Syazwan

8.2K 505 8
                                    

  --Flashback 5 tahun sebelumnya

          Aku masuk kelas macam biasa cuma agak lambat harini sebab tertido masa tengah siap-siap ke sekolah. Heheh. Ngantuk gila kot. Aku perhatikan sekilas wajahku dicermin kereta cikgu. Heh. Cantik dah rambut aku. Tak sia-sia aku menghabiskan masa touch up sampai tertido tadi.

   Kecik-kecik lagi dah poyo. Puih

          Ehm. Sibuk pulak Blossomaurora ni. Aku jalan menaiki tangga untuk ke kelas. Bila nampak aje muka aku terpacak kat depan pintu kelas yang dah nak roboh ni semua kecoh pandang semacam aje. Dah kenapa? Ada air liur basi melekat ke? Tak lama lepastu dorang sebut nama Misya.

          "Syazwan!! Misya suka kau" Bob si buntal bersuara. Misya suka aku ke? "Wuu~" rakan lain bersorak. "Misya suka Syazwan~ Misya suka Syazwan~"

          Aku hanya blurr disitu. Apa yang terjadi ni? Maklumlah masa kecik memang blurr kan? Hohoh. Aku pandang tempat Misya. Dia tunduk je. Rakan lain terus bersorak. "Eii mana adaa!!!" Dia menjerit sekuat hati. Muka macam nak nangis je. Hayok! Sape buat~ Tatayok. Semua diam.

          "Ni kenapa tak duduk lagi ni? Ha Bob,bagi salam cepat. Saya dah lambat 5 minit dah ni" suara Cikgu Ros memecah kesunyian. "Bangun! Selamat pagi cikgu~" kami kemudiannya menyambut. Dan pembelajaran pun bermula seperti biasa. Aku pandang Misya yang duduk kat belakang sesekali. Dia pandang akulah.

          Waktu rehat pun tiba. Ramai budak kelas gi makan kat kantin. Tapi aku tak berminat sangatlah tempat crowded macamtu. Aku sukakan ketenangan. Cool tak aku? Jadi aku hanya duduk situ sambil menghadap buku english yang sepatah habuk pun aku tak tahu apebenda.

         Essay apelah ni? Tiba-tiba aku dapat rasakan seseorang dibelakang aku. "Em. Syaz..wan" aku pandang belakang. Misya rupanya. "Nah,surat jangan bagi sesapa baca tau" katanya sebelum lari keluar kelas. Dah macam drama melayu pulak main surat-surat ni. Surat tu aku bukak. Peh kau habis putih seluar aku terkena bedak.

          Dalam surat pun kena letak bedak ke? Tapi,wangi gaklah. Bedak Carrie Junior pulak tu heh. Eh apa ni?

        Syazwan. Weh,jangan bagitau sesapa tau yang aku suka kau. Haha. Kau suka aku tak? Takyah jawablah. Saja je tanya. Bye. Buat macam surat ni tak pernah wujud.

         Misya suka aku ke? Wush dahsyat ni. Selama ni dari darjah 3  kalau jumpa aku mesti buat muka pelik. Baru sekarang ke dia sedar yang aku ni classmate dia? Sadis betul. Surat tu aku selit dalam buku English essay lepastu tutup.

          Tak lama lepastu pulak waktu english. Bila sir dah tolong guide cara nak buat karangan UPSR,sir mintak buku tu. Dan aku dengan bendulnya terus hantar tanpa mengeluarkan surat tu. Habislah.

          Beberapa hari lepastu,sir pulangkan buku. Macam watlek je. So aku pun ok ok ajelah. Tapi tiba-tiba sir cakap macamni "Saya kalau boleh memang tak suka anak murid saya bercintalah apelah sebelum habis belajar. Kamu semua ni kecik lagi. Belajar pun tak habis. Jadi janganlah memandai-mandai" sambil jeling aku sesekali.

          Gila deep. Lepas haritu aku buat macam aku tak pernah dapat surat tu. Dan aku tak jawab lagi soalan Misya yang tergantung tu sampai habis darjah 5. Jadi aku ingatkan masa darjah 6 bolehlah aku bagi jawapan. Tapi dia pindah pulak.

          Hmm. Sedihlah jugak en sebab masatu aku suka sikit kat dia. Dia comel ape. Masa darjah tiga tudung dia kelepet bulat habis  HAHA. Masa darjah 4 pulak dah berevolusi. Dia letak kertas kat awning tudung kasi nampak cantik.

          Awning yang cantik ye harap maklum. Sumpah lawak time tu. Hahaha. Darjah 5 dah ok lagi. Siap ada peminat baby-kucing lagi  HAHA tu yang terkejut gak bila tahu dia suka aku. Tapi masa darjah 6 dia pindah pulak. Alah biar jelah. Fokus UPSR,Syazwan!

          Setahun lepastu aku terjumpa dia masa pendaftaran sekolah menengah. Aku taktahu lah dia cam aku lagi ke tak sebab dia selalu tak perasan aku budak sekelas dia dulu. Gila sedih Misya ni. Tapi boleh nampak dari gaya dia yang dia kenal akulah. Budak handsome sapa je tak kenal en? Hohoh

          Masa form 1 kitorang langsung tak cakap. Strangers. Masa form 2 lah aku kenal ngan kawan dia. Sara ngan Zara. Hyperactive betul. And masa tu jugaklah aku dengar rumours pasal dia still suka aku lagi. Sejauh mana kebenarannya? Entahlah. Aku tak pasti. Biar masa je menentukan.

         Mas form 3 lah banyak benda berlaku. Oh,and yes. Misya still suka aku lagi. Pelik kan?

CrushWhere stories live. Discover now