراد بضحك.....
:" طب اسكت بقا ع هى جايه علينا اهو......طالعها بمرح وبنظره مستعطفه يحاول التأثير عليها _اي يزينبو يحبيتى.... متعصبه ليه كده..
اردفت بغضب تصيح بهم تركض خلفهم
:" اعترف يالا منك ليه..... اعترفوا يلا..أردف سليم مازحا وهو يتفاد تلك الضربات المواجهه إليه من قناص محترف ... يركض منها في ارجاء المنزل ويختبأ خلف الستاره وهى خلفه....
:" هو كله ضرب ضرب ... مفيش شتيمه... هنعترف بايه بس...الحجه زينب....
:" مين اللي اكل الجبنه ... احم.. قصدى مين اللى اكل باقي صنيه الكيكه اللى عملتها امبارح يبغل منك ليه....أردف سليم ساخرا وبمكر يحادثها من خلف الستاره يخرج لها راسه....
:" الله يرحمك ي امومه... جبنه ايه اللي هناكلها.. قصدى كيكه ايه بس .... ثم نظر لها بدهشه مصطنعه ..خياااااانه انتى عملتى كيكه من ورايا...طالعته زينب حانقه تصك ع اسنانها بغيظ منه.....
:" لا والنبي.. من وراك!... اومال مين اللى لهف باقي الصينيه امبارح...ادعى عدم الفهم يسأل بتجاهل..
:" مين.... ميكونش مراد؟! ممكن برضه ...وعامله صنيتين ..صنيتين يزينبو...لا انتى بقيت مبزره ولازم اشد ايدى في المصاريف شويه...عنفته غاضبه وهى تطالعه بنظره يتطاير منها الشرر..
:" مصاريف ايه يمعفن ... ماتجنينيش ياالاا... مين اللى اكل اعترف يلا أنت...صح..؟!عبست ملامحه ع الفور يرسم دور المسكنه بحزافيره يتحدث بمكر كاذب ويبرر موقفه....
:" أنا هقولك الحقيقه يماما... اها الاعتراف اقصر طريق للصدق .... أنا اللهم ما اجعله خير اللهم مااجعله خير يعنى.... قومت من النوم بليل مفزوع كده..... وبنهج وكأنى كنت بجرى... اها والله زى مابقولك ليه بقا؟! ... قوليلى ليه ....اهتاجت أعصابه من بروده ومكر هذا المشاكس تردف زينب بغيظ وغضب....
:" ليييييييييه ي عين امك....قص عليها بجديه متقنه وهو يشير باصبعه في وجهها....
:" زينب قولنا ايه العصبيه وحشه عشانك .... أنا حذرتك اهو....المهم احنا وصلنا لفين.... حد يفكرنى كده....أردف مراد ولم يستطع كتم ضحكاته ع حديث اخيه....
:" لما قومت من النوم بليل مفزوع وبتنهج...اؤمي برأسه وهى يلقي قبله له في الهواء....
:" لا نبيه مشاء الله يحبيب اخوك.... المهم حلمت بكابوس وحش قوى اللهم احفظنا يارب اللهم احفظنا... وكنت زهقان قوي وع قلبي حاجه هطلع روحى اه والله زى مابقولك.. المهم قومت دخلت ع النت اشوف تفسير الحلم ...لقيت الشيخ سبحه ربنا يجازيه خير مفسره. فلقيت ايه؟! قولى لقيت ايه....صاحت وقد نفذ صبرها....
:" لقيييييييت ااااااايه .... انجز....حديثها بغمزه عالقه من عينيه الشقيه يردف بخبث ماكر وبسمه مشاكسه يحرك حاجبيه معا.......
:" بيقولك ايه.... لكى تزيل هذه الهموم ... عليك باكل شئ محلى.... فانا ملقتش احلى من كيكتك يست الكل.... تشيل همومى..
رايكم ...بقلمى سماح الشيمي
أنت تقرأ
"عشقها صدفه" مكتمله ✨سماح الشيمى
Romance_أعمل ايه انا دلوقتى واتصرف ازاى بس.. يعنى لازم تبوظى دلوقتى... هبطت من سيارتها...وتحركت خطوتين للامام تتلفت يمينا ويسارا بخوف رغم تلك القوه والشراسه التى تتظاهر بها امام الجميع... اقترب من خلفها يحدثها بنبره لبقه مهذبه... يقترب منها بحذر حريصا ان...